استاندارد نامگذاری سیستم‌های ایمنی خودرو اجباری است؟

پرشین خودرو: نامگذاری استاندارد برای سیستم های ایمنی و كمكی راننده نیاز به استاندارد دارد. اما آیا خودروسازان دنیا اجباری در رعایت این استاندارد نامگذاری دارند؟ خیر. اما اگر استاندارد شود، برای خریداران خودرو بهتر و راحت تر است.

به گزارش پرشین خودرو، تمام خودروسازان دنیا، مراكز برای تحقیق و توسعه فناوری های جدید دارند كه به طور مداوم در حال ثبت اختراع و معرفی امكانات جدید در خودروها هستند. هر چقدر هم بخش های مكانیكی خودرو تحت فرمان نرم افزار قرار می گیرند و به مدارهای الكتریكی پیشرفته تری مجهز می شوند كاركردهای جدیدی به خودرو اضافه می شوند كه هم به ایمنی خودرو كمك می كنند هم به راننده. به تدریج كه تعداد این كاركردها و سیستم ها افزایش می یابد، برای راننده گیج كننده می شوند.

هر خودروسازی هم می خواهد توجه خریدار را به برند خود جلب كند و به همین منظور از واژه هایی استفاده می كند كه به جای ساده تر شدن كار، باعث دشوار تر شدن انتخاب می شود. برای مثال «سیستم كاهش حركت پویا» در حقیقت همان «ترمز برقی» است. هر چه باشد نامگذاری اولی خیلی رسمی تر و باكلاس تر به نظر می آید.

اما با افزایش سیستم های خودكار یا اتومات، لازم است راننده از هر یك از این سیستم ها و كاركردهای آن به خوبی سر در بیاورد. این جا است كه «گزارش های مصرف كنندگان» Consumer Reports ورود پیدا كرده است و می خواهد نامگذاری و استفاده از اصطلاحات در سیستم های ایمنی و كمك به راننده را استاندارد كند. اكنون این اقدام مورد حمایت وزارت حمل و نقل آمریكا هم قرار گرفته است.

به ویژه كه بر اساس تحقیق انجام شده توسط انجم خودروی آمریكا معروف به تریپل A در صنعت خودرو، سیستمی با بیش از 20 نامگذاری متنوع و مختلف وجود دارد. جالب تر این كه حتی خودروسازی وجود دارد كه برای توصیف یك آپشن، سه تا چهار اصطلاح مختلف را به كار می گیرد.

 

سیستم های ایمنی

 


«گزارش های مصرف كنندگان» به كمك شورای ایمنی ملی، جی دی پاور و انجمن خودروی آمریكا 19 نام خاص برای سیستم های ایمنی و كمك به راننده شناسایی وتدوین كرده است كه در پنج دسته بندی مرتب شده اند: كمك به كنترل راننده، هشدارهای برخورد، مداخله در جلوگیری از برخورد، كمك به پارك خودرو و سایر سیستم های كمك به راننده. واضح است كه برخی از این گروه ها از دیگری مهم ترند، اما استانداردسازی نامگذاری مثل «هشدار نقطه كور»، ترمز اضطراری خودكار و دوربین برای دید دور تا دور، از جمله مواردی است كه باید همه به راحتی كاركرد و مفهوم آن را درك كنند.

حمایت وزارت حمل ونقل آمریكا از چنین اقدامی برای خودروسازان الزام ایجاد نمی كند، و از لحاظ قانونی آنها ملزم به استفاده از چنین استانداردی نیستند. اما هدف اصلی از این اصطلاحات استاندارد شده سهولت به كارگیری نام و كاركرد سیستم های جدید هم در بین كاركنان صنعت خودرو و هم در بین خبرنگارانی است كه می خواند یك سیستم جدید و كاركردهای آن را معرفی نمایند.

منبع: سایپا

کد خبر 119812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha