عملیات اجرایی پروژه آزمون جاده ای از سر گرفته می شود / اطلس جامع خودرو تدوین شد

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام کرد: با نهایی شدن خروج ایران خودرو و سایپا از سهامداری مرکز آزمون جاده ای خودرو و انتقال و واگذاری آن به سهامداران اصلی شرکت، به زودی عملیات اجرایی پروژه آزمون جاده ای از سر گرفته می شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پروژه مرکز آزمون جاده ای خودرو که بیش از 17 سال از آغاز آن می گذرد در سال 82 با ایجاد کنسرسیومی متشکل از دو خودروسازی بزرگ کشور - ایران خودرو و سایپا - گروه بهمن، شرکت آرتا ویل تایر، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به نمایندگی از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) تشکیل و با انجام بررسی و مطالعات مقدماتی، عملیات اجرای این پروژه در دستور کار قرار گرفت در حالی که در این سال ها روند کند اجرای آن و ایجاد مشکلاتی در تامین سرمایه از سوی سهامداران، عملا این پروژه را متوقف کرد اما هم اکنون پس از گذشت نزدیک به دو دهه، اشکان گلپایگانی مدیرعامل شرکت ISQI، خبر از سرگیری اجرای این پروژه در آینده نزدیک می دهد.

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در دومین بخش از گفت وگوی تفضیلی با خبرنگار پرشین خودرو که همزمان با سی و دومین سال فعالیت شرکت ISQI صورت گرفت با اشاره به آخرین اقدامات صورت گرفته در خصوص پروژه مرکز آزمون جاده ای و جزئیات خروج دو شرکت ایران خودرو و سایپا از سهامداری این پروژه، به تدوین اطلس جامع خودرو و تاثیر آن بر اجرای پروژه مرکز آزمون جاده ای و همچنین نحوه ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت بر جریان خدمات و تامین قطعات در نمایندگی پرداخته است که در ادامه از نظرتان می گذرد.


- آقای گلپایگانی، پروژه مرکز آزمون جاده ای در چه مرحله ای قرار دارد ؟ آیا با حدف ایران خودرو و سایپا به عنوان دو سهامدار عمده این شرکت روند اجرای این پروژه سرعت گرفته است؟


در حال حاضر تصمیم گیری کلان در خصوص خروج ایران خودرو و سایپا از سهامداری آزمون جاده ای خودرو انجام شده و ظاهرا به تصویب هیات مدیره هر دو شرکت رسیده است. تشریفات واگذاری در حال اجراست اما هنوز نهایی نشده است. امیدواریم به زودی این انتقال صورت پذیرد تا عملیات اجرایی پروژه که در حال حاضر متوقف شده از سر گرفته شود.

 

مرکز آزمون جاده ای خودرو

 

- در حال حاضر به جز شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد و گروه بهمن و آرتاویل تایر، سهامدار جدیدی به هیات مدیره شرکت آزمون جاده ای وارد شده است و سهم 56 درصدی ایران خودرو وسایپا در این پروژه به چه بخشی واگذار شده است؟

با خروج ایران خودرو و سایپا سهام آنها توسط سه شرکت سهامدار دیگر خریداری خواهد شد. در واقع باید گفت که گروه بهمن، آرتاویل تایر و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می خواهند بار صنعت خودرو و دولت را در ایجاد آزمون جاده ای خودرو به دوش بکشند که با توجه به حجم بالای سرمایه گذاری و نرخ پایین بازدهی سرمایه در این پروژه، فقط می بایست در چارچوب مسئولیت اجتماعی و افزایش ضریب ایمنی خودروهای تولیدی در کشور به آن پرداخته شود.


- تدوین اطلس جامع خودرو که در سال گذشته استارت آن با امضای تفاهم نامه ای زده شده در حال حاضر در چه مرحله ای قرار دارد و با توجه به اهداف مهم این تفاهم نامه ، تدوین این اطلس خودرویی چه تاثیری در اجرای پروژه ازمون جاده ای و زیر ساخت ها و سرمایه گذاری در این بخش داشته و آیا می تواند موجب هم افزایی توانمندی های و ارتقاء کیفیت و استاندارد در صنعت خودرو و زنجیره تامین شود؟

مرحله اول تدوین اطلس جامع خودرو با هدف شناسایی وضعیت موجود در اجرای استانداردهای 85 گانه و نیازهای توسعه ای کشور در زیرساخت آزمایشگاهی به پایان رسیده است و گزارش آن در اختیار معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و شرکت های خودروساز و مراجع تصمیم گیر قرار گرفته است. بر اساس این گزارش ایجاد دو آزمایشگاه مهم تست تصادف (Crash Test) و بررسی تداخل امواج الکترومغناطیسی (EMC) از جمله نیازهای اساسی کشور برای پیاده سازی کامل استانداردهای 85 گانه می باشد. تدوین این اطلس تاثیر خاصی بر روند پروژه اجرایی آزمون جاده خودرو نخواهد داشت ولی درصورت اجرایی شدن و بهره برداری از آزمایشگاه های مورد نیاز کشور قطعا موجب هم افزایی و ارتقای کیفیت و استاندارد در صنعت خودرو و زنجیره تامین خواهد شد.

 

- با توجه به تاثیر تحریم ها در قطع همکاری شرکتهای خارجی و برخی مشکلات در تامین قطعات مورد نیاز در بخش خدمات ،شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد آیا بر عرضه قطعات در شبکه تامین نظارت دارد و آیا تامین قطعات در نمایندگی ها از شاخص های مورد ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت است؟

در مدل ارزیابی خدمات پس از فروش شرکتهای عرضه کننده خودرو تامین و توزیع قطعات یدکی در چهار حوزه مورد زیر  ارزیابی و سنجش قرار می گیرد:


1. حوزه سیستم خدمات پس از فروش در سطح ستاد شرکت : در این حوزه فرآیند تامین قطعات یدکی از تامین کننده داخلی/ خارجی با توجه به پارامترهایی نظیر میزان مصرف قطعات، مدت زمان تحویل، نقطه سفارش و نقطه ذخیره احتیاطی مورد بررسی قرار میگیرد.
شایان ذکر است با توجه به تحریم های سیاسی و اقتصادی در سالهای اخیر وضعیت تامین قطعات از منابع خارجی با کاهش محسوس همراه بوده است . از سوی دیگر در فرآیند تولید هم که بخشی از قطعات نیازمند مواد اولیه خارجی است با کمبود برخی قطعات مواجه بوده ایم.


2. حوزه شبکه نمایندگیهای مجاز : در این بخش وضعیت موجودی انبار قطعات یدکی نمایندگی از حیث کفایت موجودی در قطعات پرمصرف و پرگردش مورد ارزیابی قرار می گیرد و درصورتیکه نمایندگی در زمان صحیح اقدام به سفارش گذاری ننماید مشمول کسر امتیاز میشود که در سنوات اخیر به دلیل شرایط تحریم ها و وضعیت اقتصادی نمایندگیها سطح موجودی قطعات یدکی در انبار نمایندگیها نیز با کاهش مواجه شده و باعث نارضایتی مصرف کنندگان شده است.

3. حوزه رضایتمندی مشتریان (CSI) : یکی از سوالات پرسشنامه رضایتمندی مشتریان با عنوان "از تامین به موقع قطعات موردنیاز در تعمیر خودروی خود تا چه میزان رضایت دارید؟" می باشد. بر این اساس شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران وضعیت تامین به موقع قطعات یدکی را از دیدگاه مشتریان نیز مورد بررسی قرار می دهد تا ادرا ک مصرف کننده در این موضوع مغفول نمانده باشد که طبیعتا در این بخش هم با افت امتیاز مواجه بوده ایم.

4. حوزه رضایتمندی مدیران نمایندگی های مجاز (DSI) : در این حوزه رضایتمندی مدیران نمایندگی ها از مکانیزم های ذیل مورد سنجش قرار می گیرد:

- رضایت از سیستم سفارش گذاری موجود در شرکت عرضه کننده خودرو/ واسطه خدمات پس از فروش
- رضایت از نحوه سفارش گذاری و تامین قطعات اضطراری از سوی شرکت
- مدت زمان تامین قطعات یدکی از لحظه ارائه سفارش
- رضایت از کیفیت قطعات یدکی ارائه شده توسط شرکت عرضه کننده خودرو/ واسطه خدمات پس از فروش
در این حوزه وضعیت مکانیزم سفارش گذاری و به موقع بودن تامین قطعات از نگاه مدیران نمایندگی های خدمات پس از فروش مورد سنجش قرار می گیرد که با توجه به معضلات به وجود آمده در تامین قطعات یدکی این شاخص در دوره های اخیر با کاهش همراه بوده است.

کد خبر 132498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha