بدهی  20 میلیارد تومانی خودروسازها به قطعه‌سازان کرمانشاه

پرشین خودرو: دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو کرمانشاه با اشاره به بدهی حدود 20 میلیارد تومانی خودروسازان به این واحدها، گفت: سهم قطعه‌سازان کرمانشاه از بازار کشور کمتر از پنج درصد است.

به گزارش پرشین خودرو، سیروس کوهستانی با اشاره به وضعیت صنایع قطعه‌سازی خودرو در کرمانشاه، اظهار کرد: ما اکنون 26 واحد قطعه‌سازی داریم که دارای پروانه بهره‌برداری هستند و می‌توان آنها را به سه بخش تقسیم کرد.

وی افزود: بخش اول واحدهایی هستند که مستقیم با خودروسازی و زنجیره تامین قطعات در کشور ارتباط دارند که بر اساس بررسی‌های میدانی، سهم آنها از این 26 واحد حدود یک پنجم است.

دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو کرمانشاه یادآوری کرد: دسته دیگر واحدهایی هستند که عملا فعالیتی ندارند، اما کارگاه و تجهیزات آنها وجود دارد و پتانسیل بهره‌برداری هم دارند اما ممکن است گاهی سفارشی کار کنند که این بخش نیز سهم حدود یک سومی دارند.

به گفته کوهستانی، مابقی واحدهایی هستند که در بازار آزاد کار می‌کنند که سهم قابل توجهی هم دارند.

وی معتقد است، در مجموع و در بهترین حالت حدود دو هزار نفر در این واحدهای قطعه سازی خودرو مشغول به فعالیت هستند.

کوهستانی با بیان اینکه این واحدها ظرفیت های متفاوتی دارند، یادآوری کرد: آنچه که می‌توان با قاطعیت گفت این است که تمام این واحدها با کمتر از نصف ظرفیت کار می‌کنند.

دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو کرمانشاه سهم کرمانشاه از بازار قطعه‌سازی کشور را کمتر از پنج درصد دانست و اظهار کرد: دلیل این سهم کم هم تعداد واحدها و هم ظرفیت آنها است که اکنون زیر ظرفیت کار می‌کنند.

کوهستانی عنوان کرد: البته اگر واحد ایران خودرو در کرمانشاه با ظرفیت کامل فعال شود که قرار است 30 هزار دستگاه خودرو در سال تولید کند و اگر از قطعه‌سازان استان برای زنجیره تامین قطعات این واحد استفاده شود، این سهم پنج درصدی بیشتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: اصلی‌ترین دلیل کاهش تولید واحدهای قطعه سازی رکود در کل اقتصاد کشور و خصوصا صنعت خودروسازی است، صنعت خودروسازی ایران ظرفیت تولید سه میلیون دستگاه انواع خودرو را در سال دارد و اکنون میزان تولید این صنعت به سختی از یک میلیون دستگاه عبور می‌کند.

وی گفت: وقتی که از دو سوم ظرفیت خودروسازی در کشور استفاده نشود، قطعا ظرفیت قطعه‌سازها نیز به همین میزان کاهش خواهد یافت.

دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو کرمانشاه از دست رفتن سرمایه در گردش را نیز از دیگر مشکلات واحدهای قطعه‌سازی دانست و ادامه داد: گاهی مطالبات قطعه‌سازان پس از سه یا چهار سال هنوز تسویه نشده و همین امر باعث از دست رفتن سرمایه در گردش این واحدها می‌شود.

به گفته کوهستانی اکنون میزان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان در کشور به طور تقریبی رقم چهار تا پنج هزار میلیارد تومان است و این بدهی برای قطعه‌سازان کرمانشاه نیز به حدود 20 میلیارد تومان می‌رسد.

وی افزود: از سوی دیگر متاسفانه خودروسازها قردارد بلندمدت و مناسبی هم با قطعه‌سازان منعقد نمی‌کنند که فرد بتواند با خیالت راحت در این بخش سرمایه‌گذاری کند.

کوهستانی مشکل دیگر قطعه‌سازها را تامین نقدینگی اعلام کرد و گفت: تامین نقدینگی از بانک‌ها بسیار سخت و گران است و در برخی موارد میسر نمی‌شود.

دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو کرمانشاه با بیان اینکه دارایی مشکل دیگر صنایع قطعه‌سازی است، افزود: متاسفانه عملکرد اداره امور اقتصادی و دارایی باعث می‌شود برخی از واحدها دیگر تمایلی به ادامه کار تولیدی نداشته باشند.

وی مشکل دیگر را نیز تامین اجتماعی دانست که هزینه زیادی را به واحدها تحمیل می‌کند و افزود: بهتر است دولت برای این بخش یک یارانه در نظر بگیرد تا هزینه بیمه و تامین اجتماعی برای قطعه‌سازان کمتر شود.

کوهستانی گفت: اگر مشکلاتی که در این چهار بخش وجود دارد حل شود، قطعه‌سازان می‌توانند با ظرفیت بیشتری فعالیت کنند.
 

کد خبر 75317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha