کد خبر 78805
۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷
نگاهی به ادامه فعالیت پاركبان‌ها

اپرشین خودرو: ز حدود یك و نیم سال قبل، با تمدید نشدن قرارداد شركت‌های تامین‌كننده نیروهای پاركبان عملا عمر پاركبان‌ها به پایان رسید و پرونده این طرح برای همیشه بسته شد.

به گزارش پرشین خودرو، از حدود یك و نیم سال قبل، با تمدید نشدن قرارداد شركت‌های تامین‌كننده نیروهای پاركبان عملا عمر پاركبان‌ها به پایان رسید و پرونده این طرح برای همیشه بسته شد؛ طرحی كه حدود ١٠ سال قبل به عنوان یكی دیگر از راهكارهای شهرداری تهران برای نظم بخشی به ترافیك و تردد در پایتخت آغاز شد اما پس از فراز و نشیب‌های بسیار و ابهاماتی كه در عملكرد آن وجود داشت بالاخره به خاطر شفاف نبودن عملكرد پاركبان‌ها و گردش مالی پیمانكاران و نیروهای پاركبان پایان یافت.

به گزارش اعتماد، پیش از آن هم این ماجرا تا آنجا بالا گرفت كه بارها در صحن شورا در مورد آن به شهرداری تذكر داده شد و حتی سرهنگ حسن عابدی، جانشین رییس پلیس راهور پایتخت نیز با بیان اینكه مردم نباید به‌صورت دستی پولی بابت پارك حاشیه‌ای خودرو پرداخت كنند، رسما اعلام كرد: از نظر پلیس اخذ دستی پول توسط پاركبان‌ها هیچ توجیهی ندارد و ما تاكید ویژه‌ای در اخذ الكترونیكی و مكانیزه پارك‌های حاشیه‌ای داریم.

اما با این وجود شهروندان تهرانی هنوز هم بعد از ماه‌ها از تعطیلی رسمی شركت‌های پاركبان، در بسیاری از خیابان‌های شهر مردانی را می‌بینند كه با همان شكل و شمایل پاركبان‌ها و حتی با قبوضی كه آرم شهرداری برآن حك شده، در خیابان‌ها مانند گذشته به بهانه پارك خودرو، پول‌های بی‌حساب و كتابی را می‌گیرند. پاركبان‌هایی كه نه هویت خودشان مشخص است و نه هویت شركت‌هایی كه برای آنها كار می‌كنند.

گرچه خیلی از آنها به صورت فردی و بدون آنكه زیرمجموعه شركتی باشند، این كار را انجام می‌دهند، بدون آنكه معلوم باشد پول‌هایی كه می‌گیرند به چه حسابی واریز می‌شود و بدون آنكه مالیاتی بدهند، رویه‌ای كه حالا به معضلی جدی برای تهران تبدیل شده‌ تا جایی كه جانشین فرمانده راهور تهران چندی قبل در مصاحبه‌ای رسمی اعلام كرده بود كه مردم به پاركبان‌ها پول ندهند...

وی همچنین با غیرقانونی خواندن فعالیت پاركبان‌ها از برخورد با این پدیده به شیوه‌ای جدید اشاره می‌كند كه براساس آن خودروهایی كه به هر دلیل از طریق پاركبان‌ها در خیابان‌ها و در نقاط غیرقانونی و سد معبر جا داده می‌شوند، جریمه خواهند شد. بدین‌ترتیب راهور معتقد است كه عملا مردم متوجه بی‌اعتبار بودن پاركبان‌ها خواهند شد.

یك معضل در چند پرده
اما به نظر می‌رسد عمر پاركبان‌ها نه تنها به پایان نرسیده كه هنوز هم در بسیاری از خیابان‌های تهران، مردان پاركبان‌نما! همچنان با جدیت به كار خود ادامه می‌دهند. شاید به این دلیل كه هنوز هیچ سازمان و نهادی وظیفه برخورد برآنها را برعهده نگرفته است؛ مساله‌ای كه باعث ایجاد صحنه‌های ناخوشایندی از نارضایتی شهروندان شده است.

نیاوران – پایین‌تر از یاسر – به سمت تجریش
هوای ظهرگاهان یكی از روزهای گرم مردادماه نفس هر پیاده و سواره‌ای را می‌گیرد. نیاوران به مانند همیشه شلوغ است و پرتردد. برای خرید از مغازه‌ای دنبال جای پارك می‌گردم. بالاخره بعد از حدود ١٠ دقیقه، با رفتن یكی از ماشین‌هایی كه در كنار خیابان پارك شده، جا برای من باز می‌شود تا ماشینم را پارك كنم. هنوز چند قدمی تا جای پارك خالی فاصله دارم كه مرد میانسالی كه كاوری مشكی با خط‌های قرمز به تن دارد با عجله و دوان دوان نزدیك می‌شود و یكی از مانع‌های قرمز رنگ پلاستیكی قیف مانند را آنجا می‌گذارد. با عصبانیت پیاده می‌شوم و دلیل این كارش را می‌پرسم ولی در عوض وی با خونسردی تمام جواب می‌دهد: من مسوول پارك در این راسته هستم.

مگر حاشیه خیابان به نام شماست كه برای آن پول می‌گیرید؟

نه. ولی ما هم از صبح تا شب اینجا در گرما و سرما سرپا می‌چرخیم تا مردم علاف نشوند.

اما شما با نگه داشتن جا برای افرادی كه پول به شما می‌دهند، باعث پایمال شدن حقوق بقیه شهروندان می‌شوید.
چرا؟ ما سال‌هاست كه به عنوان پاركبان اینجا كار می‌كنیم.

مگر پاركبان‌ها جمع نشده‌اند؟

لبخند معناداری می‌زند و به طعنه می‌گوید: چرا جمع شوند؟ مگر كار خلافی می‌كنند؟ تقصیر ما است كه در این شهر شلوغ و بی‌در و پیكر، وقت‌مان را صرف نظم بخشیدن به شهر می‌كنیم!

مگر شهر پلیس راهنمایی و رانندگی ندارد كه شما می‌خواهید نظم را در شهر برقرار كنید؟

چرا. ولی اینقدر ماشین در شهر زیاد است كه پلیس‌ها از عهده نظم‌بخشی به آنها برنمی‌آیند.

مقدار حق پاركی كه می‌گیرید را چه كسی تعیین می‌كند؟

خودمان... با توجه به پولی كه قبلا و وقتی زیرنظر شهرداری بودیم، می‌گرفتیم و با توجه به تورم و گرانی، خودمان قیمتی را در نظر می‌گیریم. مردم هم با رغبت پول می‌دهند تا به كارشان برسند و دغدغه‌ای هم در قبال ماشین‌شان نداشته باشند.

با رغبت؟
آره. چرا كه نه؟ برای كسی كه ماشین چند صد میلیونی دارد كه ٧- ٨– ١٠ هزار تومان چیزی نیست! تازه خیلی وقت‌ها خودشان انعام هم می‌دهند.

خیابان شریعتی - بین طالقانی و پیچ شمیران

زن جوان با زحمت می‌خواهد ماشین شاسی بلند مشكی رنگش را بین دو ماشین پارك كند. مرد جوان قدكوتاهی كه پیراهن آبی رنگ پاركبانی پوشیده به سرعت خودش را به زن می‌رساند و با هم چند ثانیه‌ای صحبت می‌كنند. بعد، انگارمجوز صادر شده باشد، با كمك مرد پاركبان به سرعت ماشینش را پارك می‌كند و پس از پیاده شدن اسكناس سبز رنگ ١٠ هزار تومانی را از كیفش در می‌آورد و به مرد می‌دهد. مرد هم روی یكی از برگه‌های قبضی كه در دست دارد چیزی می‌نویسد و آن را پشت برف‌پاك‌كن جاساز می‌كند.مرد پاركبان كه دور می‌شود. از زن می‌پرسم:

خانم چرا به این آقا پول دادید؟

خب پاركبان است دیگه! برای جای پارك پول می‌گیرند.

مگر خبر ندارید كه پاركبان‌ها، جمع شده‌اند و فعالیت‌شان غیر قانونی اعلام شده است؟

نه... جدی؟ خبر نداشتم. پس چطور هر كجا كه می‌رویم باز هم از این پاركبان‌ها هستند و از ما پول می‌گیرند؟

خب شما خودتان به آنها پول می‌دهید!

ولی آنها مدعی‌اند كه اگر پول ندهیم، جریمه می‌شویم...

اصلا چنین چیزی نیست.
اگر غیر قانونی هستند پس چرا به این راحتی با لباس فرم و دسته قبض مردم را سركیسه می‌كنند؟! چرا كسی از سطح خیابان‌ها آنها را جمع نمی‌كند؟

خب شما هم می‌توانید به آنها پول ندهید.

وقتی به ما می‌گویند جریمه می‌شوید. وقتی كه لباس فرم دارند و از آن مهم‌تر دسته قبض، ما چطور متوجه شویم كه غیرقانونی هستند؟! وقتی شما روی سربرگ شركتی مطلبی یا نامه‌ای را بزنید، بلافاصله محكوم به سوءاستفاده از اسناد دولتی می‌شوید و دادگاهی خواهید شد ولی اینها به همین راحتی قبوض پاركبان‌ها را با مهر و آرم بین مردم پخش می‌كنند؟!


خانم مسنی كه خود را مادر دختر معرفی می‌كند و تا آن لحظه شنونده دیالوگ ما بود نیز در اینجا وارد گفت‌وگو می‌شود و در تایید حرف دخترش می‌گوید: چند وقت قبل بچه خواهرم ماشین گرانقیمت خود را بدون اینكه حاضر شود به پاركبان پول بدهد، در یكی از خیابان‌های شمال شهر پارك می‌كند و نیم ساعتی برای كاری ماشینش را ترك می‌كند. بعد كه برمی‌گردد، می‌بیند یك خط بزرگ روی ماشینش كشیده‌اند!

آیا از او شكایتی نكرده است؟

لبخند تلخ و معناداری می‌زند و می‌گوید: ‌ای آقا دل‌تان خوش است، چه شكایتی؛ او خیلی راحت جواب می‌دهد: مگر ماشینت را دست من سپردی كه آن را از من می‌خواهی!؟ اگر هم می‌خواست شكایت كند باز راه به جایی نمی‌برد! چون مدركی نداشت. اصلا از كی می‌خواست شكایت كند؟!

مسوولان، در پیچ ناكجاآباد...

اما در این بین مسوولان هنوز هم سرگردان هستند و حیران. هنوز هم برخی از اعضای شورای شهر از فعالیت پاركبان‌ها گلایه دارند و آن را غیرقانونی می‌دانند و در مقابل، شهرداری هم با این استدلال كه قرارداد این شركت‌ها فسخ شده و دیگر مسوولیتی در مقابل آنها ندارد، از زیر بار پاسخگویی در این زمینه شانه خالی می‌كند.

اقبال شاكری، رییس كمیته عمران شورای شهر تهران یكی از همین اعضاست كه از چند هفته قبل تا امروز بارها در صحن شورا به فعالیت این شركت‌ها واكنش نشان داده و آنها را غیرقانونی خوانده است. وی در گفت‌وگو با «اعتماد» با تاكید مجدد بر اینكه دریافت هر گونه اخذ وجه نقد از شهروندان توسط پاركبان‌ها اقدامی غیرقانونی است، گفت: معتقدم فعالیت پاركبان‌ها هیچ تفاوتی با سوء‌استفاده از فضای عمومی ندارد.

وی با ذكر اینكه پاركبان‌هایی كه شهروندان را مجبور به پرداخت پول می‌كنند، اقدام‌شان مصداقی از «زورگیری» است، گفت: نمی‌شود كه هر كسی دور یك فضای عمومی حصار بكشد و برای ورود به آن از مردم پول مطالبه كند، این اقدام كاملا
غیرقانونی است.

شاكری در پاسخ به این سوال كه چرا تا امروز شورا و شهرداری اقدامی جدی‌تر در مورد فعالیت پاركبان‌ها و برخورد با آنها نكرده است؟ گفت: تاكنون چند بار این مساله در شورا مطرح شده است، اما معاونت حمل و نقل ترافیك تاكنون به صورت جدی به این مساله ورود پیدا نكرده است. شاید به این دلیل كه تصور می‌كرده اگر بخواهد وارد این قضیه شود و جلوی پاركبان‌ها را بگیرد، نمی‌تواند از پس كمبود پاركینگ‌ها برآید.

اما اگر فعالیت این پاركبان‌ها غیرقانونی است، چگونه است كه هنوز پاركبان‌ها برگه‌های قبوض آرم‌دار قبلی را به مردم ارایه می‌دهند؟ سوالی كه شاكری در پاسخ آن گفت: این مساله برای خود من نیز سوال بوده و هست. اما طبق بررسی‌هایی كه كرده‌ام، به نظر می‌رسد این برگه‌ها متعلق به همان قراردادهای اولیه شركت‌های پیمانكاری است. بعد از تمام شدن آنها نیز از فیش اولیه كپی می‌گیرند و دوباره از آنها استفاده می‌كنند.

به گفته وی سیستم كنترل مكانیزه سال گذشته در شورا به تصویب رسید و مقرر شد از این ١٠٠ هزار جای پارك حاشیه‌ای در تهران، هر ساله تعداد مشخصی تحت كنترل این سیستم درآید. پس از تصویب این طرح، معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیك شهرداری تهران به صورت جدی اعلام كرد كه پاركبان‌ها وجه قانونی ندارند.

اما این پایان ماجرا نیست. این سناریو همچنان ادامه دارد. به گفته شاكری در تهران برخی از شركت‌ها افراد را استخدام كرده و در كوچه و فضای عمومی قرار می‌دهند تا اجازه ندهند هیچ كسی جز خود آنها در آن مكان پارك كنند. به گفته وی حتی موردی دیده شده كه فردی ماشین صفر خریده و برای مدت طولانی یكجا پارك كرده است.

با تمام این تفاصیل هنوز سوال اصلی بی‌پاسخ مانده است. اینكه وظیفه جمع‌آوری و برخورد با پاركبان‌ها برعهده چه نهاد و سازمانی است ؟ شاكری دراین زمینه معتقد است كه ضابط قضایی باید با تخلفات اینچنینی برخورد كنند.

وی گفت: پلیس راهور و معاونت حمل و نقل ترافیك شهرداری تهران از دو سال پیش اعلام كرده بودند كه پرداخت هر گونه وجه نقد به پاركبان‌ها تخلف است، با این حال كماكان شركت‌ها اقدام به استخدام و به كارگیری پاركبان‌ها می‌كنند.

وی تاكید می‌كند: باید به‌شدت با شركت‌های مافیایی كه پاركبان‌ها را استخدام می‌كنند، برخورد شود. شركت‌هایی كه هویت‌شان معلوم نیست و آنكه از آنجایی‌كه دو سال است قرارداد آنها به پایان رسیده هیچ گونه مالیاتی پرداخت نكرده و وجهه قانونی ندارند و كارمندان‌شان هم بیمه نیستند. وی درنهایت به عنوان راه‌حل قانونی این معضل گفت: معتقدم باید نماینده حقوقی شهرداری از این شركت‌های غیرقانونی كه در امور حمل و نقل شهر دخالت می‌كنند، شكایت كند و راه را برای ورود دادستانی و دستگاه قضا باز كنند تا تكلیف آنها مشخص شود.

تكلیف ٥٠٠ خانوار بیكار پاركبان چه می‌شود؟
اما در این بین دوستی و قناعتی دو عضو دیگر شورا هستند كه چندان با شیوه حذف یكباره پاركبان‌ها موافق نیستند. ابوالفضل قناعتی، عضو هیات‌رییسه شورای شهر در گفت‌وگو با «اعتماد»، در این خصوص گفت: من به شخصه با این اقدام یعنی حذف یكباره نیروهای پاركبان مخالف بودم چراكه معتقدم برای انجام این كار باید ابتدا همفكری برای این نیروها كرد و هم زیرساخت‌های لازم برای كنترل مكانیزه پارك خودروها فراهم شود.

اسماعیل دوستی، دیگر عضو كمیسیون حمل و نقل شورا نیز با وجود انتقادهایی كه به عملكرد پاركبان‌ها و شفاف نبودن گردش مالی‌شان دارد، معتقد است: ما بارها در شورا از شهرداری خواسته بودیم یا فكری برای ساماندهی این پاركبان‌ها بكند یا آنها را جمع كند. ولی این به این معنا نیست كه بدون برنامه، ٥٠٠ خانواده را بیكار كنیم. اگر قرار است آنها را حذف كنیم باید فكری هم برای كار و اشتغال پاركبان‌ها بشود.

چمران: فلسفه پاركبان مدیریت پارك حاشیه‌ای بود نه ایجاد شغل

فعالیت پاركبان‌ها حساسیت اعضای شورای شهر را نیز برانگیخت به گونه‌ای كه مهدی چمران، رییس شورای شهر نیز به ایسنا در مورد وضعیت پاركبان‌های فعال در سطح شهر با اشاره به مصوبه شورای شهر در مورد وضعیت و نحوه فعالیت پاركبان‌ها گفت: هدف و فلسفه ایجاد پاركبان‌ها نظم‌بخشی و مدیریت پارك حاشیه‌ای و زمان توقف بوده است نه اینكه این مساله به شغل برخی افراد بدل شود و افراد از این راه امرار معاش كنند.

چمران با بیان اینكه حالا پاركبان‌ها به این فعالیت به چشم شغل نگاه و سعی می‌كنند تا از این راه برای خود درآمدی داشته و حتی برای شهروندان جای پارك تعیین می‌كنند، گفت: شورای شهر بارها با این رویه و موضوع مخالفت كرده و در حال بررسی موضوع هستیم تا این موضوع تعیین تكلیف شود.

فعالیت پاركبان غیرقانونی است؛ شهروندان پول ندهند
همچنین معاون حمل و نقل ترافیك شهرداری تهران نیز در گفت‌وگو با «اعتماد» با تاكید براینكه از دید ما دیگر چیزی به نام پاركبان وجود خارجی ندارد، گفت: به جای پاركبان‌ها در حال زیاد كردن تعداد پاركومترها هستیم ولی در هر صورت فعالیت پاركبان‌ها غیرقانونی است.

مازیار حسینی گفت: خودروهایی را تحویل پلیس داده‌ایم كه مجهز به دوربین هستند و ١٨ نوع تخلف را ثبت می‌كنند، بنابراین نیازی به وجود پاركبان‌ها نیست و اگر جایی پاركومتر فعال وجود داشته باشد رانندگان از آن
استفاده كنند.

وی گفت: اگر پاركبانی دارای قبض سازمان حمل و نقل و ترافیك باشد غیرقانونی است و با هماهنگی معاون دادستان تهران به زودی در این زمینه برخورد حقوقی می‌شود. مازیار حسینی، معاون حمل و نقل و ترافیك چند ماه قبل در مصاحبه‌ای گفته بود: از سال ٩٤ سازمان حمل و نقل و ترافیك قراردادی با پاركبان ندارد.

درحال حاضر ١٥ هزار فضای پارك حاشیه‌ای با پاركومتر كنترل می‌شود و ١٥ هزار مابقی را در حال برگزاری مناقصه هستیم. به گفته او، پول پارك حاشیه‌ای به حساب شهرداری نمی‌رود و پول مستقیما به حساب خزانه
واریز می‌شود.

در همین خصوص منصور نویریان، قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران نیزبه «اعتماد» گفت: مشكل خاصی وجود ندارد. به این معنا كه در زمینه پارك خودروها مثل سال‌های قبل از آغاز به كار پاركبان‌ها عمل خواهد شد یعنی اگر در خیابانی پاركومتر وجود دارد با پرداخت وجه آن و اگر در معبری پاركبان وجود ندارد با رعایت قانون و توجه به علایم راهنمایی و رانندگی شهروندان خودروی خود را پارك كنند.

وی همچنین در مورد وضعیت شغلی نیروهای پاركبان گفت: اینها در طول این سال‌ها در قالب شركت‌های پیمانكاری با ما كار كرده‌اند. حالا هم با همان وضعیت به كار خود با شركتی كه در آن كار كرده‌اند، ادامه خواهند داد و قرار نیست بیكار شوند.

مردم به پاركبان‌ها پول ندهند

جانشین رییس پلیس راهور پایتخت هم چندی قبل با بیان اینكه مردم نباید به‌صورت دستی پولی بابت پارك حاشیه خودرو پرداخت كنند، گفته بود: با توجه به اصل بودن اخذ مكانیزه هزینه پارك حاشیه‌ای، پلیس هیچ‌گونه اعمال قانونی در خصوص اماكنی كه دستگاه‌های پاركومتر ندارند، نخواهد كرد.

سرهنگ حسن عابدی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به مشكلات موجود در اخذ هزینه دستی پارك حاشیه‌ای خودرو كه توسط پاركبان‌ها انجام می‌شود، اظهار كرد: از نظر پلیس اخذ دستی پول توسط پاركبان‌ها هیچ توجیهی ندارد و ما تاكید ویژه‌ای در اخذ الكترونیكی و مكانیزه پارك‌های حاشیه‌ای داریم.

جانشین رییس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: مردم باید بدانند با توجه به اصل بودن اخذ الكترونیكی هزینه پارك حاشیه‌ای خودرو، پلیس هیچ‌گونه اعمال قانونی در خصوص اماكنی كه به دستگاه‌های مكانیزه و پاركومتر مجهز نیستند انجام نخواهد داد.

وی با بیان اینكه مردم نباید به صورت دستی پولی بابت پارك حاشیه خودرو پرداخت كنند، خاطرنشان كرد: از نظر ما اخذ دستی پول پارك خودرو در حاشیه معابر توسط پاركبان‌ها هیچ توجیهی ندارد.

به گفته عابدی، پلیس پیگیر اخذ مكانیزه هزینه پارك حاشیه‌ای خودرو و نصب تجهیزات مكانیزه و الكترونیكی در اماكنی كه نیاز به نصب این تجهیزات دارند خواهد بود.

وی هنوز هم همان گفته‌ها را تكرار می‌كند و معتقد است كه فعالیت پاركبان‌ها غیرقانونی است. سرهنگ عابدی در گفت‌وگو با «اعتماد» در این خصوص گفت: خود ما، حدود یك‌سال و نیم قبل اعلام كردیم كه فعالیت این پاركبان‌ها غیرقانونی است. الان هم با آنها برخورد می‌كنیم.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا مستقیما با پاركبان‌ها برخورد می‌كنید یا شیوه دیگری را در پیش می‌گیرید، گفت: ما به جای برخورد با پاركبان‌ها، هر جا كه آنها ماشین‌ها را به شكل غیرقانونی پارك كرده باشند، جریمه می‌كنیم. ولی برخی از شهروندان خودشان به این افراد پول می‌دهند تا مواظب ماشین‌های‌شان باشند. در چنین شرایطی ما نمی‌توانیم بگوییم چرا به فلانی پول داده‌اید تا مواظب ماشین‌تان باشد!‌

عابدی تصریح كرد: ولی اولا باز هم تاكید می‌كنیم كه مردم به این افراد پول پرداخت نكنند و دوم اینكه اگر به این افراد پول بدهند، باز هم ما ماشین‌هایی كه غیرقانونی پارك كرده باشند را جریمه می‌كنیم. به عنوان مثال چند وقت پیش خبردارشدیم در منطقه٣، خیابان ناهید، اشخاصی در نقش پاركبان، ماشین‌های مردم را به صورت عمودی پارك می‌كنند تا از مردم پول بگیرند كه این عمل باعث تنگ شدن معبر و ایجاد ترافیك شده بود. بلافاصله ماموران ما شروع كردند به جریمه كردن خودروها و به تدریج این محل پاكسازی شد.

 

کد خبر 78805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha