نسخ استاندارد معتبر در اروپا مورد تایید سازمان ملی استاندارد است

پرشین خودرو : بر اساس آخرین تصمیم گیری که در سازمان ملی استاندارد صورت گرفت به خودروسازان اعلام شد که دغدغه ای در زمینه نسخه جدید استانداردها نداشته باشند و هر نسخه استانداردی که در اروپا معتبر است و بر اساس آن گواهی صادر می شود را سازمان ملی استاندارد نیز می پذیرد.

رئیس اداره استانداردهای خودرویی سازمان ملی استاندارد در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با اعلام این خبر اظهار داشت : بر اساس الزامات و استانداردهای جدید خودرویی، یکسری سیستم های جدید باید در خودروها نصب شوند. به عنوان مثال سیستم ترمز هوشمند اضطراری که در استانداردهای قبلی وجود نداشت در استانداردهای 85 گانه برای خودروهای سنگین اجباری شده است.

حمید رضا منفردی، افزود : البته در الزامات جدید استانداردی این استاندارد تبدیل به 3 استاندارد شده است و یک الزام ترمز اضطراری هوشمند نیز به آن اضافه شده و تبدیل به استاندارد مجزایی شده ضمن اینکه در استانداردهای جدید، استاندارد ترمز گیری خودروهای سبک و سنگین جدا و متمایز شده است.

وی با توجه به برخی الزامات جدید استانداردی اظهار داشت : در الزامات جدید استانداردی سیستم هشدار انحراف مسیر که در استانداردهای قبلی وجود نداشت برای خودروهای سنگین الزامی شده است همچنین قطعه چراغ دی لایت و یا سیستم اتولایت و سیستم AFS که برای انحراف چرخش جهت چراغ جلو بوده و اختیاری است نیز اضافه شده است.

به گفته منفردی در الزامات جدید خودرویی سیستم هشدار فشار باد تایر (TPMS)، سیستم نشانگر تعویض دنده برای خودروهایی با گیربکس دستی ، سیستم جدید تهویه مطبوع و همچنین استاندارد حفاظت از افراد پیاده و سیستم های گرمایش خودرو، اجباری شده است ضمن اینکه سایر استانداردهای 55 گانه قبلی نیز به نوعی تفکیک و به استانداردهای جدید و سختگیرانه تر تبدیل شده است.
 

استانداردهای جدید

 

رئیس اداره استانداردهای خودرویی سازمان ملی استاندارد در ادامه با توجه به برخی از انتقاد ها نسبت به عدم اجرای تعدادی از این استانداردها در اروپا ، گفت : البته این موضوع به شکلی که عنوان می شود نیست چرا که هر کدام از استاندارد ها بعضا از 10 سال قبل تدوین شده و در این مدت 5 بار تجدید نظر شده است البته ممکن است نسخه مورد نظر سازمان ملی استاندارد ، نسخه 4 آن باشد اما در اروپا تجدید نظر 3 آن همچنان معتبر باشد و صرفا در ایران تجدید نظر 4 آن تبدیل به استاندارد ملی شده و ملاک اجرا قرار گرفته است.

منفردی تصریح کرد : البته بر اساس تصمیم گیری که در سازمان ملی استاندارد صورت گرفت به خودروسازان اعلام شد که دغدغه ای در این زمینه نداشته باشند و هر نسخه استانداردی که در اروپا معتبر است و بر اساس آن گواهی صادر می شود را سازمان ملی استاندارد نیز می پذیرد.

به گفته وی اجرای استانداردها بر روی تمام خودروها زمان بر است اما قطعا از یک تاریخی باید این مساله آغاز شود .

وی با اشاره به اینکه از 3 سال قبل طرح خروج خودروهای قدیمی با خودروسازان مطرح شده است ، تاکید کرد : امیدواریم که با وجود فرصت های داده شده به شرکتها خیلی از دنیا عقب نباشیم زیرا اگر امروز خودروی پرتیراژی در کشور تولید می شوند و پلت فرم آنها برای 20 تا 30 سال قبل است باید از چرخه تولید خارج شوند و چه بهتر که ما نیز این استانداردها را اجرا کنیم و این مساله دلیلی باشد که این خودروها از چرخه تولید خارج شوند و امکان جایگزینی خودروهای جدید فراهم شود.

منفردی با توجه به برخی از تبعات منفی مطرح شده نسبت به خروج برخی از خودروهای قدیمی از خط تولید شرکتها بر حوزه اشتغال و تیراژ تولید گفت : البته سازمان ملی استاندارد متولی کیفیت است و بر سر برنامه و حرف خود ایستاده است و امیدواریم که اتفاقی نیافتد و بتوانیم بر اساس زمان بندی که اعلام شده این استانداردها را عملی کنیم.

کد خبر 96182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha