کد خبر 91260
۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶
عواملی که باعث نفخ می‌شوند

پرشین خودرو: یک کارشناس طب سنتی عوامل ایجاد "نفخ" را تشریح کرد و چند راهکار برای درمان آن ارائه داد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از تسنبم، سید جواد علوی درباره نفخ اظهار کرد: زیاد خوردن غذاهای خمیری و لزج مانند آش رشته، ماکارونی و لازانیا، نوشیدن مایعات همراه غذا، خواب زیاد یا نامنظم و کم‌تحرکی از عوامل مستعدکننده نفخ هستند.

وی افزود: زیاده‌روی در خوردن مواد ترش برای سیستم مغز و اعصاب، ریه و گوارش بد است و باعث بروز ضعف حافظه، افسردگی, فکر و خیال، تنگی نفس یا سرفه، آروغ و نفخ می‌شوند.

این کارشناس طب سنتی تصریح کرد: متناسب با نوع غذا باید جویدن به طور کامل انجام شود در غیر این صورت، هوا قورت داده می‌شود و باعث نفخ، ترش کردن، شل شدن دریچه فوقانی معده می‌شود.

علوی اضافه کرد: زنیان ضد نفخ و از بین برنده بادهای تشکیل شده داخل بدن و سیستم گوارش است لذا برای رفع برخی از انواع پیچ خوردن روده و قولنج مفید است.

وی توضیح داد: دم کرده سنبل‌الطیب رطوبت زائد معده را که مانع هضم صحیح غذاست، رفع می‌کند و برای کسانی که نفخ دارند، آروغ می‌زنند و غذایشان هضم نمی‌شود, بسیار مفید است.

این کارشناس طب سنتی یادآور شد: آویشن ضد نفخ است و مخصوصاً اگر همراه غذاهای رطوبتی و آبکی استفاده شود, نفخ را کاهش داده و باعث باز شدن مجاری انسدادهای داخل اعضا می‌شود, مصرف بیش از حد انواع ادویه و نمک باعث نفخ می‌شود و فرآیند هضم را مختل می‌کند.

علوی افزود: پیاز تشنگی را زیاد می‌کند, مصرف زیاد آن باعث نفخ می‌شود و آروغ و مشکلات دیگر ایجاد می‌کند که افراد باید پرهیز کنند.

کد خبر 91260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha