کد خبر 78576
۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۰
ولوو صدرنشین شد، سورنتو و سانتافه قعرنشین

پرشین خودرو: اینکه خودرو در بخش فناوری روشنایی و چراغ‌ها از چه تکنولوژی و چه نوع لامپی استفاده می‌کند، موضوع مهمی است که خودرو در نمونه‌های پیشرو به کمک آن نوری مناسب و منظم را روی سطح جاده منتشر می‌کند و در عین افزایش سطح دید راننده، به دیگر رانندگان و عابرین کمک می‌کند تا موقعیت خود را به خوبی از وضعیت خطرناک دور کنند

به گزارش پرشین خودرو، نور لامپ‌ها و بحث روشنایی در خودروهای امروزی برخلاف نگاه نه چندان دقیق عامه مسئله بسیار مهمی است که با زندگی سرنشینان خودرو، سرنشینان دیگر خودروها و نیز عابرین پیاده پیوندی حیاتی دارد. این موضوع علیرغم اهمیت بالایی که داشته اما کمتر از سوی خودروسازان مورد توجه قرار گرفته و به معضلات جبران‌ناپذیری نظیر افزایش تلفات در سوانح رانندگی ختم می‌شود.

 

ولوو صدرنشین شد، سورنتو و سانتافه قعرنشین

 

 گزارش اخیر موسسه ایمنی و سلامت بزرگراه های آمریکا اما پرده از معضلات بسیاری بر می‌دارد که در این حوزه وجود دارد و جالب اینکه نوک پیکان انتقادات این گزارش به سمت خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند است که در سه چهار سال اخیر با شیب بسیار تندی به ترند نخست همه بازارهای جهانی بدل شده‌اند.

 

ولوو صدرنشین شد، سورنتو و سانتافه قعرنشین

نگاهی به متن گزارش اخیر این موسسه درباره میزان رعایت استانداردهای تولیدی در بخش روشنایی و چراغ‌ها از سوی خودروهای کراس‌اوور نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از این محصولات با تجهیزات روشنایی معیوب و غیراستانداردی تولید شده و خطرات بسیاری را متوجه مصرف‌کنندگان می‌کنند.

ولوو صدرنشین شد، سورنتو و سانتافه قعرنشین

 

جالب است بدانید که به لحاظ آماری تا 55 درصد کراس‌اوورهای بازار آمریکای شمالی که در اغلب بازارهای جهانی نیز حضور دارند به لامپ‌های غیراستاندارد و ضعیفی مجهزند که در مواقع بحرانی به ویژه در هنگام رانندگی شبانه خطرآفرینند. در عین حال نباید از نظر دور داشت که خودروهای اس‌یووی و کراس‌اوور در مقایسه با وانت‌ها، سدان‌ها و هاچ‌بک‌ها از سطح ایمنی بهتری در بحث روشنایی برخوردار هستند.

 

ولوو صدرنشین شد، سورنتو و سانتافه قعرنشین

 

مت برمبلوف، مهندس ارشد تحقیقاتی موسسه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) در این باره چنین توضیح داده که: « به دلیل نور ضعیف و انتشار نامتوازن و غیر دقیق آن در جاده، خودروها به اشیا متحرک بسیار خطرناکی در جاده‌های بین شهری تبدیل می‌شوند، چیزی مثل یک فانوس دریایی متحرک. مسئله دید در شب و انتشار کافی و دقیق نور موردی است که برای رانندگی در شب حیاتی است چرا که تقریبا نیمی از مرگ و میر ناشی از تصادفات و سوانح رانندگی به محض تاریک‌شدن هوا و در هنگام غروب آفتاب رخ می‌دهد. اینکه خودرو در بخش فناوری روشنایی و چراغ‌ها از چه تکنولوژی و چه نوع لامپی استفاده می‌کند، موضوع مهمی است که خودرو در نمونه‌های پیشرو به کمک آن نوری مناسب و منظم را روی سطح جاده منتشر می‌کند و در عین افزایش سطح دید راننده، به دیگر رانندگان و عابرین کمک می‌کند تا موقعیت خود را به خوبی از وضعیت خطرناک دور کنند».

 

ولوو صدرنشین شد، سورنتو و سانتافه قعرنشین

 

موضوعی که در طی تحقیقات بسیار مهم بود شامل سه نکته است: نخست اینکه نور لامپ های جلو به چه شکلی منعکس شود تا پراکنش نور روی سطح مسیر به اندازه کافی باشد، دو اینکه نور چه اندازه برای راننده های جلویی و روبرو آزاردهنده یا هشداردهنده بود، و سوم آنکه میزان پراکنش کمتر از حد لازم نباشد. بررسی های موسسه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا نشان داد از سه نوع تکنولوژی لامپ شامل ال ای دی (LED)، هالوژن و لامپ های تخلیه شدید یا اچ آی دی(HID) و دو نوع ساختار لنز یا رفلکتور، خودروهایی قادر به تامین روشنایی ایمن، کافی و اقتصادی هستند که عمدتا از لامپ های ال ای دی و اچ آی دی استفاده کرده و در عین حال در مجموعه چراغ های خود از هر دو نوع لنزهای منعکس کننده و پروژکتورهای به طور توامان استفاده کرده اند. در واقع از سه خودروی برتر این پژوهش هر سه از لامپ های اچ آی دی(HID) استفاده کرده اند و در عین حال تمامی مدل های با نمره خوب و قابل قبول به لنزهای پروژکتور مجهز بوده اند. با این حال این گزاره به معنی حتمی بودن کیفیت بالای خودروهای دارای لنزهای HID و یا پروژکتور در ارزیابی ها در زمینه نور نیست.

 

ولوو صدرنشین شد، سورنتو و سانتافه قعرنشین

 

آنچه از این گزارش می‌توان استنباط کرد این است که از میان40 اس‌یووی مورد بررسی، تنها دو مدل ولوو ایکس‌سی60 و هیوندای گرند سانتافه (7نفره) از این لحاظ ایمن بوده و استانداردها را رعایت کرده‌اند در حالی که 17 اتومبیل دیگر در وضعیت متوسط و 19 کراس‌اوور دیگر در وضعیت بسیار بدی قرار دارند.این چهارمین گروه از وسایل نقلیه‌ای است که از سال 2016 از این منظر توسط موسسه مذکور مورد ارزیابی قرار گرفته و جالب است که این گزارش به دلیل آنچه عیوب فنی غیرقابل چشم‌پوشی نامیده، دو خودروی محبوب بازار ایران یعنی سورنتو و سانتافه را در قعر جدول کراس‌اوورهای ایمن نشانده است. جالب است که چهار خودروی لوکس ولوو ایکس‌سی90، لکسوس ان‌ایکس، لکسوس آر.ایکس و ب ام و ایکس3 که در بازار ایران نیز حضور دارند در میانه جدول قرار داشته و در وضعیت نه چندان خوبی به لحاظ سطح ایمنی خودرو در بخش چراغ‌ها و روشنایی قرار دارند.

 

 

 

 

ولوو صدرنشین شد، سورنتو و سانتافه قعرنشین

 

کد خبر 78576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha