راهکار دستگاهها برای کلاف سردرگم خودروهای دپویی / درآمد 2000 میلیاردی قفل خودروهای لوکس را باز می کند!

تعیین تکلیف دپویی ها با گذشت سه سال تبدیل به کلافی سردرگم شده؛ با این وجود رئیس سازمان ملی استاندارد ضمن برشمردن برخی دلایل عمده رسوب این خودروها در گمرکات، استاندارد را فقط یکی از دلایل عدم ترخیص این خودروها عنوان کرده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، رسیدگی به وضعیت خودروهای مانده در گمرک در شرایطی با تعیین ردیف درآمدی دولت در بودجه در دستور کار قرار گرفته است که از حدود 12 هزار و 700 خودرویی که از سال 97 در گمرکات کشور وجود داشته همچنان تعداد دو هزار و 783 دستگاه خودرو نتوانستند در مهلت تعیین‌ شده از سوی هیات دولت از گمرک خارج شوند.

اطلاعات دریافتی در این زمینه نشان می‌دهد از این تعداد بخشی از این خودروها به دلیل دارا بودن پرونده قضایی، بخشی به‌دلیل نداشتن ثبت سفارش، خودروهای امریکایی و نیز به دلیل حجم موتور 2500 سی‌سی به بالا نتوانستند از گمرک ترخیص شوند با این حال همچنان عدم تائیدیه سازمان ملی استاندارد از جمله عوامل مهم برای دپو این خودروها مطرح می شود به طوری که نه امکان ترخیص از گمرک را داشتند و نه امکان تعیین تکلیف و یا فروش آنهایی که در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته است.

با این وجود در هفته پایانی دیماه و بعد از مکاتبات صورت گرفته برای تعیین تکلیف خودروهای مانده در گمرک، اعلام شد که طی جلسه‌ای که از سوی معاونت هماهنگی و نظارت اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شده زمان 3 هفته‌ای تا 12 بهمن ماه تعیین شده تا دستگاه‌های ذی‌ربط گزارش و راهکار خودرا برای تعیین تکلیف این خودروها اعلام کنند، خودروهای پرحاشیه‌ای که در بین آنها از بنز تا پورشه و BMW دیده می‌شود که با وجود استاندارد یورو 5 تاکنون نتوانستد مجوز سازمان استاندارد ایران را برای ترخیص دریافت کنند.

در همین حال نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه خودروهای خارجی باقی‌مانده در گمرک، حتی اگر استاندارد باشند، به‌دور از قوانین و مقررات موجود نمی‌توانند وارد کشور شوند عنوان کرده که این سازمان آمادگی دارد تا نسبت به ورود خودروهایی که محدودیت‌هایی چون ثبت سفارش و حجم و موتور و خودرو آمریکایی را نداشته باشند اما استانداردهای 85 گانه را پاس می‌کنند، با همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط مجوز ترخیص دریافت کنند.

با این حال باید تا مهلت تعیین شده ای که تا چند روز دیگر به پایان می رسد منتظر ماند و دید آیا گره کور تعیین تکلیف خودروهای دپویی باز خواهد شد یا همچنان این خودروها بلاتکلیف خواهند ماند؟

 

واردات خودرو



در همین حال مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به عدم هماهنگی دستگاهها در ترخیص خودروهای دپویی، گفت: متاسفانه ظرف 3، 4 سال گذشته بواسطه تصمیمات غیر کارشناسی سرمایه مردم در گمرکات در حال نابودی است با این حال همچنان بر سر ترخیص این خودروها بین دستگاههای مختلف دعواست.

وی بروز مشکلات مربوط به واردات خودرو را ناشی از تصمیمات ناگهانی وزیر دولت قبل اعلام کرد و افزود: متاسفانه با وجود تصمیم اشتباهی که اتخاذ شد حتی یک مسئول در این جریان از این وزیر سوال نکرد که چرا این رویه را در واردات خودرو بوجود آورد و اگر واردات خودرو نباید انجام شود تاکتیک چنین فرایندی چرا این گونه باید باشد و برنامه آنها برای کاهش آسیب به اموال و دارایی ها و مقابله با فساد در کجای این دستورات قرار دارد.

وی با بیان اینکه ناهماهنگی و تصمیمات اشتباه مسئولان در این بخش آسیب زیادی به اموال و دارایی های مردم وارد کرده است، تاکید کرد: متاسفانه روح و روان و دارایی مردم با بدترین تصمیمات غیر کارشناسی در 3 سال گذشته در مظان بدترین تهدید ها قرار گرفته است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در ادامه با توجه به مکاتبات صورت گرفته و مهلت های تعیین شده برای ترخیص خودروهای موجود در گمرکات تصریح کرد: با این حال همچنان 2 هزار و 873 دستگاه خودرو در گمرکات باقی است که با ردیف در آمدی که در لایحه بودجه سال آینده برآورد شده قرار است این خودروها با نرخ ارز سال 1400 که در بودجه 11 هزار و 200 تومان پیش بینی شده، ترخیص شوند و درآمد 2043 میلیارد تومانی را برای دولت محقق کند.

دادفر تاکید کرد: در میان این خودروها حدود 200 تا 300 دستگاه خودروهای بالای 2500 سی سی و آمریکایی است که بر اساس قانون نباید وارد شوند و مالکان این خودروها اشتباه کردند اگر چه بخشی از این خودروها پس از منع قانون واردات خودروهای آمریکایی که از سال 95 صورت گرفته وارد شده اند و موضوع مهم و مضحک در این خصوص همین مساله است.

به گفته وی البته بخشی از این خودروها نیز پیش از قانون ثبت سفارش و وارد گمرکات شدند و بخشی نیز به هیچ وجه ثبت سفارش نشدند.

وی همچنین به تاثیر تصمیمات یکباره بر بروز مشکل ثبت سفارش و ترخیص خودروها پرداخت و خاطر نشان کرد: پیش از سال 95 واردکنندگان پس از خرید و همزمان با جریان حمل خودرو مراحل ثبت سفارش را انجام می دادند اما به یکباره و به طور ناگهانی واردات ممنوع شد و افرادی که از این رویه اقدام به واردات می کردند با مشکل مواجه شدند.

دادفر در پایان ابراز امید واری کرد: بخشی از خودروها که در توقیف مرجع قضایی است چنانچه قاضی پرونده دستور دهد ترحیص خودروها که حدود 1000 دستگاه است امکان ترخیص خواهند داشت.


خبرنگار : زهرا حریری

کد خبر 129768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha