برنامه ریزی شهرداری برای افزایش ترافیک شبانه در جنوب تهران !

پرشین خودرو: در حالی که اهالی نازی آباد مجبورند به خاطر وجود مراکز خرید، بار سنگین ترافیک عصرگاهی و شبانه این منطقه را به دوش بکشند، شهرداری تهران در حال اجرای طرحی است تا به موجب آن میزان جمعیت شبانه شهروندان در این منطقه افزایش یابد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از باشگاه، شب مردگی و ناامنی شبانه یکی از تبعات تجاری سازی بافتهای مرکزی شهر است، که همزمان با تعطیل شدن واحدهای تجاری و آغاز تاریکی شب، این نقاط را تبدیل به دنیایی دیگر می کند.

برای مثال می توان به میدان مولوی در بازار تهران اشاره کرد که در طول روز فضایی پویا و فعال دارد ولی در آغاز شب با تعطیل شدن واحدهای تجاری به شهری متروکه تبدیل می شود، که به شدت مورد استقبال معتادان و بزهکاران قرار می گیرد.


حضور این دسته از افراد در این منطقه و در این ساعات علیرغم اینکه چهره ای زشت برای شهر به وجود می آورد و به افرادی هم که از این محل عبور می کنند حس ترس و ناامنی می دهد.

شهرداری تهران از چند سال پیش برای مقابله با پدیده شب مردگی، طرح احیای زیست شبانه را از خیابان 30 تیر آغاز کرد تا با جذب شهروندان به این نقطه، ضمن شلوغ ساختن آن از ساعات اولیه شب تا نیمه های شب، هم موجب تقویت امنیت این منطقه شود و هم رونق اقتصادی و نشاط شبانه را به آن بازگرداند.


اگرچه احیای زیست شبانه یکی از ضروریات مناطق خالی از سکنه است و می تواند امنیت و نشاط اجتماعی را به آنجا بازگرداند، اما اجرای همین طرح در مناطقی که خود دارای ترافیک شبانه هستند و بافت مسکونی آنجا همچنان پر تراکم است، موجب ایجاد مزاحمتهای ترافیکی و سلب آسایش از ساکنین محلی می شود.


طی هفته گذشته، حمیدرضا تحصیلی رئیس شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری در بازدیدی که از منطقه 16 شهرداری داشت، وعده داد تا در میدان بازار دوم نازی آباد بستری فراهم کند که موجب تقویت زیست شبانه در این محله شود.

این تصمیم در حالی گرفته شده است که محله نازی آباد به خاطر برخورداری از بازار پوشاک و مرکز خرید در خیابان مدائن و پارس ، به خودی خود دارای ترافیک نفسگیری است که خیلی اوقات دامنه این ترافیک از شرق به خیابان شهید رجایی و از غرب هم به خیابان بهمنیار سرایت می کند.

 

ترافیک

 



در حالیکه طی سالیان گذشته اهالی نازی آباد همواره مجبور به تحمل سختی های ناشی از ترافیک این محدوده بین ساعات 17 تا 23 بوده اند، شهرداری تهران به جای اجرای سیاستهای «ترافیک زدایی»، طرحی را آماده اجرا کرده که با «ترافیک زایی»، طعم زندگی در این محله را بر اهالی آن تلخ می کند.

هادی زبده شهردار منطقه 16 شهرداری تهران  در خصوص تصمیمات گرفته شده برای اجرای این طرح در نازی آباد گفت: این طرح از ساعت 7 عصر به بعد اجرا خواهد شد و لذا مشکلی برای ساکنین ایجاد نخواهد شد.

همچنین الهام فخاری عضو شورای شهر تهران  با اشاره به آغاز برخی از فعالیت‌ها برای احیای زیست شبانه در برخی از مناطق تهران اظهار کرد: مطالعات لازم و در نظر گرفتن پیوست‌های ترافیکی برای اجرای این طرح در هر منطقه ضروری است.

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه زیست شبانه را باید در محورهایی طراحی کرد که بتواند بخش‌های غیرفعال شهر را ارزش‌آفرین سازد، گفت: از سوی دیگر این طرح نباید به شکلی اجرا شود که آرامش شهروندانی که می‌خواهند در هنگام شب استراحت کنند، سلب شود.

چه مناطقی نیازمند تقویت زیست شبانه هستند؟
در شرایطی که برخی مناطق تهران مانند خیابان مولوی و محدوده بازار از ساعات آغازین شب خالی از جمعیت می شوند و این منطقه تبدیل به شهری متروکه می شود، ایجاد تمهیدات زیست شبانه در این منطقه بیشتر از سایر مناطق تهران اولویت دارد.

تاکنون شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری هیچ توضیحی نداده که بر اساس کدام اولویت بندی از احیای زیست شبانه در محدوده خیابان مولوی و بازار خودداری کرده و بر اساس کدام اولویت و منفعت محله نازی آباد را که همواره زیر بار ترافیک عصرگاهی و شبانگاهی تحت فشار بوده، انتخاب کرده است.

کد خبر 105895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha