افق صنعت هوایی هنوز تعریفی ندارد

پرشین خودرو: یک کارشناس صنعت هوایی معتقد است: با وجود اقداماتی که در طول سال‌های گذشته برای بهبود شرایط این صنعت انجام شده هنوز نمی‌توان از بهبود اوضاع و تغییر قطعی صنعت هوایی ایران در قیاس با گذشته سخن گفت.

به گزارش پرشین خودرو، محمد بشارتی با بیان این که به عملکرد وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم با اغماض نمره قبولی می‌دهم، اظهار کرد: با وجود آنکه در این چهار سال تلاش شد اقداماتی مثبت در دستور کار قرار گیرد و شرایط برای توسعه دوباره این بخش مهم فراهم شود، اما در عمل آنچه اتفاق افتاده با هدف گذاری‌های کلان فاصله‌ای جدی دارد.

وی ادامه داد: هرچند نمی‌توان شرایط سخت تحریم و محدودیت‌های اقتصادی موجود را فراموش کرد و به آنها توجهی نداشت، اما آنچه بیشترین اهمیت را دارد نیاز به تغییر قطعی در شرایطی است که هنوز مانند قبل ادامه پیدا می‌کند.

این کارشناس صنعت هوایی با اشاره به نیاز ایران به خرید ۴۰۰ فروند هواپیمای مسافرتی صرفا برای پاسخ دادن به نیازهای امروز بازار ایران، توضیح داد: ما امروز با شرایطی روبه‌رو هستیم که نزدیک ۹۰ درصد از بازار ایران از سوی شرکت‌های حمل و نقل خارجی مدیریت می‌شود. امروز شرکتی مانند ایران‌ایر ۴۵ هواپیما دارد که از این میان حدود ۷۰ درصد آنها زمین‌گیر هستند و به جز هواپیماهای ماهان تعداد هواپیماهای دیگر شرکت‌ها شاید به ۱۰ فروند نرسد.

بشارتی ادامه داد: اگر ما قصد داریم با ایرلاین‌های منطقه مانند قطر و امارات متحده عربی رقابت کنیم نیاز به وارد شدن تعداد بسیار زیادی هواپیمای جدید خواهد بود هرچند پس از سال‌های طولانی هفت فروند هواپیما به ایران وارد شده، اما این هواپیماها برای شرایط ایران حتی مسکن نیز نیستند.

وی با بیان این که با تغییرات به وجود آمده لغو تحریم‌ها و اقدامات ابتدایی صورت گرفته افق صنعت هوایی کشور روشن است، خاطر نشان کرد: برای رسیدن به این افق روشن نیاز به انجام اقداماتی جدی داریم تا ساختار صنعت هوایی ایران با تغییرات روز جهانی همراه شود. برای آنکه بتوان به وزارت راه و شهرسازی دولت قبل نمره‌ای بالاتر داد باید بسیاری از شرایط امروز این صنعت تغییر کند و امکان رقابت با شرکت‌های منطقه و حتی جهان فراهم شود.

ایسنا

کد خبر 78732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha