فراهم شدن کنترل هوشمند سرعت تمام خودروهای ایرانی

پرشین خودرو: حوریه مزدارانی موسس و مدیر عامل شرکت پِرگاس خودرو شریف عضومرکز رشد فناوری نخبگان که یکی از شرکت های دانش بنیان و موفق حوزه تجهیزات خودرویی است توانسته مرز فعالیت زنان در صنعت خودرو را بشکند و تجربه های موفق 5 ساله اش در این زمینه به خوبی گواه این موضوع است.

به گزارش  پرشین خودرو، حوریه مرزدارانی به همراه تیم کوچکش توانسته اند طی 5سال فعالیت در بخش دانش بنیان تجهیزات خودرویی، اولین تولیدکننده سیستم کروز کنترل در ایران و همچنین تولید دانش فنی ای سی یو یا واحد کنترل موتور خودروهای بنزینی باشند. این شرکت هم اکنون در مرکز رشد فناوری نخبگان پارک فناوری پردیس مشغول به فعالیت است
وی گفت: تیم 4نفره ما شامل یک نفر دکترای مکانیک، دو نفر ارشد الکترونیک و یک نفر ارشد کنترل بود که قصد داشتیم روی خودروهای هیبرید الکتریکی بنزینی کار کنیم، سال 90 در مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف بودیم که شرکت را ثبت کردیم آنجا قرار بود شرکت ما، پروژه ای مربوط به - تولید یک مدل خودرو هیبردی را با مشارکت یکی از شرکت های خودروسازی انجام دهد اما متاسفانه پس از یک سال و نیم کار تحقیقاتی با وجود بالا رفتن قیمت دلار و افزایش تحریم ها پروژه تولید خودرو هیبریدی متوقف شد، با وجود این در طول آن مدت ما دانش و تجربه خوبی به دست آورده بودیم از این رو تصمیم گرفتیم شرکت و مجموعه را نگه داریم و روی بخش دیگری کار کنیم.
تولید ای سی یو خودروهای داخلی مثل ال90 و پراید شروع کار مجدد ما بود که نمونه اولیه آن ساخته شد و بیش از 60درصد دانش فنی ای سی یو به دست آمد، این موفقیت بزرگی به شمار می آمد اما برای ادامه حیات شرکت، ما نیاز داشتیم تا تولید یک محصول سودآور با توانایی فروش در بازار را، در کنار این کار تحقیقاتی آغاز کنیم، پس شروع به طراحی و تولید سیستم های کروز کنترل کردیم.
مرزدارانی افزود: نمیتوان گفت کل ایده عوض شد چراکه ما همچنان روی بحث تولید ای سی یو فعالیت می کنیم اما ای سی یو یک پروژه هایتک و ملی محسوب می شود و نیاز به زمان و اعتماد سازی زیادی دارد. ای سی یو قلب خودرو محسوب می شود و بازار مشتریِ آن صرفا خودروسازان هستند، از این رو ما باید اول محصول یا محصولاتی را به بازار عرضه میکردیم تا ما را به عنوان یک شرکت فعال و موفق در زمینه خودرو بشناسند و اعتماد بازار را به دست آوریم، همچنین باید درآمد لازم برای ادامه کار را کسب میکردیم پس با تحقیقات لازم در بازار، شروع به طراحی و تولید سیستم های کروز کنترل، موازی با سیستم ای سی یو کردیم.

وی درباره سیستم کروز کنترل یا سیستم کنترل هوشمند سرعت خودرو گفت: سیستمی است که برای آسودگی به هنگام رانندگی در مسیرهای طولانی به کار می رود. در این سیستم امکان تثبیت سرعت خودرو در شرایط مختلف بدون استفاده از پدال گاز فراهم شده است. شروع کار تولید سیستم های کروز کنترل از اواخر سال 92 بود که حدود یک سال مذاکرات و تست های دستگاه با شرکت تولید خودروهای سفارشی ایران خودرو به طول انجامید و تقریبا از سال 94 ما به عنوان تنها تولیدکننده داخلی این سیستم به بازار معرفی شدیم.
این محقق جوان کشورمان گفت: ما به صورت موازی در دو بخش شرکت های خودروسازی و بخش بازار آزاد مشتریان شروع به توزیع محصول کردیم، البته پیش از این نمونه مشابه چینی سیستم های کروز کنترل در بازار وجود داشت و همچنان هم این محصول رقیب اصلی ماست اما مزایا و امکاناتی که محصول تولیدی ما به مشتریان میدهد توانسته توجه بازار را جلب کند.

وی به مزایای این محصول نسبت به نمونه خارجی اشاره کرد و گفت: اولین مزیت ما توانایی نصب آسان این محصول روی تمامی خودروهای داخلی است، در واقع نمونه خارجی روی برخی از خودروهای داخلی ما جوابگو نیست یا نیاز به دستکاری و تغییر در سیستم برق خودرو دارد در حالی که محصول ما با توجه به طراحی و تولید در داخل، قابلیت نصب آسان روی تمام خودروها را دارد. همچنین بحث کیفیت و دقت بالای محصول موجب پیشی گرفتن ما از نمونه چینی شده است. پایین تر بودن قیمت تا 30درصد نسبت به نمونه چینی و ارائه خدمات پس از فروش برای محصولات هم از دیگر مزایای محصول ماست.
مرزدارانی از مشکلات و موانع پیش روی خود برای فعالیت در این صنعت گفت: مساله تامین مالی برای تولید همیشه یکی از دغدغه های شرکت های نوپا به شمار می رود و اغلب از این مورد به عنوان اولین مشکل یاد می کنند، البته که ما هم با این مساله روبه رو بودیم و با سرمایه شخصی حدود 100میلیون تومان کار را شروع کردیم، سه سال اول تقریبا هیچ حقوقی دریافت نمیکردیم و کارها به سختی پیش میرفت اما سعی کردیم مدیریت مالی خوبی را در پیش بگیریم و با تولید سیستم های کروزکنترل و فروش آن برای مجموعه درامدزایی کنیم. همچنین بحث عدم اعتماد و بروکراسی های دولتی برای پذیرش محصول از شرکت های نوپا مشکل دیگری بود که بر سر راه ما قرار داشت. اما به هرروی ما بخش زیادی از سختی ها را پشت سرگذاشته ایم و هم اکنون در وضعیت مناسبی هستیم.

محقق جوان کشورمان افزود: مجموعه ما دارای دانش فنی برای تولید این محصول است و بخش تولید قطعات را برون سپاری کرده ایم، از این رو هم اشتغال زایی خوبی در بازار این صنعت ایجاد شده و هم اینکه ما می توانیم از ظرفیت های خالی مجموعه های تولیدی دیگر به خوبی استفاده کنیم، قطعات مورد نظر را به کارخانه ها و تولیدی های دیگر سفارش می دهیم و سپس آن ها را در شرکت مونتاژ کرده و بخش برنامه ریزی و تست دستگاه را در داخل مجموعه انجام می دهیم.

وی درباره جایگاه امروز خود در بازار گفت: در حال حاضر ما سهم زیادی در بازار نداریم اول به خاطر اینکه همه صاحبان خودرو با سیستم کروز کنترل و مزایای آن آشنایی لازم را ندارند و دوم به این دلیل که حضور در بازار و جلب نظر مشتری زمان زیادی میگیرد. اما همانطور که گفتم در دو بخش همکاری با خودروسازان و همزمان فروش در بازار تجهیزات خودرویی در حال فعالیت هستیم، در حال حاضر ایران خودرو روی چندین مدل از خودروهای خود از جمله پژو، سمند و تندر90 در بخش خودروهای سفارشی در حال نصب سیستم کروز کنترل ماست، برای یکی از خودروهای داخلی هم در حال مذاکره هستیم که کروز کنترل را جایگزین نمونه خارجی کنیم و وارد خط تولید این محصول شویم، به علاوه مذاکرات ما با سایپا و دیگر خودروسازان جریان دارد.

مرزدارانی درباره اینکه این سیستم روی ماشین های سنگین هم استفاده می شود گفت: سیستمهای برقی و مکانیکی ماشین های سنیگن با ماشین های سبک متفاوت است و بنابراین سیستم های تولید شده روی خودروهای سنگین قابل نصب نیست اما ما توانایی تولید کروز کنترل برای خودروهای سنیگن را هم داریم و حتی نمونه هایی از آن را هم تولید کردیم اما آن بخش هم متولی دولتی دارد و پروسه معرفی و اعتماد سازی با مثلا شرکت اتوبوس رانی زمان بر است.

کد خبر 75557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha