کد خبر 77249
۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹

پرشین خودرو: با تصویب تغییر واحد پول کشور، ریال پس از دو دهه بالا و پایین شدن، جای خود را به تومان داد.

 

از تاریخچه واحدهای پول چه می‌دانید ؟به گزارش«پرشین خودرو»،  اگر از مردم بپرسیم  واحدهای پول را نام ببرید، اکثریت آنها به چند واحد شناخته شده تومان، ریال، شاهی و در نهایت قران اشاره خواهند کرد. اما حقیقت این است که واحدهای پول پیش از این هم در جریان بوده، حکومت‌های مختلف، هر کدام واحد پولی خاصی را برای خود نامگذاری کرده و با آن به داد و ستد مشغول بوده‌اند.

 اما ریشه واحدهای رایج امروز به سده 16 میلادی بر‌می‌گردد، در آن زمان پول رایج در ایران تومان (سکه طلا) و شاهی (سکه نقره) بود. یک تومان ایران معادل ده پوند انگلیس ! بود.

اما ریال ( رویال ) معروف به معنی شاهی از سال 1798 میلادی  بر سر زبان‌ها افتاد، سکه‌ نقره‌ای که در اسپانیا و پرتغال رواج داشت و حالا در ایران بکار می‌رود. با ارزشی معادل یک هشتم تومان!  ارزشی که در سالهای مختلف با رشد و نزول زیادی همراه شد و در نهایت تاریخچه ریال در اول مرداد 1396 برای همیشه بسته شد و جای خود را به تومان داد.  

تصویری جالب از واحدهای پول از گذشته تا کنون

 

 

 

 

 

منبع: باشگاه

کد خبر 77249

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • pakabara ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    0 0
    نکتۀ هفتم: جلوی اتلاف بیت المال بگیرد با این لایحه تومان دوستی‌تان! با توجه توضیح مفصل نوشتار نکتۀ ششم گفتم، من به شدت مخالف لایحه دولت هستم که صرفاً می‌خواهد نام ریال به تومان کنند، و در ظاهر یک صفر کم کند! این تام و یک صفر قبلاً مردم در معاملاتشان حذف کردند، این‌ها نشان می‌دهد متأسفانه کادر اقتصادی-مالی دولت جناب آقای روحانی، به شدت محافظه‌کار هستند، و اهل اصلاح و رفرم واقعی نیستند، حوانده ام هزینۀ این لایحه بالغ سه هزار میلیارد تومان است، یعنی این چنین پول گزافی را از جیب بیت المال/ثروت ملی ایرانیان برای هیچ خرج می‌کنند!، حداقل کار این است سه تا صفر کم کنند، و برای جلوگیری از اشتباه کاربرد نام توسط مردم، اگر حیلی عشق به نام تومان دارند!، دست کم نام واحد جدید بگذارند \"تومان نو\"، و مردم کم کم آن را \"تومانو\" تلفظ می‌کنند، و در نتیجه اشتباه صورت نمی‌گیرد در کاربرد نام. http://pakabara.blogfa.com/post/54