کد خبر 113858
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
شکایت از وزیر سابق صنعت به دیوان عدالت اداری

پرشین خودرو: طبق نظر شورای اقتصاد، بازار خودرو در ایران یک بازار انحصاری است و به همین دلیل قیمت‌ها باید توسط یک رگولاتور تعیین و تنظیم می‌شد.

به گزارش پرشین خودرو،  سال گذشته شاهد آزادسازی قیمت خودروها بودیم که البته چگونگی این آزادسازی چندان شفاف نشد و فقط برخی عنوان کردند که این موضوع طبق نظر سران سه قوه اتفاق افتاده است، اما در جدیدترین اظهار نظر رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در این مورد عنوان شده که دلیل این اتفاق، برداشت نادرست وزیر سابق صنعت از ابلاغیه شورای اقتصادی سران قوا بوده است.

وی در این مورد گفت: آنچه که وزیر سابق ­­صنعت، معدن و تجارت ­از ابلاغیه شورای اقتصادی سران قوا درباره قیمت گذاری خودروها برداشته کرد ­­و قیمت‌گذاری­ را از شورای رقابت گرفت­­، قبول نداریم و براساس ماده 58 به دلیل بازار انحصاری خودرو شواری رقابت باید قیمت خودرو را تعیین کند.


شیوا ادامه داد: این موضوع را در قالب شکایت به دیوان عدالت اداری فرستاده ایم اما تاکنون پاسخ آن داده نشده است.

وی ­دولتی بودن شرکت‌های خودروساز را مشکل ساختاری صنعت خودرو دانست و افزود: دولت باید سهام خود را در­ صنعت خودروسازی­ واگذار کند.

شیوا گفت: صنعت خودروسازی باید خودش مشکلاتش را حل کند و تا زمانی که روند کنونی ادامه داشته باشد سال به سال زیان انباشته خودروسازان اضافه می شود.

به گفته وی، سهام دولت در صنعت خودروسازی 20 درصد است اما با احتساب همین سهام عدالت، سه صندلی اعضای هیئت مدیره خودروسازان در اختیار دولت است.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری خودروسازان در بخش‌های بی ارتباط با صنعت خودرو و همچنین بانکداری برخی خودروسازان موجب هزینه های بسیار بالای آنها شده است.

وی با بیان اینکه کارایی پایین از جمله مشکلات صنعت خودرو است، گفت: زمانی که بازار انحصاری­ است و قیمت را فقط خودروساز تعیین می کند قیمت‌گذاری خودروها ۵ درصد زیر قیمت بازار بی معنی است زیرا اگر خودروساز عرضه را کم کند، قیمت بازار افزایش می‌یابد و اگر عرضه افزایش یابد، قیمت کم می شود. بنابراین قیمت بازار را خودروساز مشخص می کند. 

 

صنعت خودرو

 

رئیس شورای رقابت ادامه داد: قیمت گذاری خودروها ۵ درصد زیر قیمت بازار از ابتدا اشتباه بود­ زیرا در وضع کنونی بازار معنا ندارد و انحصارگر همیشه در پی قیمت بالا است.

وی افزود: باید برای ساماندهی بازار به هم ریخته خودرو یک فکر اساسی شود.

شیوا گفت: تا زمانی که تولید افزایش نیابد، نمی توان براساس دستورالعمل قمیت خودرو را کاهش داد.

وی با بیان اینکه باید محدودیت های عرضه را کاهش دهیم، افزود: خودروسازان هزینه های اضافه غیر مرتبط با تولید دارند که موجب انباشت زیان آنها شده است.

وی گفت: خودروسازان می گویند یک سوم نیروی انسانی آنها مازاد ­و سرمایه گذاری های که انجام داده اند، زیان‌ده است.

وی با بیان اینکه 95 درصد خودروهای کشور بازار انحصاری دارند، درباره مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی برای لغو تعرفه واردات خودروهای هیبریدی نیز گفت: اجرای این مصوبه با توجه به شرایط کنونی و توقف واردات خودرو، امکان‌پذیر نیست و اولویت باید ساماندهی وضع خودروهای داخلی باشد.

منبع: فارس

کد خبر 113858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha