چالش بی ثباتی ارزی بر گرانی و رکود در بازار قطعه یدکی / کمبودی در تامین بازار قطعه یدکی نداریم

با شدت گرفتن نوسانات ارزی و رشد تورم، افزایش قیمت لوازم یدکی هم به دغدغه جدی تعمیرکاران و دارندگان خودروها تبدیل شده است؛ در حالی است که یکی از بازارهای مهم در کشور، بازار قطعه یدکی خودرو است؛ بازاری که به طور قطع هر گونه چالش در آن، در ایمنی و سلامت جامعه نقش بسزایی دارد.

/خبرنگار: زهرا حریری/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بر اساس آمارها، گرانی لوازم یدکی یکی از دلایل اصلی کاهش ایمنی و افزایش آلودگی هوا در سال های اخیر است؛ جریانی که به دلیل محدودیت ها و تصمیمات اقتصادی و نرخ تورم ادامه دارد و هر روز بر گرانی در بازار قطعه یدکی دامن می زند.

متاسفانه این شرایط مدتهاست قدرت خرید مشتریان را برای تعمیر خودرو یا تعویض قطعه به شدت کاهش داده و در نهایت موجب رکود در این بازار شده است.

با این حال در دو سه سال اخیر تلاش خودروسازان و شرکتهای قطعه سازی تامین و تولید قطعات مورد نیاز بخش تولید و خدمات و بازار افتر مارکت بوده است چنانچه فعالان بازار و مقامات صنفی در بازار قطعه یدکی نشان می دهد که با وجود ناملایمات در بخش تولید هیچ نگرانی در بخش تامین قطعات مورد نیاز بازار وجود ندارد.

این اتفاق در حالی است که اخیرا رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران، «کمبود قطعات اصلی در بازار را موجب ایجاد بستری برای سودجویی متخلفان اعلام کرده است.» موضوعی که از نگاه این مقام صنفی منجر به بسته بندی قطعات اصلی با نشان معروف و عرضه به بازار شده است.

این اظهارات رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در حالی خبر از کمبود در بازار قطعه یدکی می دهد که به گفته یک مقام صنفی در اتخادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو ؛ هیچ کمبودی در بازار قطعه یدکی وجود ندارد حتی بی ثباتی نرخ ارز و شرایط حاکم بر بازار، بر جریان تقاضا و رکود حاکم بر بازار قطعه یدکی تاثیر گذاشته است.

سید احمد حسینی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو در پاسخ به تاثیر نوسانات ارزی بر جریان عرضه و کمبود در بازار قطعه یدکی اظهار داشت: با همه ناملایماتی که در حوزه تولید و بی ثباتی بازار ارز وجود دارد اما تلاش تولیدکنندگان و واردکنندگان بر این است که هیچ کمبودی در کشور در تامین اقلام و قطعات مورد نیاز در بازار افتر مارکت وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: برخلاف برخی گزارش ها، هیچ کمبودی در بازار قطعه یدکی وجود ندارد و باید در چنین شریاطی دست تولیدکنندگان قطعه یدکی و واردکنندگان را که به عنوان جهادگران اقتصادی بوسید.

این مقام صنفی در اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران همچنین در خصوص تاثیر التهابات ارزی بر جریان قیمت در بازار افترمارکت گفت: با توجه به اینکه برخی از قطعات یدکی وارداتی است و حتی بسیاری از قطعات یدکی تولیدات داخل نیز مواد اولیه آنها وارداتی است، بنابراین بازار قطعه یدکی نیز به طور مستقیم از نرخ ارز و نوسانات این بازار متاثر است و به تبع در صنف قطعه یدکی گرانی نیز ناشی از نرخ ارز داریم اما گرانی فروشی از سوی صنوف وجود ندارد و اگر مواردی هم اتفاق بیفتد قطعا نادر است.

حسینی افزود: البته اغلب همکاران در صنف قطعه یدکی تلاش دارند ، قیمت ها را بر اساس عرضه و تقاضا در تعادل نگه دارند و برای حضور در بازار رقابت تا حد ممکن از درصد سود خودشان کم کنند هر چند که فروشندگان بازار قطعه یدکی هم تا حدودی می توانند این رویه را ادامه دهند و شرایط و بی ثباتی نرخ ارز به طور قطع در بی ثباتی قیمت قطعات یدکی و افزایش قیمت ها در این بخش نیز اثر گذار است.

به گفته وی رشد نرخ ارز به همان سرعت بر بازار کالا تاثیر گذار نیست و آنچه که بازار قطعه یدکی را دچار بحران می کند بی ثباتی در بازار ارزی است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو در پایان خاطر نشان کرد: رقابت بهترین راهکار برای جلوگیری از عرضه قطعات بی کیفیت و رشد قیمت در بازار است این در حالی است که امروز بی ثباتی نرخ ارز و شرایط حاکم بر بازار، بر جریان تقاضا و رکود حاکم بر بازار قطعه یدکی نیز تاثیر گذاشته است.

کد خبر 140101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha