واکنش متفاوت بازار به افزایش قیمت 4 محصول سایپا

پرشین خودرو: بازار خودرو که در یکی دو ماه اخیر ناشی از بلاتکلیفی در اعلام قیمت های جدید خودروها با سیر صعودی قیمت و افت شدید تقاضا همراه شده بود از هفته گذشته در واکنش به انتشار لیست قیمت جدید چند محصول پرفروش ایران خودرو و حال با بخشنامه قیمت جدید 4 محصول سایپا مسیر تعادل و افت قیمت را در پیش گرفته است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، گروه خودروسازی سایپا اواخر هفته گذشته بود که با اعلام فهرست جدید قیمت برخی از محصولاتش، بهای رسمی 4 محصول خود را افزایش داد. این شرکت پس از ایران خودرو و اعلام افزایش قیمت 5 محصول این شرکت در هفته گذشته ، بالاخره بهای جدید برخی محصولات خود را منتشر کرد.

بر اساس بخشنامه رسمی سایپا قیمت جدید کیا سراتو 1600 سی سی آپشنال با بیش از 80 درصد افزایش از قیمت 93 میلیون و 813 هزار تومان به 176 میلیون تومان رسیده و سراتو 2000 هزار سی سی آپشنال نیز با افزایش بیش از 70 درصدی از قیمت 113 میلیون و 62 هزار تومان به 196 میلیون تومان رسیده است.

همچنین شرکت سایپا در بخشنامه جدید خود و پس از افزایش قیمت رقبای اصلی محصول چینی خود ، قیمت چانگان CS35 را نیز افزایش داد و با حدود 70 درصد افزایش بهای کارخانه ای این خودرو را از 74 میلیون و 952 هزار تومان به 127 میلیون تومان رساند.

در بخشنامه رسمی گروه خودروسازی سایپا نام چهارمین محصولی که مهر افزایش قیمت خورد، پراید وانت ( پراید 151) است که با افزایش حدود 23 درصدی از 23 میلیون و 400 هزار تومان به 28 میلیون و 900 هزار تومان رسیده است به طوری که با آغاز افزایش اولین محصول خانواده پراید انتظار می رود طی روزهای آتی بهای جدید کارخانه ای دیگر محصولات این خانواده نیز اعلام شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تصمیم سایپا برای افزایش قیمت 4 محصول پرفروش خود در حالی هفته گذشته منتشر شد که این اقدام واکنش های مختلفی را در پی داشت در اولین واکنش به انتشار این لیست سازمان حمایت بود که اعلام قیمت جدید چند محصول سایپا را غیر قانونی اعلام کرد البته شرکت در پاسخ یه این واکنش سازمان حمایت کوتاه نیامد و ضمن قانونی دانستن این بخشنامه ، اعلام کرد که این محصولات خارج از موضوع قیمت گذاری است بنابراین اقدامی خلاف قانون از سوی سایپا صورت نگرفته است.

بررسی بازار نشان می دهد که به رغم مخالفت سازمان حمایت با افزایش 4 محصول سایپا، قیمت پراید وانت در بازار با افت قیمت همراه شده است بر این اساس قیمت پراید وانت سایپا که تا هفته گذشته به 36 میلیون در بازار رسیده بود روز گذشته و پس از اعلام قیمت جدید کارخانه ای به 34 میلیون و800 هزار تومان رسید.

در واکنش به بهای جدید کارخانه ای 4 محصولات سایپا هر چند بازار شاهد افت قیمت در وانت پراید بود اما دو محصول سراتو و چانگان نه تنها واکنش مثبتی را در بازار به همراه نداشت بلکه بررسی بازار نشان می دهد قیمت این خودروها که در دو هفته گذشته و پیش از اعلام نرخ جدید با افت قیمت مواجه شده بود در دو روز اخیر افزایش یکی تا دو میلیونی را تجربه کرده است.

بازخورد منفی بازار به دو محصول مونتاژی سایپا در حالی صورت گرفته که به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران؛ سایپا در اعلام قیمت جدید دو محصول سراتو آپشنال 2000 و چانگان بر اساس فرمول 5 درصد زیر قیمت بازار عمل نکرده است به همین دلیل قیمت این دو محصول مونتاژی سایپا نه تنها افت قیمتی نداشته بلکه با افزایش جزئی قیمت نیز همراه شده است.

بر این اساس روز گذشته قیمت سراتو آپشنال 2000 در بازار به 200 میلیون تومان رسید در حالی که در روزهای اخیر قیمت این خودرو در بازار در محدوده 198 میلیون تومان قرار داشت همچنین قیمت چانگان CS35 علی رغم قیمت جدید 127 میلیون در بازار به 130 میلیون رسید.

بررسی بازار چانگان و سراتو آپشنال نشان می دهد که در هفته های اخیر قیمت محصول چینی سایپا در محدوده 132 میلیون و سراتو آپشنال 2000 نیز به 210 میلیون تومان رسیده است اما در واسط هفته گذشته هر دو این محصولات با افت قیمت در بازار همراه شدند به طوری که چانگان به 129 میلیون و سراتو به 198 میلیون تومان در بازار رسید.

نکته مهم در اعلام قیمت جدید محصولات سایپا ابهام در اجرای دقیق فرمول جدید در لیست جدید قیمتی این محصولات است که به نظر می رسد همین مساله در افزایش قیمت دو محصول سراتو و چانگان تاثیر گذاشته است.

با توجه به این شرایط پیش بینی می شود در صورتی که سایپا برنامه فروش و تحویل فوری 4 محصول با بهای جدید کارخانه ای خود را در دستور کار قرار دهد قیمت این خودروها در بازار نه تنها با کاهش همراه نخواهد شد بلکه بخشنامه جدید قیمتی سایپا موجب افزایش قیمت این خودروها در بازار خواهد شد.

کد خبر 107452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha