دوچرخه وسیله‌ای که تبدیل به فرهنگ شد

پرشین خودرو: وقتی کارل درایس، مخترع آلمانی ۱۲ ژوئن ۱۸۱۷ (۲۲ خرداد ۱۱۹۶) سوار بر یک دستگاه عجیب دارای دو چرخ شروع به چرخ زدن در خیابان‌های شهر مانهایم زادگاهش در آلمان کرد شاید تصور نمی‌کرد روزی مردمان جهان ۲۰۰ ساله شدن این وسیله نقلیه را جشن بگیرند.

به گزارش پرشین خودرو، دوچرخه به‌عنوان یکی از پاکترین وسایل نقلیه جهان حالا در میان مردم بسیاری از کشورهای جهان به‌ویژه توسعه‌یافته‌ها محبوبیت زیادی دارد تا جایی که در بسیاری از شهرهای دنیا مسیرهای ویژه دوچرخه‌دارها تعریف و اجرا شده است.

حالا پس از ۲۰۰ سال آلمان که مهد دوچرخه به شمار می‌آید در پی بازگشتن به اصل خویش است و می‌خواهد هر چه بیشتر خودروهای لوکس و تراز اول دنیا را کم کرده و دوچرخه‌ها را زیاد کند. در شهر مانهایم که سومین شهر بزرگ ایالات بادن وورتمبرگ است امسال جشن ۲۰۰ سالگی دوچرخه با فعالیت‌ها و رویدادهایی ویژه برگزار شد.

اهمیت دوچرخه در آلمان

دوچرخه توانست در زمانی کوتاه به محبوبیتی بالا دست پیدا کند اما در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی (۴۰ و ۵۰) با حضور خودروهایی که هر روز لوکس‌تر از دیروز می‌شدند تاحدی محوبیت اولیه خود را از دست داد اما پس از آن دوچرخه دوباره به شکوه پیشین خود بازگشت و به عنوان نماد سلامت و تناسب اندام تبدیل شد.در چند دهه گذشته شاهد روند رو به افزایش ترافیک دوچرخه‌ها در آلمان بودیم که همین باعث شده تغییراتی در آگاهی نسبت به سیاست حمل‌ونقل ایجاد شود.

امروز دولت محلی بادن وورتمبرگ که مهد دوچرخه در جهان است، بیش از ۴۰ میلیون یورو در سال برای سامان دادن به ترافیک دوچرخه در این ایالت هزینه می‌کند. در سال ۲۰۱۶ میلادی (۹۵-۹۴) دولت ایالتی بادن وورتمبرگ سیاستی با نام «راهبرد دوچرخه» را تدوین کرد که به‌عنوان چارچوب شناختی و راهبردی ایجاد شده است. این چارچوب شامل ۶۰ هدف مجزا و بیش از ۲۰۰ معیار واقعی است که تا سال ۲۰۲۵ میلادی (۰۴-۱۴۰۳) باید اجرایی شود.

اکنون در آلمان حدود ۷۳ میلیون دوچرخه وجود دارد که نزدیک به ۱۰ درصد همه سفرهای آلمانی‌ها با آنها انجام می‌شود. مونستر و فرایبورگ دو شهر آلمان هستند که برای دوچرخه‌سواری می‌توانند به‌عنوان مدل درنظر گرفته شوند.افزایش استفاده از دوچرخه به جز اینکه از نظر زیست‌محیطی به نفع شهرهاست و از هزینه‌های شهر در این حوزه می‌کاهد، فایده‌های دیگری هم دارد.

تنها در بادن وورتمبرگ، گردشگری با دوچرخه بیش از یک میلیارد یورو درآمد سالانه با خود به همراه دارد. در این ایالت به‌طورمیانگین ۱۴ میلیون نفر سفرهای دوچرخه‌ای یک روزه دارند و ۳/۲ میلیون نفر اقامت شبانه نیز برای خود درنظر می‌گیرند.صنعت دوچرخه نیز یک بخش بسیار نوآورانه است و حمایت مالی برای دوچرخه‌سواری اکنون در حکم حمایت از اقتصاد محلی است.

برای نمونه در بادن وورتمبرگ یک خوشه اقتصادی قدرتمند مربوط به صنعت دوچرخه وجود دارد که از خود دوچرخه‌سواری تا تولید دوچرخه، قطعات، لوازم جانبی، پوشاک و خدمات مربوط به آن را دربرمی‌گیرد. هر سال، بادن وورتمبرگ ۷۳۰ میلیون یورو در خرده‌فروشی دوچرخه و لوازم جانبی و ۳۶۰ میلیون یورو در تولید دوچرخه و لوازم جانبی درآمدزایی می‌کند. این فعالیت کسب و کاری در سراسر این ایالت ۳۲هزار شغل در بیش از ۸۰۰ شرکت ایجاد کرده است.

دوچرخه محبوب قلب دانمارکی‌ها

کپنهاگ پایتخت دانمارک به‌عنوان «بهترین شهر برای دوچرخه‌سوارها» و البته «زنده‌ترین شهر جهان» شناخته شده است. در این شهر فرهنگ دوچرخه وجود دارد که این فرهنگ با زندگی تک تک شهروندانش گره خورده است.برای اهالی کپنهاگ دوچرخه‌ها یکی از بهترین وسایل حمل‌ونقل هستند.

از نظر مردم این شهر دوچرخه وسیله‌ای راحت، سریع و سازگار با محیط‌زیست است. هرصبح اگر به خیابان‌های کپنهاگ بروید، دوچرخه‌سواران زیادی را می‌بینید که از گروه‌های سنی مختلف در حال رفتن به مدرسه، دانشگاه، محل کار یا هر جای دیگری هستند. دوچرخه‌های دانمارکی‌ها از نظر طراحی ظاهری زیبا و شیک هستند و از تنوع خوبی برخوردارند.

برخی از این دوچرخه‌سوارها خانم‌های شاغل هستند که با پوشیدن لباس مرسوم محل کار و کفش‌های پاشنه‌بلند پا به پای دیگران بدون اینکه احساس خستگی کنند رکاب می‌زنند تا به محل کار خود برسند. در میان دوچرخه‌سوارهای دانمارکی حتی کودکان ۵ تا ۶ ساله هم به چشم می‌خورند که باوجود سن کم خوب می‌دانند چطور تعادل‌شان را روی دوچرخه حفظ کنند اما از همه این‌ها جالب‌تر پیرمردها و پیرزن‌های ۷۰ تا ۸۰ ساله هستند که همچنان به دوچرخه‌های خود وفادار مانده و از این روش برای جابه‌جایی استفاده می‌کنند.

علاقه مردم دانمارک به دوچرخه را می‌توان با شیفتگی چینی‌ها به میز پینگ‌پنگ یا عشق برزیلی‌ها به فوتبال مقایسه کرد. دانمارک ورزشکاران حرفه‌ای زیادی نیز در رشته دوچرخه‌سواری دارد که موفقیت‌های چشمگیر بین‌المللی در این رشته کسب کرده‌اند.

دوچرخه‌سواران دانمارک آنقدر زیاد هستند که مقامات این کشور تصمیم گرفته‌اند برای رفاه حال آنها تابلوهای هوشمند جدید برای کمک به روان شدن ترافیک دوچرخه‌سواران استفاده کنند. تابلوهای جدید داده‌های روزآمد را برای شهروندان دوچرخه‌سوار فراهم کرده و مسیرهای کم‌ترافیک را به آنها پیشنهاد می‌دهند.

کپنهاگ ۳۹۰ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه دارد.مورتن کبل، رئیس دپارتمان فناوری و محیط‌زیست کپنهاگ، دراین‌باره گفت که این شهر نیاز به پیشرفت‌های جدیدی در این زمینه دارد.او گفت: «نیاز به بهبود وضعیت دسترسی‌های تعداد رو به رشد دوچرخه‌سواران وجود دارد که حالا متاسفانه در بسیاری از اماکن مشکل فضا برای استفاده از دوچرخه دارند.»مقامات کپنهاگ سال گذشته میلادی موفق به کسب داده‌های شگفت‌آوری شدند.

آنها اعلام کردند که تعداد سفرهای با دوچرخه در این شهر در سال گذشته بیش از سفرهای خودرویی بوده است. شهروندان کپنهاگ سال گذشته در روز یک میلیون و ۴۰۰ هزار کیلومتر با دوچرخه پیمودند. ۴۱ درصد شهروندان این شهر ترجیح دادند در سال ۲۰۱۶ میلادی (۹۵-۹۴) به جای خودرو از دوچرخه استفاده کنند.بنابراین در کپنهاگ این فرهنگ دوچرخه‌سواری است که حرف نخست را می‌زند.


صمت

کد خبر 75277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha