وزارت صمت به جای طرح آرزوها، نقشه راه صنعت خودرو را ارائه کند/ واردات خودرو جوابگوی بازار نیست

در حالی با نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، عرضه خودرو در بورس‌کالا به حالت تعلیق درآمده است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار خودرو، عرضه خودرو در بورس کالا به دلیل بهره گیری از سازو کار عرضه و تقاضا می تواند به طور موقت به شفافیت و کشف قیمت واقعی خودرو کمک کند گر چه راهکار اساسی برای بازار خودرو تدوبن نقشه راه صنعت خودرو است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو هفته گذشته در حالی که قرار بود محصولات یکی از خودروسازان خصوصی در بورس ‌کالا عرضه شود، وزارت صمت با ارسال نامه‌ای به رئیس بورس کالا، خواستار توقف آن شد. البته مخالفت وزارت صمت با عرضه خودرو در بورس کالا، انتقادهای زیادی را به دنبال داشت و حتی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کردند اگر این وزارتخانه به بورسی شدن خودرو تن ندهد، آن را به قانون تبدیل خواهند کرد.

با اینکه عرضه خودرو در بورس‌ کالا به عنوان راهکاری میان مدت برای کشف قیمت مطرح است، اما وزارت صمت اجرایی شدن آن را در مقطع فعلی به صلاح نمی‌داند و از این رو هفته گذشته این وزارتخانه با صدور اطلاعیه‌ای، دلایل مخالفت خود را با عرضه خودرو در بورس ‌کالا را اعلام کرد.

در واقع وزارت صمت معتقد است با توجه به وجود شکاف بین عرضه و تقاضا، وقتی خودرو در بورس عرضه شود، نتیجه آن رشد نجومی و غیر‌قابل‌کنترل خودروهای موردنظر خواهد بود. به عبارت بهتر، قیمت نهایی خودروهای عرضه‌شده در بورس با توجه به عرضه اندک، فاصله‌ای بسیار زیاد با قیمت پایه خواهد داشت.

این در حالی است که در ماههای اخیر مباحث علمی و قانونی زیادی در ارتباط با مزایای عرضه خودرو در بورس کالا از سوی کارشناسان و رسانه ها مطرح شده است ماحصل این بحث‌ها و تحلیل‌های کارشناسی این بود که ورود خودرو به بورس کالا و خروج دولت از قیمت‌گذاری دستوری به نفع مصرف‌کننده، نظام توزیع و تولیدکنندگان خواهد بود.

در همین ارتباط یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو تاکید کرد: عرضه خودرو در بورس به عنوان راهکاری کوتاه مدت و موقت می تواند در وضع کنونی بازار خودرو و قیمت ها موثر باشد اما به عنوان راهکار بلند مدت لازم است تا هدف گذاری کلان و برنامه ریزی دقیقی برای بهبود جریان تولید و عرضه خودرو تدوین و اجرایی شود.

جواد مرزبان راد با اشاره به اقدام وزارت صمت در توقف عرضه خودرو در بورس کالا اظهار داشت: در شرایطی که تولید و عرضه و تقاضا عملا تناسبی با هم ندارند و این جریان مشکلاتی به جهت حجم بالای تقاضا در بازار ایجاد نموده، شاید عرضه خودرو در بورس کالا بتواند یکی از راهکارهای موقت برای فروش خودروسازان باشد و بخشی از مسائل کنونی بازار خودرو را برطرف و مانع ورود دلالان و مصرف کنندگان غیر واقعی و تعدیل قیمت در بازار شود.

وی تاکید کرد: البته مراجعه به بورس کالا شرایط ویژه ای دارد و عملا مسائلی چون دریافت کد بورسی موانعی را برای خریدران ایجاد می کند از این رو عرضه خودرو در بورس نمی تواند به راهکار قطعی و مطلوبی برای همه متقاضیان قابل استفاده و دسترسی باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با تاکید بر اینکه عرضه خودرو در بورس کالا نمی تواند راه حل دائمی و جایگزینی برای حل تمامی مشکلات بازار خودرو باشد، تصریح کرد: برای اینکه مشکلات صنعت و بازار خودرو حل شود ابتدا باید مشکلات قطعه سازان برطرف شود و برای این امر لازم است برخی قوانین و مقررات در حوزه صادرات و واردات و کسب و کارها و ضوابط وزارت صمت اصلاح شوند و در این راستا سایر بخش ها از جمله بانک مرکزی و دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه نیز در همکاری و تعاملات با سایر کشورها و جایگزینی ارزها و تبادلات ارزی به کمک صنایع کشور و وزارت صمت آید.

در روش قرعه کشی باید ضابطه مندتر عمل شود

مرزبان با بیان اینکه باید به مشکلات صنعت خودرو به صورت ریشه ای پرداخته شود ، خاطر نشان کرد: اگر چه در این سالها اقداماتی برای برون رفت از مشکلات ناشی از تحریم ها و رونق تولید و عرضه خودرو انجام شده است اما لازم است طرح های قوی تر و پروژه های تخصصی تری عملی شوند تا دیگر شاهد چنین مباحثی در بازار تولید و عرضه خودروسازان نباشیم.

وی در ادامه به راهکار اخیر وزارت صمت در ایجاد سامانه تخصیص خودرو پرداخت و اظهار داشت: در شرایطی که تولید خودروسازان متناسب با نیاز بازار نیست و تقاضا بر عرضه پیشی گرفته است فروش به روش قرعه کشی می تواند همچنان کمکی به وضع موجود در بازار باشد و نباید تا دستیابی به افزایش تولید به طور قطعی کنار گذاشته شود اما باید ضابطه مندتر از وضع موجود در این زمینه عمل شود و برای برندگان طرح های فروش خودروسازان شرایط و ضوابط سختگیرانه تری در نظر گرفته شود گر چه هیچ کدام از این راهکارها، راه حل مناسب بازار خودرو نیستند.

واردات خودرو جوابگوی بازار خودرو نیست

وی با توجه به ابلاغ مصوبه واردات خودرو برای تعادل بخشی به بازار نیز گفت: حتی واردات خودرو نیز جوابگوی بازار خودرو نیست چرا که در شرایط کنونی و با وجود مشکلات ارزی کشور، نمیتوان بخش زیادی از ارز کشور را به واردات خودرو اختصاص داد و حجم زیادی خودرو وارد کرد و اگر درصد بسیار محدودی خودرو نیز وارد شود با توجه به تقاضای حدود یک و نیم میلیونی بازار، این حجم از واردات نیز دردی از بازار خودرو دوا نخواهد کرد.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: واردات خودرو مشکلات خاص خود را دارد زیرا در واردات حتی با حجم محدود مساله خدمات پس از فروش و تامین قطعات آنها نیز بسیار اهمیت دارد که معمولا در واردات به این شکل مشکلاتی در حوزه تعمیر و خدمات برای خریداران بوجود می آید.

آرزوهایی که در قالب برنامه دوساله صنعت خودرو ارائه شده است

مرزبان تصریح کرد: تنها راهکار اساسی برای بهبود اوضاع صنعت و بازار خودرو تدوین نقشه راه و برنامه جامع صنعت خودرو است و باید وزارت صمت در این زمینه با قدرت و با همراهی سایر دستگاهها مشکلات تولید و صنایع کشور را ریشه ای برطرف کند.

وی در ادامه با اشاره به برنامه دو ساله وزارت صمت برای تولید و فروش خودروسازان گفت: راهکارهایی که در ماههای اخیر وزیر صمت برای بهبود اوضاع صنعت خودرو ارائه کردند راه حل نیست و معتقدم آرزوهایی در قالب برنامه ارائه شده است و اگر وزیر صمت می خواهد مشکلات صنعت خودرو را حل کند نیازی به سخنرانی و وعده و وعید نیست بلکه باید با دستگاههای موثر در تولید و واردات از جمله بانک مرکزی، وزارت خانه های اقتصاد و امور دارایی و وزارت خارجه تبادل نظر و موانع و مشکلات ارزی تولید و تامین مواد اولیه را حل نمایند.

کد خبر 138219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha