کد خبر 87078
۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶
آیا مسافر هواپیمای بدون خلبان می شوید؟

پرشین خودرو:این انتظار می‌رود كه پروازهای تجاری بدون خلبان رایج شوند،و این سوال هم مطرح می‌شود كه چرا از ابتدا پروازها به شكل دیگری انجام می‌شدند.

به گزارش پرشین خودرو، نظرسنجی از 8 هزار مسافر خطوط هواپیمایی نشان داد كه 54 درصد از مردم، حاضر نیستند سوار هواپیمای بدون خلبان شوند؛ حتی اگر سفر ارزان‌تر هم باشد.

این پژوهش كه به وسیله موسسه خدمات مالی یوبی‌اس آمریكا انجام شد، ادعا می‌كند كه هواپیماهای اتوماتیک باعث می‌شوند كه سالانه 35 میلیارد دلار از هزینه‌های خطوط هوایی كاهش یابد. این كاهش هزینه‌ها به دلیل كاهش نیاز به آموزش نیروهای پروازی و همچنین صرفه‌جویی در مصرف سوخت است. طبیعتا با این وضعیت، قیمت هر بلیط هواپیما هم كاهش قابل توجهی خواهد یافت.

فناوری خلبان خودكار (اتوپایلوت)، به هیچ وجه یك ایده جدید در صنعت هوایی نیست و قدمت آن به سال 1912 می‌رسد؛ زمانی كه شركتی با نام اسپری سیستم جدیدی طراحی كرد كه به یك ژیرسكوپ و یك ارتفاع‌سنج متصل بود و به طور خودكار می‌توانست سكان و دم هواپیما را (برای تغییر مسیر یا ارتفاع) كنترل كند. این فناوری به طرز چشمگیری، خستگی خلبان را كاست. امروزه اكثر زمان پرواز به وسیله خلبان خودكار طی می‌شود و تنها در نشست و برخواست‌ها است كه خلبان، كنترل اوضاع را خودش در دست می‌گیرد. با این حال، هنوز بیش از نیمی از مسافران، اعتقاد ندارند كه حذف كامل خلبان و واگذاری همه امور به فناوری، كاری منطقی باشد.


پژوهش انجام شده به وسیله موسسه یوبی‌اس، پیش‌بینی می‌كند كه این نگرش تا میانه قرن حاضر به طور كامل تغییر خواهد كرد. همچنین نخستین پروازهای آزمایشی به وسیله هواپیماهای باری انجام خواهد شد كه معمولا در شب پرواز می‌كنند. این انتظار می‌رود كه نه تنها پروازهای تجاری بدون خلبان رایج شوند، بلكه این سوال هم مطرح می‌شود كه چرا از ابتدا پروازها به شكل دیگری انجام می‌شدند. در سال 2010، رایان‌ایر ایرلند، از مسئولان هواپیمایی كشورش خواست كه تنها با یك خلبان، پروازهای خود را انجام دهد. استدلال این خط‌هوایی، آن بود كه خلبان دوم فقط برای این استفاده می‌شود كه خلبان اصلی به خواب نرود و به این صورت بر او كنترل شود. هر چند این درخواست، رد شد، با پیشرفت سیستم‌های كنترلی تمام و كامل، می‌توان بار دیگر آن را بررسی كرد. دست كم به جای آنكه یك خلبان برای مواقع اضطراری در كنار خلبان اول حضور داشته باشد، یك خلبان را موظف می‌كنیم تا در صورت بروز مشكل در سیستم خلبان خودكار، اوضاع را در دست بگیرد.

اكنون شركت‌های بیشتر و بیشتری روی سیستم‌های كنترل تمام‌خودكار كار می‌كنند و نتیجه آن را به وضوح می‌توان در بسیاری از پروازهای نظامی مشاهده كرد. ایرباس وعده داده كه تا انتهای سال 2017 (كمتر از یك هفته دیگر)، یك سیستم خلبان‌خودكار پیشرفته را معرفی كند. بوئینگ هم روی توسعه الگوریتم‌های مشابهی كار می‌كند و بعید نیست كه به زودی از این شركت هم خبری به گوش برسد.

در صنعت پهپادها نیز تا كمتر از 5 سال دیگر شاهد پرنده‌هایی خواهیم بود كه تمام فرایند پرواز را (به جای كنترل از راه دور) به طور مستقل و خودكار انجام دهند. شاید زمانی را به یاد بیاورید كه هر آسانسور، یك اپراتور داشت كه كارش تنها فشار دادن دكمه‌ها بود. چنین فردی در صورت بروز اتفاقات پیش‌بینی نشده، هیچ‌كاری نمی‌توانست انجام دهد و تنها دلیل حضورش، آرامش خاطر استفاده‌كنندگان از آسانسور بود.

آیا شما با هواپیماهای كاملا خودكار پرواز خواهید كرد؟ اگر پروازها امن‌تر و بسیار ارزان‌تر از اكنون شوند، چه می کنید؟

کد خبر 87078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha