کد خبر 75627
۶ تیر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۸
نگاهی به ۸۳ خرید هوایی جدید ایران

پرشین خودرو: پس از نهایی شدن قراردادهای خرید ۲۶۰ فروند هواپیما از سوی دو ایرلاین وابسته به دولت ایران در طول هفته‌های گذشته این بار نوبت به شرکت‌های هواپیمایی رسیده که به شکل مستقل وضعیت بازار را رصد کرده و به توافقاتی مهم دست یافته است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، همان طور که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بارها اعلام کرده بود با اجرایی شدن برجام بسیاری از ایرلاین‌های ایرانی کار مذاکره خود را با شرکت‌های بزرگ هواپیما ساز آغاز کرده‌اند و این امید وجود دارد که بسیاری از این مذاکرات به نتایج قطعی منجر شود، موضوعی که در جریان نمایشگاه هوایی اخیر در پاریس فرانسه بخشی از آنها نهایی شد.

در ابتدا شرکت ایرباس اعلام کرد: در قالب دو توافق نامه جداگانه فروش ۴۵ فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ را به شرکت ایران ایرتور و ۲۸ هواپیما را به شرکت ایرانی زاگرس نهایی کرده است.

پس از آن نیز شرکت هواپیمایی قشم ایر اعلام کرد که توانسته در جریان مذاکرات با شرکت بوئینگ خرید ۱۰ فروند هواپیما از این هواپیما ساز آمریکایی را قطعی کند تا بدین ترتیب در قالب سه توافق نامه جداگانه خرید ۸۳ فروند جت مسافری جدید برای ایرلاین‌های ایرانی وارد مرحله‌ی اجرا شود و این هواپیماها از سه خانواده مختلف به ایران تحویل شوند.

۶۵ ایرباس ۳۲۰ جدید

ایرباس ۳۲۰ که در سبد خرید ایران ایر نیز بخشی قابل توجه به خود اختصاص داده بود، در جریان مذاکرات اخیر میان ایران ایرتور و زاگرس با شرکت ایرباس توانسته نقش قابل توجهی ایفا کند و از این رو در توافق‌های جدید ۶۵ فروند از هواپیماهای خریداری شده مربوط به این خانواده می‌شوند.

ایرباس که پیش از این تعهد داده در سال ۲۰۱۷ میلادی نخستین هواپیماهای ۳۲۰ خریداری شده از سوی ایران ایر را تحویل دهد، حالا باید برای دو شرکت ایرانی دیگر نیز سفارش‌هایی از این خانواده داشته باشد.

این ایرباس که از خانواده هواپیماهای با بدنه باریک تشکیل شده و با توجه به این که دو موتوره است و مسافت میان برد را به خوبی پرواز می‌کند، احتمالا در پروازهای داخلی و بعضی از پروازهای منطقه‌ای مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

خانواده ایرباس ۳۲۰ از هواپیماهای ۳۱۸، ۳۱۹، ۳۲۰ و ۳۲۱ تشکیل شده که بسته به نوع آنها توانایی جابه‌جایی حدود ۱۰۰ تا حدود ۲۵۰ مسافر را دارد.

افزایش ۸ فروندی سبد ایرباس ۳۳۰

ایرباس ۳۳۰ که نخستین فروند آن چند هفته پیش به ایران ایر تحویل داده شد و بناست بخش قابل توجهی از سبد این شرکت ایرانی را به خود اختصاص دهد، توانست در توافق‌های اخیر زاگرس با ایرباس سبدی جدید به خود اختصاص دهد تا این هواپیما ساز جدید هشت فروند دیگر از این خانواده نیز برای ایران بسازد.

این هواپیما که یکی از مدرن‌ترین هواپیماهای دنیا به حساب می‌آید توانایی جابه‌جایی حدود ۲۰۰ تا ۴۲۰ مسافر را دارد و امکان پروازهای بلندتر نیز برای آن وجود دارد. از این رو به نظر می‌رسد این هواپیما در کنار استفاده منطقه‌ای می‌تواند بخشی از نیازهای ایرلاین‌های ایرانی برای سفر به بعضی از کشورهای اتحادیه اروپا و حتی جنوب شرق آسیا را ممکن سازد.

افزایش دوباره تقاضا ۷۳۷ در ایران

یکی از مدرن ترین هواپیماهای شرکت بوئینگ که در طول سال‌های گذشته از استقبال قابل توجهی در سطح جهان برخوردار شده و توانسته در قرارداد خرید ایران ایر و آسمان نیز نقشی اساسی ایفا کند، این بار مهمان ایرلاینی جدید از ایران خواهد بود.

قشم ایر در جریان مذاکرات خود ۱۰ فروند ۷۳۷ MAX سفارش داده و به دنبال آن که در تابستان امسال قرارداد مربوط به آن را نهایی کنند. این هواپیما که با بدنه باریک و قرار گرفتن دو موتور فعال ساخته شده می‌تواند بین ۱۰۰ تا حدود ۲۲۰ مسافر را جابه‌جا کند. بوئینگ نخستین تحویل این هواپیما را در سال ۲۰۱۷ انجام داده و تاکنون چند هزار فروند از آن سفارش گرفته‌اند که می‌توان آخرین سفارش دهنده آن را قشم ایر ایران تلقی کرد.

کد خبر 75627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha