معرفی تارا دستی V۱P: سدان محبوب ایرانی در قامتی جدید!

شرکت ایران خودرو به منظور افزایش رضایت مندی مشتریان اقدام به تعریف پروژه و تولید خودرو جدید تارا دستی V۱P با هدف ایجاد تثبیت و ارتقای جایگاه این محصول، افزایش سهم بازار در سال جاری و کسب درآمد با توجه به کشش تقاضا و نیاز بازار کرد.

به گزارش پرشین خودرو، چند سالی از رونمایی و معرفی تارا دنده‌ای V۱ با گیربکس ۵ سرعته می‌گذرد. ایران خودرو در پاییز سال ۱۴۰۲، تارا دستی V۱P یا V۱ پلاس را به عنوان نسخه جدید تارا با گیربکس ۶ سرعته راهی بازار کرد. تفاوت این سدان خوش قیافه و عضلانی با نسخه V۱ عادی، در گیربکس MT۶ و چندین تغییر جزئی در ظاهر داخل و خارج خودروست.

همانطور که انتظار می‌رفت، تارا V۱p در مقایسه با ورژن‌های قبلی تارا دنده‌ای از آپشن‌های متعددتری برخوردار است و با کد کلاس ۳۲۲۰۹ راهی گالری‌های اتومبیل می‌شود. در این گزارش از پرشین خودرو، نگاهی به ویژگی‌های فنی ماشین تارا جدید، تغییرات ظاهری، آپشن‌ها و رقبای تارا V۱ پلاس دستی خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: معرفی و نقد و بررسی خودروی تارا

نگاهی به تارا دستی V۱P

عرضه خودرو تارا به بازار ایران خالی از چالش‌ها و انتقادهای مختلف نبود. ایرادهای به‌جایی به مشکلاتی مانند ضعف متریال بدنه، ریخت و فرم چراغ‎‌های عقب ماشین، کمبود امکانات و... گرفته شد و ایران خودرو کوشید در نسخه‌های بعدی، به حل مشکلاتی از این قبیل بپردازد.

نتیجه، عرضه تارا دستی V۱P یا تارا V۱ پلاس است که در مقایسه با V۱، امکانات فنی و رفاهی بیشتری ارائه می‌دهد. مجموعه آپشن‌های ماشین تارا جدید، نسبت به تارا V۳ فوق آپشن دستی کمتر هستند. اما این امر برای کسانی که به دنبال سدان باکیفیت و خوش‌روی ایرانی باشند چندان تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

بررسی ظاهر تارا دستی V۱P

تمامی نسخه‌های تارا بر اساس پلتفرم پژو ۳۰۱ طراحی و ساخته شده‌اند و از این بابت، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. تارا دستی V۱P نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما اعمال تغییراتی اندک روی شکل ظاهری داخل و خارج این خودرو، نمایی متفاوت به وجود آورده‌اند و در نگاه اول متوجه خواهید شد که با نسخه جدیدی از تارا طرف هستید. کوشش بر این بوده که در دیزاین تارا دستی V۱P، مشکلات فنی و بصری تارا تا حد امکان رفع شوند.

نگاهی به نمای بیرونی تارا V۱P

ظاهر تارا V۱P

143726 - ظاهر تارا V1P

از نمای جلویی تارا دستی V۱P شروع کنیم. در نگاه اول، چراغ‌های این خودرو با خطوط شکسته جلب توجه می‌کنند و همراه با خطوط روی کاپوت، ظاهری عضلانی به این سدان ایرانی می‌بخشند. جلوپنجره دارای حاشیه‌های کرومی نیز نقطه مثبتی در طراحی ماشین تارا جدید به حساب می‌آید.

انتظار می‌رفت با حرکت به اطراف، تغییرات بیشتری در زوایای جانبی تارا دستی V۱P دیده شود اما خبری از طراحی‌های جدید و چشمگیر نیست. طرفین تارا دستی V۱P مشابه نسخه‌های قبلی تارا طراحی شده و به غیر از یک فرورفتگی روی درها، تغییر خاص دیگری به چشم نمی‌آید. یکی از نکته‌هایی که چندان به مذاق خریداران خوش نیامده، استفاده از رینگ‌های فولادی است که با حس و حال اسپرت و عضلانی تارا V۱p همخوانی لازم را ندارد.

ظاهر پشتی تارا V۱P

143726 - ظاهر تارا V1P

با این حال، نوآوری‌ها در نمای عقب ماشین تارا جدید می‌تواند جبران کننده قصور در طراحی جوانب باشد. استفاده از تریم شیک دورنگ در سپر ماشین به همراه چراغ‌های عقب یکپارچه با ظاهری اسپرت‌تر، با گرافیک کلی خودرو همخوانی قابل قبولی دارد.

کابین مدرن و جادار تارا V۱P

143726 - کابین تارا V1P

در دیزاین کابین تارا دستی V۱P، تفاوت چندانی با نسخه‎‌های قبلی دیده نمی‌شود. طبق معمول، رودری‌های کابین از جنس پلاستیک خشک هستند. در قسمت میانی و دستگیره‌های خودرو، از روکش پارچه‌ای باکیفیت استفاده شده که رضایت بیشتری را برای سرنشینان ایجاد می‌کند. داشبورد تارا V۱p جدید هم از جنس پلاستیک خشک و بدون دستکاری چندان ارائه شده، اما دور از انصاف است که بگوییم طراحان حرکت خاصی برای این بخش نزده‌اند. استفاده از پلاستیک طرحدار در قسمت میانی داشبورد، حس و حال بیشتری به تارا دستی V۱P می‌بخشد. در قسمت میانی داشبورد، از مانیتور اندرویدی لمسی ۷ اینچی استفاده شده که قابلیت اتصال به بلوتوث، AUX و USB را فراهم می‌کند. در قسمت پایینی این مانیتور هم کلیدهای تهویه قرار گرفته‌اند. تیپ طراحی کلیدها، یادآور آپشن‎‌های سیتروئن C۳-XR است.

143726 - کابین تارا V1P

برخی از تغییرات اصلی در تارا دستی V۱P، داخل کنسول وسط صندلی جلو و عقب اعمال شده‎‌اند. مکان دکمه‌های شیشه بالابر تغییر یافته و از روی کنسول به رودری انتقال داده شده‌اند. این تغییر مکان، فضایی خالی به وجود آورده که طراحان برای جلوگیری از پرتی، آن را تبدیل به موبایل باکس کرده‌اند.

در غربیلک فرمان برقی تارا دستی V۱P از نوع D-cut و سه شاخه استفاده شده است. جلوآمپر تارا دستی V۱P از نوع آنالوگ و با رنگ‌های نئون آبی و قرمز اجرا شده. یکی از تغییرات جالب در تارا V۱p جدید، تعبیه یک کامپیوتر کوچک در بین عقربه‌های سرعت و دور موتور است که دیتای دما، ساعت، مصرف بنزین و... را نمایش می‎دهد.

ارگونومی تارا V۱p

143726 - ارگونومی تارا V1P

یکی از کامنت‌های مثبتی که مجموعه تارا دریافت می‌کند، مربوط به ارگونومی اصولی و استاندارد کابین آن و به ویژه صندلی‌ها هستند. تارا دستی V۱P نیز از این ویژگی مثبت بهره می‌برد. صندلی‌های ترکیبی پارچه و چرم با ساختاری مطابق با استانداردهای جهانی، تجربه یک سواری در آسایش را برای سرنشینان فراهم می‎‌کنند.

استفاده از زیرآرنجی برای صندلی‌های جلو و عقب هم یکی دیگر از آپشن‌های جدید تارا دستی V۱P به حساب می‌آیند. فاصله محوری ۲۶۵۲ میلی‌متری، ماشین تارا جدید را به یک انتخاب مناسب برای خانواده‌هایی که به دنبال خودرویی جادار هستند، تبدیل می‌کند.

قلب تپنده تارا V۱ پلاس: موتور تارا V۱p

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تارا دستی V۱P از موتور TU۵P بهره می برد که در محصولات قبلی خانواده تارا نیز استفاده شده است. این موتور نسل جدید موتور تی‌یوفایو، یک موتور ارتقا یافته از نظر قدرت همراه با کاهش مصرف سوخت و منطبق بر استانداردهای زیست محیطی محسوب می‌شود.

مشخصات فنی تارا V۱P

موتور TU۵P نسبت به موتور تیوفایو معمولی، از بهبود عملکرد ۵ تا ۷ درصد در توان و گشتاور برخوردار است. این موتور به تکنولوژی زمان بندی متغیر سوپاپ (همان CVVT) و پمپ روغن با تکنولوژی میزان روغن خروجی متغیر مجهز شده و قدرت تولید ۱۱۳ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر را دارد. قدرت موتوراز طریق گیربکس ۶ سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. محور جلوی تارا دستی V۱P از سیستم تعلیق مک فرسون بهره می‌برد و در محور عقب آن از توییست بیم استفاده شده است.

مصرف سوخت تارا V۱P

ظرفیت باک بنزین تارا V۱p گنجایش ۵۰ لیتری دارد و با مصرف ۷.۰۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، عملکرد قابل قبولی از لحاظ آلایندگی و مصرف سوخت ارائه می‌دهد.

امکانات رفاهی و آپشن‌های کاربردی تارا V۱P

ایران خودرو از سال ۱۴۰۲ به بعد، در راستای رعایت استانداردهای ایمنی از سنسورهای گوناگونی مانند حسگر نور، باران و دوربین عقب بهره می‌برد. این موارد در لیست آپشن‌های تارا V۱P نیز مشاهده می‌شوند.

از جمله چشمگیرترین امکانات رفاهی تارا V۱P می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •     کروز کنترل؛
  •     آنتن کوسه‌ای؛
  •     کنترل ایستایی در سربالایی؛
  •     کنترل کشش و پایداری؛
  •     سنسورهای باران و فشار باد تایر؛
  •     سنسور عقب؛
  •     روشنایی دی‎‌لایت و اتولایت؛
  •     چراغ ولکام تعبیه شده روی درهای جلو؛
  •     مه شکن جلو و عقب؛
  •     و سیستم نویگیشن هوشمند.

جدول مشخصات تارا V۱p

143726 - خصوصیات تارا V1P

مزایا و معایب تارا V۱P

تارا دستی V۱P به عنوان یکی از نسخه‌های محبوب سدان ایرانی تارا، با ارائه امکانات و آپشن‌های بیشتر نسبت به مدل پایه، به انتخابی ایده‌آل برای خانواده‌ها و کسانی که به دنبال یک سواری راحت و جادار هستند تبدیل شده است.

مزایای تارا دستی V۱P

  •     کابین جادار: تارا V۱P با فاصله بین محوری ۲۶۵۲ میلی‌متر که پیشتر به آن اشاره کردیم، از کابینی جادار برای سرنشینان ردیف جلو و عقب بهره می‌برد. این فضا برای خانواده‌ها و سفرهای طولانی، حائز اهمیت بسیار است. صندلی‌های این خودرو نیز از ارگونومی مناسبی برخوردار بوده و در مسافت‌های طولانی سرنشینان را اذیت نمی‌کنند.
  •     فضای بار مناسب: فضای صندوق عقب تارا V۱P با ۶۲۰ لیتر گنجایش، یکی از جادارترین‌ ماشین‌ها در بین سدان‌های ایرانی محسوب می‌شود. این فضا به سرنشینان امکان می‌دهد تا به راحتی لوازم مورد نیاز خود را در سفرها و یا خریدهای روزانه حمل کنند.
  •     کیفیت مونتاژ قابل قبول: کیفیت مونتاژ تارا V۱P نسبت به مدل‌های قبلی ایران خودرو پیشرفت قابل توجهی داشته است. در نسخه جدید تارا شاهد هماهنگی بهتر قطعات، کاهش نویز و ارتقای کیفیت متریال داخل کابین هستیم.
  •     سواری روان: سیستم تعلیق تارا V۱P به گونه‌ای تنظیم شده که سواری نرمی را برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد. با توجه به این ویژگی‎، می‌توان روی تارا دستی V۱P به عنوان یک سدان خانوادگی مناسب مسافرت حساب کرد.

معایب تارا V۱p

هیچ خودرویی در جهان نیست که مبرا از هر عیب و نقصی باشد. تارا دستی نیز با وجود تمام مزایا، نظرات و انتقاداتی دریافت نموده که روی تجربه رانندگی بهینه این خودرو اثرگذار هستند. تا کنون معایب زیر توسط رانندگان تارا دستی V۱P گزارش شده‌اند.

  •     کیفیت پایین متریال داخل کابین: این مشکل، یکی از معایب رایجی است که در انواع خودروهای داخلی و مونتاژی خارجی دیده می‌شود. استفاده از پلاستیک خشک، به طور کلی از حس لوکس بودن کابین می‌کاهد. به علاوه کیفیت پایینتر از حد بهینه در برخی بخش‌ها مانند رودری‌ها، صندلی و داشبورد باعث نارضایتی برخی رانندگان می‌شود.
  •     ضخامت نازک بدنه: یکی از مشکلات تارا دستی V۱P، ضخامت پایین بدنه در بخش‌هایی مانند سقف است. این مشکل می‌تواند روی امنیت خودرو تأثیر سوء داشته باشد.
  •     نبود برخی امکانات رفاهی و ایمنی: برخلاف انتظاراتی که از تارا دستی V۱P می‌رفت، در این مدل از آپشن‌هایی مانند سانروف، کروز کنترل هوشمند، رینگ آلومینیومی، رادارهای تصادف جلو، عقب و نقطه کور خبری نیست. همچنین برخی از امکانات ایمنی مانند ESP و ایربگ‌های جانبی نیز در این نسخه ارائه نمی‌شوند.
  •     ایرادات برقی شایع: برخی از مالکان تارا V۱P از مشکلاتی مانند خاموش شدن ناگهانی خودرو، ایراد در سیستم برقی شیشه‌ها و چراغ‌ها و عملکرد نامناسب سیستم صوتی گله کرده‌اند. به نظر می‌رسد که این ایرادات برقی تا حدودی شایع بوده و نیاز به پیگیری و رفع توسط شرکت ایران خودرو دارند.
  •     استهلاک قطعات پیشرانه: عموم قطعات به کار رفته در بخش پیشرانه تارا دستی V۱P، چینی هستند. بنابراین عجیب نیست که مشکلاتی به واسطه افت فشار روغن و فرسایش پیش از موعد یاتاقان‌های موتور پیش بیایند.

تجربه رانندگی با تارا دستی v۱p

143726 - تجربه رانندگی با تارا V1P

اظهارات افرادی که رانندگی با تارا دستی V۱P را تجربه کرده‌اند، حاکی از یک سواری به نسبت روان با تعلیق کم است. موقعیت قرارگیری بخش‌های مختلف (از کلید استارت گرفته تا محل فرمان نسبت به ارتفاع صندلی و فاصله با راننده)، ارگونومی صندلی‎‌ها و دسترسی به دکمه‌های آپشن ماشین، رضایتبخش گزارش می‎شود.

نکته مهمی که درباره تارا v۱p وجود دارد این است که نمی‌توان انتظار یک رانندگی پرهیجان را با آن داشت. صفر تا صد تارا v۱ پلاس در ۱۱.۴ ثانیه پر می‌شود و از این بابت، شتاب متوسطی دارد. عملکرد ترمزها تضمین کننده ایمنی خودرو هستند و حتی هنگام داغ شدن موتور نیز به خوبی کار می‌کنند و جا نمی‌زنند. با این اوصاف، تارا v۱ پلاس را می‎توان یک خودرو خانوادگی مناسب و قابل اعتماد دانست.

قیمت تارا V۱P

در سال ۱۴۰۳، قیمت تارا V۱p در بازار داخلی از ۷۷۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۸۰۵ میلیون و ۱۰۰ هزارتومان اعلام شده است. بازارهای مختلف در سراسر کشور، قیمت تارا دستی جدید را در همین بازه ارائه می‌دهند. قیمت ماشین تارا V۱ پلاس نسبت به ماه‎های گذشته با افزایشی بیش از ۱۹۰ میلیون روبرو بوده، اما انتظار می‌رود در ادامه سال ۱۴۰۳ بعد از یک دوره افت اندک، مجدداً شاهد افزایش قیمت این خودرو باشیم.

مقایسه تارا V۱P با رقبای بازار

رقبای تارا V۱P در وضعیت فعلی اقتصاد و بازار اتومبیل، خودروهای داخلی ساخت شرکت‎‌های ایران خودرو و سایر کمپانی‎‌ها هستند. در سگمنت سدان، رانا پلاس با سقف پانورامیک ماشینی است که می‌تواند رقیبی جدی برای تارا دستی V۱P درنظر گرفته شود. ماشین تارا جدید و رانا پلاس از نظر مجموعه آپشن‌ها با یکدیگر متفاوت هستند، اما مشخصات فنی آنها اختلاف زیادی با یکدیگر ندارند. دومین رقیب تارا V۱p، شاهین پلاس (رهام سابق) است که با امکانات کمتر و قیمت پایین‎‌تری نسبت به تارا V۱ پلاس راهی بازار می‌شود.

شرایط گارانتی تارا V۱P

طبق گزارش ایران خودرو، مدل‌های تارا در صورت انجام سرویس‌های اولیه، ثانویه و دوره‌ای در نمایندگی‎‌های معتبر بعد از ۲ سال یا طی مسافت ۴۰ هزار کیلومتر تحت پوشش گارانتی قرار خواهد گرفت. ایرادهای ناشی از نقص فنی در کیفیت قطعات و فرایند مونتاژ، مشمول گارانتی تارا دستی V۱P می‌شوند.

نکات خدمات پس از فروش تارا V۱P

  •     برای مراجعه به نمایندگی‌های مجاز ایران خودرو جهت دریافت خدمات گارانتی تارا دستی V۱P، بایستی کارت ایکوکارت به همراه داشته باشید.
  •     پذیرش خودروها تنها در نمایندگی‌های معتبر ایران خودرو در سراسر ایران صورت می‌گیرد. واحد پذیرش بعد از انجام کارشناسی و بررسی، هزینه تقریبی خدمات و زمان تحویل خودرو را به شما اعلام خواهد کرد.
  •     هزینه قطعاتی که در طی تعمیرات تحت پوشش گارانتی تعویض شده باشند، توسط خدمات پس از فروش کاور خواهند شد.

مواردی که مشمول گارانتی تارا دستی V۱P نمی‌شوند

هر آسیب و خسارتی که در اثر قصور مالک پیش آمده باشد، تحت پوشش گارانتی قرار نخواهد گرفت. از جمله مواردی که مشمول گارانتی نیستند می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  •     آسیب دیدگی ناشی از تصادف و استفاده غیراصولی از خودرو؛
  •     خرابی کلی و جزئی ناشی از حوادث طبیعی؛
  •     آسیب دیدگی خودرو در حین استفاده در مسابقات سرعت؛
  •     خرابی ناشی از سپردن خودرو به تعمیرگاه‌های غیرمجاز؛
  •     فشار بیش از حد به خودرو یا تردد در مسیرهای ناهموار و سنگلاخ؛
  •     سهل انگاری در انجام سرویس‌های دوره‎‌ای و مراقبت از خودرو.

مقایسه تارا دستی v۱p با مدل‌های پیشین تارا

مدل‌های مختلف تارا که در حال حاضر در بازار خرید و فروش می‌شوند شامل تارا دنده‌ای V۱، V۲ اتومات، V۳ دنده‌ای و V۴ اتومات هستند. در خانواده تارا، V۳ و V۴ گزینه‌های اتوماتیک با بیشترین آپشن‌ها خواهند بود. در ادامه جدولی از مقایسه ویژگی‌های فنی و آپشن‌های تارا دستی V۱P در مقایسه با سایر مدل‌های تارا گنجانده‌ایم تا درک بهتری از تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها پیدا کنید.

143726 - مقایسه تارا V1P با مدل‌های پیشین

آیا تارا V۱P ارزش خرید دارد؟

اگر سری به بازارهای خرید و فروش خودرو بزنید و پای صحبت افرادی که تجربه رانندگی و مالکیت تارا دستی V۱P را دارند بنشینید، با نظرات موافق و مخالف فراوانی مواجه خواهید شد. بهسازی‌هایی که در طراحی و پیاده سازی آپشن‌های جدید، بهره‌مندی از موتور TU۵P و گیربکس ۶ سرعته انجام شده‎‌اند، در رفع برخی مشکلات تارا مؤثر بوده‌اند.

با این وجود، معایبی که ذکر کردیم می‎‌توانند انتقاداتی را به همراه داشته باشند. تارا دستی V۱P شاید بهترین گزینه برای مقایسه با استانداردهای جهانی نباشد، اما نسبت به بسیاری از خودروهای وطنی از کیفیت و عملکرد بهینه‌تری برخوردار است.

تارا V۱P برای چه کسانی انتخابی ایده‌آل است؟

نوسان‌های شدید بازار قیمت خودرو که پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۳ بیش از پیش سر به فلک بکشد، دامنه انتخاب‌های بسیاری از هم‌وطنان را به خودروهای ایرانی محدود می‌کند. اگر قصد دارید به سراغ یک سدان خانوادگی بروید که در مقایسه با رقبای موجود در بازار از لحاظ فنی، ارگونومی و استهلاک عملکرد قابل قبولی داشته باشد، می‌توانید تارا دستی V۱P را در میان گزینه‌های احتمالی درنظر بگیرید.

جمع‌بندی

تارا دستی V۱P به عنوان یکی از اعضای جدید خانواده تارا، با پلتفرمی مشابه و با تغییراتی در راستای بهبود، راهی بازار شده است. نسخه مجهز به گیربکس ۶ سرعته، قدرت موتور بالاتر و ارگونومی استاندارد، تارا V۱P را به گزینه‌ای مناسب برای کسانی تبدیل می‌کند که با بودجه‌ای حدوداً اقتصادی، به دنبال یک سدان ایرانی جادار با عملکرد قابل قبول، قیمت نسبتاً مناسب و کیفیت بالاتر نسبت به رقبای داخلی باشند.

در مجموع، با توجه به بررسی‌های انجام شده، می‌توان گفت تارا دستی V۱P با وجود برخی از معایب (مانند کیفیت نه چندان مناسب برخی از متریال داخلی و نبود برخی از امکانات رفاهی و ایمنی) می‌تواند در مقایسه با سایر خودروهای داخلی، ارزش خرید مناسبی داشته باشد.

در انتها باید اشاره کنیم که تارا دستی V۱P هنوز به طور کامل در بازار جا نیفتاده و امکان دارد ایرادات و مشکلات جدیدی در آینده آشکار شوند. بنابراین در صورتی که قصد خرید تارا دستی V۱ پلاس را داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید، نظرات و تجربیات مالکان فعلی تارا V۱P را مطالعه کنید و در صورت امکان، سراغ تست رانندگی نیز بروید.

کد خبر 143726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha