لزوم تعیین سقف قیمتی برای مدیریت بازار خودرو / تغییر اولویت خریداران، بازار خودرو را نزولی کرد

پرشین خودرو: در روزهای اخیر و با انتشار اخبار شیوع ویروس کرونا، موج جدیدی از نگرانی و بی ثباتی در بازارهای مختلف ایجاد شده به طوری که فضای ناشی از تصمیمات و اتفاقات ضمن روند کاهش قیمتی، تقاضا برای خرید خودرو را به اولویت های بعدی مردم تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، رکود بازار و از سویی رشد قیمت خودرو اگر چه در سال جاری به خصوص هفته های پایانی امسال بازار خودرو با فضای روانی و التهابی خاصی مواجه کرده است اما این روند در هفته جاری متاثر از مسائلی چون ورود ویروس کرونا به کشور و همچنین اقدام برخی نمایندگی ها در تحویل خودروهای ویرایشی بازار خودرو را بیش از گذشته با رکود تقاضا روبرو کرده است این در حالی است که بر اساس جدیدترین آمارها ، به رغم رشد کاذب قیمت خودرو در هفته های گذشته ، این روند با شروع اولین هفته از آخرین ماه سال روند کاهشی را در پیش گرفته است.


خودروهای ویرایشی و کرونا بازار خودرو را کاهشی کرد / افت 7 میلیونی قیمت پراید در بازار

در همین زمینه رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به روند کاهشی قیمت خودرو در دو سه روز گذشته اظهار کرد : با آغاز آخرین ماه سال و اخبار مبنی بر ورود ویروس کرونا و از سویی فروش خودروهای ویرایشی بازار خودرو بیش از گذشته با رکود مواجه شده است به طوری به رغم رشد کاذب قیمت ها درهفته های گذشته ، در روزهای اخیر قیمت خودرو در بازار سیر کاهشی داشته است.

سعید موتمنی با اشاره به افت قیمت برخی از خودرو‌های داخلی و وارداتی در بازار به خبرنگار پرشین خودرو گفت : طی دو روز گذشته با افت حدود 7 میلیونی ،قیمت پراید 111 به ۶3 میلیون و پراید 131 به 59 میلیون و 500 هزار تومان ، پراید 151به 65 میلیون تومان، تیبا معمولی 68 میلیون و تیبا 2 به 70 میلیون رسیده است.

وی افزود: همچنین بر اساس آخرین قیمت ها در بازار ، سمند ال ایکس، ۱۰3 میلیون تومان، دنا تیپ 1، 148 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 2 فول، 105میلیون تومان، پژو 206 صندوق دار فول 127 میلیون تومان، سراتو 420 میلیون تومان و کوییک دنده و اتومات به ترتیب 87 و 125 میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسند.

وی با اشاره به اینکه موج منفی رشد قیمت خودرو در هفته های اخیر تنها در فضای سایت های خرید و فروش خودرو و برخی اپلیکشین های بوده است ، تصریح کرد : در بازار و نمایشگاهها خبری از فروش خودرو نیست و قیمت‌ها به صورت کاذب افزایش پیدا کرده است از این رو در این شرایط به مردم توصیه می‌شود، فریب قیمت‌های کاذب را نخورده و پس از ثبات قیمت‌ها اقدام به خرید نمایند.

 

بازار خودرو



تاثیر نبود پایه قیمتی بر رشد کاذب قیمت خودرو در سال جاری / تحویل خودروهای ویرایشی به متقاضیان جایگزین

این مقام صنفی تنها راهکار تثبیت و کاهش قیمت های کاذب در بازار خودرو را تعیین سقف قیمتی از سوی دولت و دستگاههای نظارتی دانست و گفت : متاسفانه نبود پایه قیمتی در خودرو موجب می شود که هر سایتی اقدام به اعلام قیمت های کاذب خودرو در بازار نماید و این مساله موجب ایجاد فضای منفی روانی و آشفتگی قیمتی و استفاده سودجویان از این بازار شود.

موتمنی با اشاره به عوامل موثر در افت قیمت خودرو ، تحویل خودروهای ویرایشی توسط بسیاری از نمایندگی ها از جمله عوامل ت تاثیر گذار در تغییر جریان قیمت در بازار خودرو اعلام کرد و افزود : از دو روز گذشته با آغاز فروش و تحویل خودرو ویرایشی توسط اغلب نمایندگی ها و معرفی افراد جایگزین این امر موجب کاهش قیمت ها شده است ؛ این خودروها که عمدتا توسط برخی از افراد با تعداد 5 تا 10 دستگاه در سالهای 95 و 96 ثبت نام شده است در روزها اخیر به صورت ویرایشی و با معرفی افراد جایگزین ظرف یکی دو روز فاکتور و تحویل می شوند.

به گفته وی واگذاری این حجم از خودروها به متقاضیانی که افراد معرفی می کنند در حال تحویل است که این امر موجب سیگنال مثبت در بازار و سیر نزولی قیمت ها شده است.

وی همچنین با اینکه تحریک تقاضای کاذب در بازار خودرو با هدف حفظ ارزش سرمایه بخشی از عوامل اثر گذار در شرایط قیمتی در بازار خودرو بوده است تصریح کرد : زمانی که فاصله قیمتی در بازار خودرو افزایش می یابد تقاضای کاذب در بازار نیز بالا می رود .


خودروهایی که از پارکینگ خودروسازان به پارکینگ خریداران منتقل می شود

به گفته این فعال بازار خودرو از سال گذشته به خصوص در سال جاری ، با رشد قیمت خودرو ، تقاضای کاذب در بازار خودرو افزایش یافت این در حالی است که در این مسیر بسیاری از خودروهای تحویلی صرفا از پارکینگ خودروسازان به پارکینگ خریداران منتقل می شود و زمانی که متقاضی غیر واقعی که قصد فروش خودرو را نیز نداشته باشد بازار با کمبود و رشد قیمت های سلیقه ای مواجه می شود.

موتمنی گفت : در صورتی که هر کالایی سقف قیمتی داشته باشد هیچ زمان شاهد بازار دو نرخی ، اختلاف قیمت ها نجومی و آشفتگی و نابسامانی در بازار آن کالا بوجود نخواهد آمد.


90 درصد مردم از افزایش قیمت خودرو متضرر می شوند / راهکار بازگشت آرامش به بازار خودرو

وی با اشاره به اینکه در صورت مدیریت بازار خودرو شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم خاطر نشان کرد : در شرایطی با وجود رشد تولید شرکتها همچنان بازار خودرو با کمبود مواجه است دولت و نهاد های نظارتی برای میریت بازارخودرو و کوتاهی دست سوداگران باید سقف قیمتی تعیین کنند زیرا در صورت چنین اقدام و مدیریت بازار خودرو ، امروز پراید 40 میلیونی ، به 60 و 70 میلیون نمی رسید.

به گفته این مقام صنفی در اتحادیه نمایشگاه داران خودرو بالا رفتن قیمت خودرو به ضرر 90 درصد مردم است بنابراین باید قیمت ها کنترل شود و برای آرامش و تعادل قیمت خودرو باید علاوه بر ایجاد ثبات در بازار ارز ، عرضه خودرو نیز به بازار مناسب باشد .

کد خبر 120749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha