کد خبر 78754
۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲

پرشین خودرو: محققان دریافتند که خوردن غذا در اواخر شب باعث می‌شود افراد مستعد ابتلا به انواع بیماری‌های قابل پیشگیری و مشکلات سلامتی نظیر چاقی و دیابت شوند.

به گزارش«پرشین خودرو»، محققان دریافتند که خوردن غذا در اواخر شب باعث می‌شود افراد مستعد ابتلا به انواع بیماری‌های قابل پیشگیری و مشکلات سلامتی نظیر چاقی و دیابت شوند.

تحقیقات جدید نشان می ‌دهد که خوردن وعده‌های غذایی یا تنقلات در ساعات پایانی شب علاوه بر بالا بردن خطر ابتلا به مشکلات و بیماری‌های مختلف، می‌تواند پوست را نیز پیر کند و موجب افزایش سریع‌تر سن پوست بدن شود.

براساس یک تحقیق مشترک که در "Cell Reports" منتشر شده است، صرف غذای دیرهنگام در شب باعث اختلال در ساعت بدن ما می‌شود که بر قدرت آنزیم‌هایی که برای محافظت در برابر اشعه‌های ماوراء بنفش مضر خورشید استفاده می‌شود نیز تاثیر می‌گذارد.

پوست انسان یک ساعت بیولوژیکی دارد و خوردن غذا در زمان‌های غیرطبیعی آن را مختل می‌کند. تحقیقات نشان داده است خوردن غذا در اواخر شب، دفاع از پوست را در برابر اشعه‌های UV ضعیف می‌کند.

محققان می‌گویند افرادی که شب‌ها دیرهنگام غذا می‌خورند، پوستی دارند که سریع‌تر رشد می‌کند و بیشتر در معرض آفتاب سوختگی و سرطان پوست قرار دارند.

دکتر "جوزف تاکاهاشی" سرپرست تحقیقات گفت: این یافته شگفت آور است. من فکر نمی‌کردم که پوست به زمان غذا خوردن ما توجه داشته باشد.

محققان در واقع از موشها برای انجام مطالعه استفاده کردند و محققان موافقند که مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

با این حال، آنها همچنین معتقدند که این می‌تواند در مورد انسان نیز صادق باشد، زیرا ارتباط بین برنامه‌های خوردن و آنزیم‌های موجود در موش و انسان مشابه است.

دکتر "بوگی اندرسون" یکی دیگر از محققان از دانشگاه "کالیفرنیا ارواین" گفت: سخت است که این یافته‌ها را به انسان مرتبط کنیم اما این برای من بسیار جذاب است که پوست به زمان مصرف غذا حساس است.

به منظور تعیین چگونگی ارتباط پوست به ساعت بدن، گروه محققان یک گروه از موش‌ها را در طول روز و دیگر گروه را در طول شب غذا داد.  سپس چرخه "XPA" یا روند ترمیم سلول‌های آسیب دیده از اشعه ماورا بنفش هر دو گروه را تحت نظارت قرار داد.

این تیم متوجه شد که موش‌هایی که در طول روز تغذیه می‌شوند، قدرت محافظت پوستی بیشتری دارند.

محققان دریافتند که چرخه "XPA" موش‌هایی که در طول روز غذا داده می‌شدند، در طول روز کمتر فعال است و این باعث می‌شود که آنها بیشتر در معرض آفتاب سوختگی قرار گیرند.

زمان تغذیه غیر طبیعی نه تنها چرخه "XPA" را مختل کرد بلکه کاملا آن را معکوس کرد.

اگر همین سناریو برای انسان‌ها نیز در نظر گرفته شود، افرادی که برنامه‌های خوردن غیرطبیعی دارند (یعنی کسانی که شب دیرهنگام و نزدیک به ساعت استراحت خود غذا می‌خورند) محافظت UV کمتری در طول روز دارند. در حالی که این قدرت محافظت به طور طبیعی فعال‌تر است.

دکتر "تاکاهاشی" گفت: اگر یک برنامه غذا خوردن غیرطبیعی داشته باشید، این می‌تواند تغییرات مضری در ساعت پوست شما ایجاد کند، درست چیزی که در موشها مشاهده شد.

البته تغییر یافتن چرخه "XPA" و جذب بیشتر اشعه ماوراء بنفش تنها نتایج موجود حاصل از این تحقیق نیستند که نشان می‌دهد چقدر مهم است که برنامه غذایی صحیح حفظ شود.

براساس این مطالعه، یک چرخه "XPA" مختل شده تقریبا 10 درصد از ژن‌های پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مقدار بیشتری از ژن‌های پوست تحت تأثیر مصرف غذا قرار می‌گیرد.

تحقیقات بعدی دکتر "تاکاهاشی" بر تاثیر برنامه‌های تغذیه غیرطبیعی بر پیری و طول عمر متمرکز خواهد بود.

 

 

 

منبع: ایسنا

کد خبر 78754

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha