کد خبر 87605
۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵
رقابت خودروهای الکترکی در سال 2018

پرشین خودرو:کشورهای جهان در راستای اجرای برنامه‌های کاهش آلودگی هوا به ساخت و کاربرد خودروهای برقی و هیبریدی روی آورده‌اند و به نظر می‌رسد که سال جدید میلادی، سال رقابت این نوع خودروها خواهد بود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازآنا، با اجرای برنامه‌های کاهش آلودگی هوا در اروپا، چین و هند روند افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی و هیبرید به سرعت رو به افزایش است. فروش خودروهای هیبریدی و الکتریکی در سال ۲۰۱۷ از مرز سه میلیون دستگاه گذشت و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۸ این تعداد به حدود پنج میلیون دستگاه برسد.

برای پاسخ به این تقاضا، خودروسازان در تلاشند هر چه سریع‌تر مدل‌های الکتریکی خود را به بازار عرضه کنند. برای دیدن نتیجه باید دو سالی صبر کرد، چون تعداد کمی از این ماشین‌ها در سال ۲۰۱۸ به بازار می‌آید. اما سال آینده، سال آغاز نبرد خودروسازان باسابقه با تسلا، کارخانه تازه واردی است که تاکنون بازار خودروهای لوکس الکتریکی را بی‌رقیب در اختیار داشت.

در سال ۲۰۱۸ آئودی، جگوار و پورشه مدل‌های الکتریکی خود را به بازار عرضه می‌کنند که همه رقیبی جدی برای تسلا مدل S هستند. اولین مدل الکتریکی تولید انبوه آئودی یک شاسی‌بلند است که این کارخانه کانسپتی از آن را دو سال پیش نمایش داد. جگوار هم حضور در بازار خودروهای الکتریکی را با یک شاسی‌بلند آغاز می‌کند. کارخانه انگلیسی مدل iPace را امسال نمایش داده و قرار است تولید آن در چند ماه اول سال ۲۰۱۸ آغاز شود.

«نیو» اولین شاسی‌بلند الکتریکی چینی را سال آینده به بازار عرضه می‌کند

اولین پورشه الکتریکی براساس کانسپت Mission E که سه سال پیش نمایش داده شد ساخته می‌شود. انتظار می‌رود قیمت این ماشین از تسلا مدل S گران‌تر باشد و امکانات لوکس بیشتری در اختیار راننده قرار دهد.

مدیران این خودروسازان باسابقه امیدوارند در سال ۲۰۱۸ با مدل‌های جدیدشان به یکه‌تازی تسلا پایان دهند، اما یک کارخانه تازه وارد چینی ممکن است کارشان را سخت کند. نیو اولین شاسی‌بلند الکتریکی چینی را سال آینده در بازار چین عرضه می‌کند. قیمت مدل ES8 با امکاناتی مشابه، نصف قیمت شاسی بلند تسلا مدل X است. نیو می‌خواهد بعد از فتح بازار چین، ماشین‌هایش را به اروپا و آمریکا بیاورد.

در سال آینده، در سوی دیگر بازار هم تحول مهمی رخ خواهد داد. نسل جدید نیسان لیف، پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی جهان، از اوایل سال ۲۰۱۸ به بازار می‌آید و انتظار می‌رود بتواند خریداران زیادی را به سوی ماشین‌های الکتریکی جلب کند. هم‌زمان تسلا هم امیدوار است با برطرف کردن مشکلات تولید مدل ۳، این ماشین را به صورت انبوه به بازار عرضه کند. هیوندای و کیا هم دو مدل جدید الکتریکی به بازار عرضه می‌کنند.

جنرال موتور سال آینده ماشین خودران خود را در خیابان‌های شلوغ نیویورک آزمایش می‌کند

حرکت به سمت ماشین‌های هوشمند

ایده خودروهایی که بدون نیاز به راننده، سرنشینان خود را به مقصد می‌رسانند و با حذف اشتباه‌های انسانی تلفات جاده‌ای را به حداقل می‌رسانند، بعد از چند سال آزمایش به واقعیتی در دسترس نزدیک می‌شود.

آزمایش‌ این خودروها که امسال در جاده‌های شهری آغاز شد، سال آینده گسترده‌تر می‌شود و در فضاهای شلوغ‌تر شهری انجام خواهد شد. جنرال موتور از اوائل سال ۲۰۱۸، آزمایش خودروهای خودران خود را در نیویورک آغاز می‌کند. فورد هم که می‌خواهد اولین ماشین‌های خودران خود را در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه کند، آزمایش این خودروها را در سال جدید شروع می‌کند.

آنچه سال ۲۰۱۸ را برای این خودروها مهم‌تر می‌کند، آغاز بحث درباره چگونگی استفاده از آنها در سطح گسترده است. سال آینده بیشتر درباره قوانین استفاده از این خودروها، بیمه آن‌ها و کاهش هزینه تولید ماشین‌های خودران خواهیم شنید.

ساخت خودروهای خودران با مجموعه رادارها و حسگرها و دوربین‌هایشان بسیار گران تمام می‌شود و خودروسازان باید راهی برای کاهش هزینه‌های تولید پیدا کنند. همینطور بیمه کردن این خودروها هم با خودروهایی کنونی بسیار متفاوت است. برای مثال معلوم نیست هنگام تصادف ماشینی که کسی آن را نمی‌راند، چه کسی مسئول است.

دایملر، بزرگ‌ترین تولیدکننده کامیون در جهان هم در سال ۲۰۱۸ استراتژی ساخت محصولات خودران خود را دقیق‌تر مشخص خواهد کرد.

مشترکان کادیلاک می توانند با پرداخت ماهیانه 1800 دلار تا 18 بار ماشین خود را در سال عوض کنند

اشتراک به جای خرید

سال آینده، سال آزمون روش فروش اشتراکی خودرو است. در این روش خریدار به جای خریدن یک ماشین، با پرداخت مبلغی ماهانه مشترک خودروساز می‌شود و می‌تواند مدل‌های مختلف کارخانه را سوار شوند. مبلغ اشتراک هزینه بیمه و تعمیر ماشین را هم شامل می‌شود. خریداران مجبور نیستند قراردادی بلندمدت با کارخانه ببندند و هر وقت بخواهند می‌توانند اشتراک خود را لغو کنند. در حال حاضر ولوو، پورشه، کادیلاک و لینکلن فروش با این روش را آغاز کرده‌اند.

این خودروسازان می‌گویند نگاه خریداران به ماشین تغییر کرده است و نسل جوان‌تر انگیزه کمتری برای خرید ماشین دارد. به همین دلیل خودروسازان باید خود را با این نگاه جدید تطبیق دهند و به جای فروختن ماشین، این خدمات را هر زمان که خریدار به آن نیاز داشت در اختیارش بگذارند یا در مورد خودروسازان لوکس، به جای یک ماشین، طیف گسترده‌ای از محصولات کارخانه را در اختیار مشتریانشان قرار دهند.

هزینه اشتراک کم نیست. مشترکان پورشه در آمریکا برای راندن تا ۲۲ مدل مختلف در یک سال، باید ماهانه 3000 دلار پرداخت کنند و حق اشتراک کادیلاک ۱۸۰۰ دلار است. این رقم گران‌تر از روش‌های دیگر خرید ماشین است.

ولوو پیش‌بینی کرده است که تا پنج سال آینده، 20 درصد ماشین‌هایش را با این روش بفروشد. سال ۲۰۱۸ مشخص خواهد کرد که این پیش‌بینی تا چه حد به واقعیت تبدیل خواهد شد.

بی‌ام‌دبلیو سال آینده مدل‌هایش را به هوش مصنوعی شرکت آمازون وصل می‌کند

 

خودروهایی به هوشمندی تلفن‌های همراه

ماشین‌های امروزی بسیار به تلفن هوشمند شبیهند. هر دو نمایشگرهایی لمسی دارند، هر دو به اینترنت وصل هستند، دوربین دارند و امکان استفاده از برنامه‌های سرگرمی مثل پخش موسیقی یا برنامه‌های کاربردی مثل نقشه در هر دو وجود دارد. تنها تفاوت اینجا است که خودروها هنوز به سطح هوشمندی تلفن‌های همراه نرسیده‌اند. مثلا برخلاف تلفن‌های هوشمند، ماشین‌ها هنوز نمی‌فهمند صبح‌ها راننده در حال حرکت به سمت محل کار است تا راه‌یاب ماهواره‌ای را از قبل برایش تنظیم کنند.

در سال آینده خودروسازان با همکاری شرکت‌های بزرگ فناوری نظیر آمازون، اپل و گوگل گام مهمی در هوشمند کردن خودروها برخواهند داشت. الکسا، هوش مصنوعی شرکت آمازون و سرویس مشابه گوگل به نام Google Home در مدل‌های بیشتری نصب خواهد شد و به این ترتیب این شرکت‌ها به اطلاعات ماشین‌ها و رانندگان دسترسی پیدا خواهند کرد.

دسترسی به اطلاعات تولید شده توسط ماشین‌ها، بازار تازه‌ای ایجاد می‌کند که پیش‌بینی می‌شود ارزش آن تا سال ۲۰۳۰ به ۷۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

کد خبر 87605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha