نیم قرن تجربه در مونتاژ و ادامه یک مسیر اشتباه

پرشین خودرو: حضور خودروهای مختلف با کیفیت های متفاوت از کشورهای شرق آسیا در حالی در بازار ایران مشهود است که تمامی آنها دیرتر از ایران وارد صنعت خودروسازی شدند اما بهره ایشان از صنعت خودرو با ما کاملا تفاوت دارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بیش از نیم قرن از مونتاژ خودرو در ایران می گذرد در حالی که توسعه و رشد صنعت خودرو در این سال ها در تمام جهان با جهشی باورنکردنی لتفاق افتاده است اما در کشور ما این رشد با سرعتی کم و به صورت درجا زدن اتفاق افتاد یعنی ما همچنان همان مونتاژ کار 50 سال قبل هستیم.
در سال های ابتدایی ورود ایران به حوزه خودرو، برخی از کشورها همانند کره، ژاپن، هند و برخی دیگر از آسیایی ها با حسرت ورود ایران به صنعت خودرو را نظاره می کردند و از خود می پرسیدند آیا می شود روزی ما هم خودرو مونتاژ کنیم؟
اما حالا بعد از گذشت 50 سال از آن زمان و از آن رویا، تمامی کشورهای نامبرده به انضمام چین، خودروساز شده و خودروهای خود را به ایران صادر می کنند و متاسفانه نشستن بر پشت خودروی ساخته شده از کشورهای شرق آسیا برای ایرانیان به یک افتخار تبدیل شده است!
کشورهایی که روزی آرزو داشتند به حد ما رسیده و مونتاژ کار شوند حالا برای صادرات خودرو به ایران ناز هم می کنند و این ضعف مدیریت صنعت خودرو را در تمام این سال ها مشهود می کند.
دکتر محمد رضا خلج استاد دانشگاه، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، در خصوص دلایل این اتفاق گفت: عقب ماندگی صنعت خودرو ایران از سایر کشورهای آسیایی همانند هند، چین و تایوان به دلیل مسیر اشتباهی است که در ابتدا انتخاب شد و مدل صنعت خودروی ما کامل نبود.
وی افزود: واقعیت این است که مدلی که ما برای صنعت خودروی خود انتخاب کردیم یک مدل از پیش تعیین شده نبود و به مرور زمان تکوین و تکمیل شده است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: متاسفانه این رشد کامل نبوده و این در صورتی است که توسعه یعنی رشد همه جانبه و ما در برخی حوزه ها رشد مناسب داشته و اما در برخی دیگر اصلا رشد نکرده ایم!
 

کد خبر 87639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha