ابداع روشی برای افزایش طول عمر باتری خودروهای الکتریکی

پرشبن خودرو: محققان برای افزایش طول عمر باتری و صرفه‌جویی در انرژی، روشی جدید ابداع کردند.

به گزارش پرشین خودرو، پژوهشگران دانشگاه وارویک، سامانه جایگاه‌های هوشمندی برای شارژ خودرو ساخته‌اند که می‌تواند انرژی باقی‌مانده را از خودرو تحویل بگیرد و به ساختمان‌های بزرگ برق‌رسانی کند؛ البته تخلیه انرژی به‌گونه‌ای است که خودرو برای انجام سایر حمل‌ونقل‌های روزمره انرژی کافی داشته باشد. نتیجه مطالعات مربوطه ثابت کرده است که این روش، خودبه‌خود طول عمر باتری‌های لیتیوم یونی خودرو را افزایش می‌دهد. این روش جدید راه را برای فناوری انتقال انرژی از خودرو به جایگاه (Vehicle to Grid یا V2G) هموار می‌سازد؛ الگوریتم «جایگاه‌های هوشمند» به این‌گونه است که انرژی لازم برای جابجایی روزمره خودرو را محاسبه و بررسی می‌کند که به‌طور امن چه مقدار برق می‌تواند از خودرو به جایگاه برگرداند.

اولین مدل این سامانه، طی آزمایشی محاسبه کرده است که تعداد خودروهای الکتریکی پارک شده در محوطه دانشگاه وارویک برای برق‌رسانی به ساختمان آن کافی هستند. عواملی مثل دما، سن،‌ تعداد دفعات شارژ و مقدار شارژ و ... در تضعیف باتری مؤثرند. الگوریتمی که دانشمندان این دانشگاه طراحی کرده‌اند، همه این فاکتورها را در نظر می‌گیرد.

تست ظرفیت باتری خودروهای الکتریکی

در یک رفت‌وآمد روزانه که بین ۲۱ تا ۳۸ درصد باتری لازم است؛  شبیه‌سازی تخمین زده است که بازگرداندن ۴۰ تا ۴۸ درصد از شارژ باتری به جایگاه می‌تواند زوال شارژدهی و ظرفیت باتری را به ترتیب، ۶ و ۳ درصد در یک دوره ۳ ماهه کم کند. در نتیجه استخراج شارژ از باتری نه‌تنها ضرری به آن نمی‌رساند، بلکه باعث افزایش طول عمر باتری نیز می‌شود. بررسی روی تعداد بیشتری از باتری خودروهای الکتریکی نشان می‌دهد که زوال ظرفیت باتری می‌تواند تا ۹ درصد و زوال شارژدهی می‌تواند تا ۱۲ درصد از طریق فناوری V2G کاهش یابد.

دکتر کوتوب اودین، یکی از محققان اصلی پروژه، می‌گوید:

این یافته‌ها جذابیت فناوری‌های V2G را برای تولیدکنندگان تجهیزات اصلی خودرو بیشتر می‌کنند. فناوری V2G نه‌تنها راه‌حلی برای پشتیبانی جایگاه‌ها است؛ بلکه ما نشان داده‌ایم که افزایش طول عمر سایر باتری‌های کششی هم میسر خواهد بود.

این مطالعه در آینده برای مالکین خودرو شرایطی برد-برد ایجاد می‌کند؛ جایی که باتری‌ها هم عمر خود را افزایش دهند و هم از طریق شارژدهی به ایستگاه‌ها، منبع درآمد کوچکی برای آن‌ها به وجود بیاورند.

کد خبر 75411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha