کد خبر 77270
۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۹
چالش الزام استاندارد یورو5 در ایران

پرشین خودرو: گروه ایران

به گزارش پرشین خودرو، بنا به گفته رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، از سال 98 خودروهای داخلی با استاندارد یورو5 به تولید خواهند رسید تا از این راه آلودگی کلانشهرهای کشور کاهش یابد. اجرای این طرح اگرچه قطعا می‌تواند علاوه‌بر کاهش آلایندگی، مصرف سوخت را نیز پایین بیاورد، با این حال اجرایی شدن آن منوط به ایجاد زیرساخت لازم است.

الزامی شدن احتمالی استاندارد یورو5 در سال 98، در وهله اول به سوخت مناسب نیاز دارد و در وهله دوم، خودرو متناسب با این استاندارد نیز می‌خواهد؛ بنابراین برای اجرایی شدن طرح سازمان محیط زیست، هماهنگی میان وزارت نفت و خودروسازان، رمز موفقیت به‌شمار می‌رود.

اهمیت این موضوع از آن جهت است که در تجربه‌های قبلی، ناهماهنگی میان وزارت نفت و خودروسازان سبب شد تاخیرهای زیادی در اجرای استانداردهای سوخت و آلایندگی رخ بدهد. ماجرا از این قرار بود که از یکسو وزارت نفت سوخت مناسب را به‌صورت گسترده و سراسری عرضه نمی‌کرد و ازسوی دیگر خودروسازان نیز با استناد به این موضوع، در تولید محصولات متناسب با استانداردهای مربوطه، دست به عصا حرکت می‌کردند. سخن اصلی خودروسازان این بود که وقتی سوخت استاندارد به‌صورت گسترده و سراسری عرضه نشود، تولید محصولات براساس استانداردهای جدید نیز نه تنها فایده‌ای ندارد، بلکه سبب بروز مشکلاتی در سیستم سوخت‌رسانی خودروها (به‌دلیل ناهماهنگی میان استاندارد سوخت و خودرو) خواهد شد.

با این حال اما وزارت نفت نیز اعتقاد داشت خودروسازان در تولید محصولات استاندارد بهانه‌جویی می‌کنند. هر چه هست، در حال حاضر نیز که طرح بزرگی برای تجهیز خودروها به یورو5 برای سال 98 در نظر گرفته شده، وجود هماهنگی میان وزارت نفت و خودروسازان در عرضه سوخت و محصول متناسب با استاندارد موردنظر، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.طبعا اگر قرار به اجرایی شدن این طرح است، هر دو نهاد باید از همین حالا به فکر ایجاد زیرساخت‌های لازم در سال 98 باشند؛ به‌نحوی‌که در آن سال، هم سوخت یورو5 در جایگاه‌های کل کشور عرضه شود و هم خودرو متناسب با این استاندارد به تولید برسد.

در غیر این صورت، اجرایی شدن طرح «استاندارد یورو5 خودروها» مانند تجربه‌های قبلی با تاخیرهایی همراه و ممکن است ماه‌ها و حتی سال‌ها به حالت تعلیق در بیاید.



دنیای اقتصاد

کد خبر 77270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha