رونمایی از خودروی اقتصادی محقق می‌شود؟ / حمایت از لیزینگ را جایگزین خودروی اقتصادی کنید

سال‌هاست که خودروسازان به واسطه اندک سهام دولتی تبدیل به بازیچه دست دولت‌های مختلف و اجرای منویات آنان در برهه‌های زمانی مختلف شده‌اند بی‌آنکه توجهی به عواقب این دخالت‌ها در بلند مدت شده باشد، از برخی مدیران جوان رانتی تا برخی موسفیدان بی دانش هر کدام برای نابودی یک صنعت کافی بوده و این‌بار نیز این مسیر با رمز تولید خودروی اقتصادی از سوی دولتی‌ها هدف قرار گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بعد از اینکه از سال گذشته به دلیل سوءمدیریت‌های متوالی در صنعت خودرو، امکان خرید خودرو به قیمت کارخانه به شدت کاهش پیدا کرده است و خرید خودرو تبدیل به یک لاتاری پول‌ساز شده است، کلید واژه جدیدی وارد ادبیات مدیران صنعتی دولتی شده است.

خودروی اقتصادی، همان کلید واژه جدیدی است که در ماه‌های گذشته به تکرار آن‌ را از دهان مسئولان صنعتی کشور شنیدیم اما تولید خودروی اقتصادی که برای عموم مردم قابل دسترس باشد در شرایط فعلی خودروسازان و با نرخ دلار 30 و چند هزار تومانی اصلا در دسترس است!؟

منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفته است: «بدنبال تاکید رئیس جمهوری بر تولید خودروی اقتصادی و همچنین تقاضای نیمی از خریداران خودرو برای این خودرو‌های کم هزینه، وزارت صمت تصمیم گرفت تا علاوه بر واردات خودرو‌های اقتصادی، خودروسازان داخلی هم برای تولید این خودرو‌ها برنامه ریزی داشته باشند و از اویل مرداد ۱۴۰۱ نخستین خودرو‌های اقتصادی تولید داخل را رونمایی کنند.

سه مسیر برای تامین خودروی اقتصادی تعیین شده است، نخستین مسیر تولید خودرو‌های اقتصادی داخلی است که خودروسازان این امر را محقق می‌کنند؛ دومین راه پیشنهادی طراحی محصول اقتصادی از سوی خودروساز‌های بزرگ خارجی است تا نمونه طراحی شده را در داخل کشور تولید کنیم و مسیر سوم واردات همراه با همکاری با سایر خودروساز‌های جهانی است ضمن اینکه از همه ظرفیت‌ها برای تولید خودرو‌های اقتصادی استفاده می‌کنیم».

از نظر نگارنده که چنین چیزی در این شرایط اقتصادی که عده زیادی از مردم با انواع مشکلات معیشتی مواجه هستند قابل دستیابی نیست.

به طور مشخص اصلا وقتی ما با مشکلات بسیار در تهیه نیازهای اولیه زندگی روبرو هستیم، خودرو با چه قیمتی برای ما اقتصادی محسوب می‌شود؟

باز هم مسئولان ما صورت مسئله را اشتباه متوجه شده‌اند. مشکل عموم مردم قیمت خودرو نیست بلکه ناممکن بودن خرید خودرو به قیمت کارخانه است که عملا از دسترس خارج شده است.

شاید بهتر است مسئولان این بار به جای اینکه به بهانه تولید خودروی اقتصادی خودروسازان را گرفتار مصائب جدیدی کنند در سیاست های خود بازنگری کنند و در جهت تسهیل دسترسی به خودرو با توسل به افزایش تیراژ تولید و خدمات لیزینگ با نرخ بهره پایین حرکت کنند.

در حالی که قطعات های تک و اصلی خودرو به صورت وارداتی و با دلار تامین می‌شود خودروی اقتصادی چه صیغه‌ای است که باب شده است؟

مگر پژو 206 و 207 با نرخ امروز کارخانه اقتصادی نیست که حالا در پی تولید خودروی جدید با پسوند اقتصادی هستید؟ وقتی صورت مسئله اشتباه باشد یقینا پاسخ نیز غلط خواهد بود، مشکل امروز تیراژ پایین تولید خودرو و عدم توان تامین تقاضا و بازار سیاه خودرو است نه قیمت، چرا که اگر همین امروز بتوانیم با قیمت کارخانه اقدام به ثبت نام خودرو کنیم همین قیمت‌های فعلی خودروسازان نیز اقتصادی خواهد بود.(فارغ از اینکه قیمت خودرو دستوری است و خودروسازان ضرر می‌دهند)

بعد از کمپین خودروی داخلی نخرید و مشکلاتی که به تبع آن ایجاد شد روش جدیدی وارد سیاست فروش خودروسازان شد که با پیش پرداخت اندک و اقساط بلند مدت توانستند از بحران عبور کنند.

امروز هم این نسخه شفابخش‌تر از پروسه تولید یک خودروی اقتصادی برای عرضه در زمانی است که اصلا معلوم نیست شما در آن برهه در جایگاه مدیریت دولتی صنعت خودرو باشید یا در سازمان هوا و فضا!

این سیاست‌های یک شبه در اقتصاد ناپایداری مانند ایران مصداق از چاله به چاه انداختن خودروسازان است.

تاسیس لیزینگ‌های معتبر یا حمایت از لیزینگ‌های فعال همان راهکاری است که می‌تواند مشکل مردم در خرید خودرو را با اقساط طولانی مدت مهیا کند به شرطی که سود آن نه مثل تسهیلات بانک مسکن بلکه با ارقام معمول و اسلامی محاسبه شود.

الگوی لیزینگ که به طور کامل در ایران فراموش شده است نه تنها می‌تواند با راهکار صحیح در جذب سرمایه‌های سرگردان موفق ظاهر شود بلکه بزرگترین مشکل که همان عدم دسترسی آسان به خرید خودرو است را نیز برطرف و بازار دلالی خودرو را هم جمع می‌کند.

واقعیتی که باید مورد توجه آقایان قرار گیرد این است که در شرایط اقتصادی ناپایدار ایران چیزی به نام خودروی اقتصادی نخواهیم داشت.

خودرویی که در مرداد 1401 و با دلار 30 و چند هزار تومانی رونمایی شود یقینا در زمان ساخت دو ساله با نرخ دلار دو سال بعد دیگر اقتصادی نخواهد بود. به همین راحتی نظریه خودرو اقتصادی نقض می‌شود و خودروسازان می‌مانند و وعده‌ای که دولتی‌ها از حساب آنان به مردم دادند.


صنعت خودرو را نمی‌توان با سیاست دستوری اداره کرد چرا که اگر اداره دستوری ممکن بود در طول 40 سال ما بایستی در لیست برترین خودروسازان می‌بودیم پس لطفا دستورات جدید را در پوشش کلمات قصار و عامه پسند به خورد خودروسازان و مردم ندهید که زمان زیادی برای احیای این صنعت باقی نمانده است.

کد خبر 138474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha