3 خودرو پرتقاضا که بیشترین سهم مراجعه به تعمیرگاه را دارد / بیشترین علل مراجعه مالکان به تعمیرگاه خودرو

به گفته رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو هم اکنون بیشتر سهم مراجعه مردم به تعمیرگاه‌ها مربوط به دارندگان خودروهایی پراید، پژو و سمند و بیشترین علت نیز وجود مشکلاتی در جلوبندی و ایرادات مربوط به لنت، ترمز و کلاچ خودروها است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، توزیع قطعات و اقلام تقلبی در بازار و نبود نظارت بر چرخه خدمات و تعمیر خودروها در سالهای اخیر از دغدغه های مراجعان به تعمیرگاه‌ها و شکایات مصرف کنندگان شده است؛ قطعات و اقلام تقلبی که افزایش توزیع آنها در بازار، بلای جان مکانیک ها و تعمیرکاران خودرو و مهم تر از همه مصرف کنندگان شده است.

بر همین اساس طرح مبارزه با لوازم یدکی و قطعات خودرو قاچاق و تقلبی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از نیمه فروردین ماه امسال کلید خورد؛ طرحی که با هدف پیشگیری از قاچاق کالا اجرایی گردید و به‌موجب آن و طی اجرای فازهای اول و دوم، بخش زیادی از قطعات باید دارای شناسه و کد رهگیری شود.

با گذشت بیش از یک ماه و نیم از اجرای این طرح، این سوال مطرح است که تا چه میزان طرح وزارت صمت در مقابله با قطعات قاچاق و تقلبی در بازار موثر بوده است و آیا سهم قطعات تقلبی و قاچاق در بازار کاهش داشته است.

طرح های غیر کارشناسی که متولی و پاسخ گویی ندارد

در همین ارتباط رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو با انتقاد از اجرای طرح های فاقد کارشناسی گفت: طرح مبارزه با قطعات تقلبی و قاچاق اگر چه از نیمه فروردین ماه استارت زده شده است اما متاسفانه اجرای این طرح تحت شعاع قیمت مرغ و تخم مرغ و اصلاح یارانه ها رها شده است.

علیرضا نیک‌آیین با اشاره به اینکه طرح هایی که این روزها کلید می خورد به دلیل عدم کارشناسی دقیق به طور کامل و درست اجرایی نمی شوند، تاکید کرد: وجود مشکلاتی در اجرا از مسائلی است که در طرح مقابله با قطعات تقلبی و قاچاق و حوزه تعمیرات خودرو وجود دارد اما متاسفانه متولی و مسئولی در این ارتباط وجود ندارد که بابت این مسائل و طرح ها پاسخ گو باشد.

به گفته وی تاکنون هیچ اقدام درست و مورد انتظاری در اجرای طرح مقابله با قطعات تقلبی و قاچاق به بازار مشاهده نشده و عملا فیدبک خوبی دریافت نشده است.

وی همچنین با توجه به زمان بندی وزارت صمت و اعلام مراحل مختلف طرح در جمع آوری قطعات تقلبی از جمله باتری و کمک فنر از بازار تاکید کرد: راه مقابله با قطعات تقلبی و قاچاق به بازار بگیر و ببند و بستن واحدهای صنفی فروش و عرضه کننده قطعات یدکی نیست چرا که تعدادی از این قطعات مانند کمک فنر از سالهای قبل در برخی از واحدهای صنفی موجود است و این اقدام نمی تواند موجب حذف این نوع قطعات از بازار شود.

واکنش بازار به اجرای طرح شناسه کالا و قطعات / قطعات تقلبی چه سهم از بازار دارند؟

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در ادامه نبود برخی بسترها و اقدامات اولیه را عاملی در اجرای ناموفق طرح مقابله با قطعات تقلبی و قاچاق دانست و خاطر نشان کرد: اجرای این طرح باید از نقطه‌ای آغاز و پس از طی پروسه زمانی حداقل یک ساله به تدریج و با تنگ تر کردن حلقه محاصره به جایگاهی که امروز وزارت صمت اعلام کرد می رسیدیم.

به گفته نیک آیین وزارت صمت در راستای اجرای این طرح در همان مراحل اولیه اعلام کرد که 53 قلم قطعات باید دارای شناسه و کد رهگیری شوند در حالی که به رغم تاکید وزارت صمت تاکنون فیدبک خوبی در اجرای نصب شناسه و کد رهگیری ای مبنی بر مقابله با قطعات تقلبی دیده نشده است.

وی که پیش از این اعلام کرده بود که حدود 40 درصد از بازار قطعات یدکی در اختیار برندهای تقلبی و قاچاق است در ادامه تاکبد کرد: در حال حاضر آمار دقیقی در خصوص سهم قطعات تقلبی و قاچاق در بازار در اختیار نیست اما همچنان قطعات تقلبی در بازار قطعه یدکی موجود است.

تاثیر مستقیم تحولات بازار ارز در رشد قیمت قطعات یدکی در بازار/ بیشترین علت مراجعه مردم به تعمیرگاه چیست؟

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در ادامه به افزایش قیمت قطعت یدکی در بازار اشاره کرد و گفت: قیمت لوازم یدکی خودرو ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارد و به هر میزان قیمت ارز افزایش یابد طبعا نرخ قطعات یدکی نیز از این جریان متاثر می شود کما اینکه هم اکنون با روند صعودی نرخ ارز، این جریان 100 درصد در قیمت قطعات یدکی در بازار تاثیر گذاشته است چرا که بخشی از تامین نیاز بازار توسط قطعات وارداتی و درصدی نیز مواد اولیه آنها وارداتی است.

نیک آیین همچنین با توجه به تاثیر کیفیت قطعات در افزایش مراجعات به تعمیرکارها، بیشترین علت مراجعات به تعمیرگاههای مجاز خودرو را وجود مشکلاتی در جلوبندی و ایرادات مربوط به لنت، ترمز و کلاچ خودروها عنوان کرد و افزود: کیفیت پایین قطعات یدکی مصرفی و خراب شدن آنها زودتر از موعد و تاریخ تعیین شده، نوع رانندگی و همچنین خرابی جاده ها و خیابان ها از مواردی است که موجب شده که میزان مراجعات به تعیمرگاه ها افزایش یابد.

به گفته وی هم اکنون بیشتر سهم مراجعه مردم به تعمیرگاهها مربوط به دارندگان خودروهای پراید، پژو و سمند است.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در پایان با توجه به طرح برخی شکایات در خصوص نصب قطعات تقلبی و بی کیفیت در تعمیرگاهها و تخصص پایین برخی تعمیرکاران خودرو به مردم توصیه کرد که برای تعمیر خودروهایشان فقط به مراکز و تعمیرکارهای مجاز مراجعه کنند تا از خدمات کارشناسی و تخصصی برخوردار شوند.
 

کد خبر 137904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha