کد خبر 137466
۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
روی تلخ سکه سفرهای نوروزی

تحلیل آمارها نشان می دهد که بخش مهمی از جان باختگان حوادث ترافیکی در سفرهای نوروزی حین انتقال مجروحان به مراکز درمانی بوده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سفرهای نوروزی به دو موج اول و دوم و برخی اوقات سوم تقسیم می شود که موج اول از آخرین روزهای اسفند هرسال تا پنج فروردین (روز بازگشایی ادارات دولتی) به طول می انجامد و موج دوم نیز از این تاریخ تا پایان تعطیلات نوروزی به درازا می کشد.


به کجا چنین شتابان؟

با نگاهی به آمارکشته های ناشی از حوادث رانندگی نوروز سال 1400 خلقمان تنگ می شود و آه از نهادمان برمی خیزد. یک هزار و 80 کشته در جاده های کشور از 25 اسفند 1399 تا 15 فروردین 1400 ثبت شده است.

در مقایسه ای که با میزان جان باختگان حوادث جاده ای در نوروز سال 1399 که انجام می دهیم، متوجه نرخ 534 کشته در همین فاصله زمانی (25 اسفند 1398 تا 15 فروردین 1399) می شویم. به عبارت بهتر حدود دو برابر رشد مرگ و میر جاده ای در همین زمان کوتاه در نوروز 1400 اتفاق افتاده که البته ممکن است آمار پایین تر تصادفات مرگ آفرین جاده ای در نوروز سال 1399 به دلیل محدودیت های تردد جاده ای ناشی از گسترش و همه گیری ویروس کرونا بوده باشد.

جالب است بدانید در نوروز سال 1400 سهم چهار محال و بختیاری، و کهکیلویه و بویر احمد با دارا بودن هر کدام 10 مورد مرگ و میر جاده ای از بقیه استان ها کمتر و در مقابل استان فارس با اکتساب 99 مورد، جان باختگان رانندگی نوروزی بیشتری را از آن خود ساخته است.

ایران یکی از کشورهایی است که بالاترین میزان تلفات انسانی در حوادث رانندگی را دارد. آمار کشته شدگان در تصادفات وسایل نقلیه در ایران چند برابر میانگین جهانی است.

حجم بالای مسافرت ها در تعطیلات نوروزی از یک سو و تخطی و عوامل انسانی و اجتماعی موثر در بروز تصادفات جاده ای از سوی دیگر در افزایش جان باختگان ناشی از حوادث جاده ای بسیار تاثیرگذار بوده است و این مهم در گرو وحدت رویه سازمان ها و دستگاه های دخیل در حمل و نقل جاده ای و نیز مشخص شدن سهم هر یک از این نهادها در خدمات ترافیکی به مردم است.

تحلیل آمارها نشان می دهد که بخش مهمی از جان باختگان حوادث ترافیکی در نوروز حین انتقال مجروحان به مراکز درمانی بوده است. لذا چگونگی تقسیم وظایف دستگاه ها در خدمات رسانی به گردشگران نوروزی می تواند نقش مهمی در کاهش تلفات داشته باشد.

بدین منظور لازم است تعاملات بین سازمانی در حمل و نقل جاده ای در ایام نوروز افزایش یافته و ضمن آشکارسازی نقاط پرخطر و حادثه خیز از سوی راهداری، اقدامات مثمر ثمری در این زمینه گسترش یابد.

کد خبر 137466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha