هیچ موتورسیکلت برقی در کشور تولید نمی شود!

پرشین خودرو: نایب‌ رئیس انجمن سازندگان قطعات موتورسیکلت و دوچرخه گفت: با وجود طرح های دولت در خصوص تولید موتورسیکلت های برقی، در حال حاضر هیچ موتورسیکلت برقی در کشور تولید نمی شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اشباع بازار و از سویی مشکلات ناشی از توقف شماره گذاری موتورسیکلت های انژکتوری فاقد استاندارد یورو4، از ابتدای امسال علاوه بر قطع تولید موتورسیکلت، مشکلات زیادی را برای صنایع مرتبط به خصوص قطعه سازان موتورسیکلت در کشور بوجود اورده است.


پس از درخواست تولیدکنندگان مبنی بر فرصت 10 ماهه برای ارتقاء استانداردها و تولید موتورسیکلت هایی مطابق با استاندارد یورو 4، انتظار می رود طی روزهای آتی با تایید دولت، شماره گذاری موتورسیکلت های یورو3 آغاز شود.


در حالی که در خبرها آمده بود که دولت با درخواست تولیدکنندگان موتورسیلکت‌ مبنی‌ بر ارائه فرصت ۱۰ ماهه تا ابتدای دی‌ماه سال‌جاری به‌ منظور تولید موتورسیکلت‌هایی با استاندارد یورو۴ و شماره‌گذاری مجدد موتورسیکلت‌ها با استاندارد یورو۳ تا آن زمان موافقت کرده است اما به گفته نایب‌ رئیس انجمن سازندگان قطعات موتورسیکلت و دوچرخه، همچنان با ورود به دومین ماه سال جاری، شماره گذاری موتورسیکلت های یورو3 با وجود اعلام فرصت 10 ماهه دولت، از سوی پلیس راهور آغاز نشده و همین شرایط متاسفانه بلاتکیفی و عدم سفارش گذاری و تولید را برای واحدهای قطعه سازی در این صنعت به همراه داشته است.


حبیب‌ الله محمودان نایب‌ رئیس انجمن سازندگان قطعات موتورسیکلت و دوچرخه، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، در این خصوص اظهار داشت: بر اساس اطلاعات موجود طی دو سه روز آینده این مشکل حل خواهد شد اما همچنان با وجود اعلام فرصت 10 ماهه، موافقت دولت در دور بوروکراسی اداری قرار گرفته و تاکنون به پلیس راهور ناجا ابلاغ نشده است.


به گفته وی، نحوه برخورد و مخالفت دستگاهها و سازمان های موازی، چنین روندی را در تولید و شماره گذاری موتورسیکلت در کشور ایجاد کرده است.


محمودان تصریح کرد: متاسفانه پلیس راهور ناجا هیچ گونه انعطافی در این زمینه از خود نشان نمی دهد و با هر نامه و درخواستی مخالفت می کند از این رو با توجه به سر سختی و مقاومت پلیس راهور نسبت به آغاز شماره گذاری موتورسیکلت ها، به نظر می رسد تمکین پلیس راهور مستلزم مصوبه هیات وزیران است هر چند تاکنون وزیر صنعت و معدن و سازمان حفاظت محیط زیست در این راستا جواب مثبتی ارائه نکردند بنابراین تا زمانی که این موضوع در هیات وزیران بررسی و مصوب و به پلیس ابلاغ نشود، پلیس شماره گذاری موتورسیکلت ها را آغاز نخواهد کرد.


نایب‌ رئیس انجمن سازندگان قطعات موتورسیکلت و دوچرخه تاکید کرد: در این شرایط جای این سوال مطرح می شود که چرا پلیس راهور ناجا مصوبات و مستندات وزیر صنعت و معدن را قبول ندارد و حیطه اختیارات وزیر صنعت و معدن کجاست و چرا مراجع قانونی این مشکل را حل نمی کنند.

آنچه که تصمیمات غیر کارشناسی بر صنعت موتورسیکلت آورد
محمودان در ادامه بخشی از مشکلات موجود در صنعت موتورسیکلت را ناشی از تصمیمات غیر کارشناسی دانست و اظهار داشت : در شرایط کنونی بخش زیادی از مشکلات موجود در صنعت موتورسیکلت ناشی از نبود مطالعات سنجی درست در حوزه تولید و فروش موتورسیکلت در کشور است .


وی همچنین به جریان تولید صنعت موتورسیکلت در سال جاری اشاره و یاد آورشد : از آنجایی که از ابتدای سال جاری کارخانجات موتورسیکلت موفق به شماره گذاری موتورسیکلت های تولیدی نشدند از این رو انتظار نمی رود تغییر و تحول خاصی را طی ماه های آتی در این صنعت شاهد باشیم.


به گفته وی قطعه سازی زیر مجموعه کارخانجات تولید موتورسیکلت است و در صورتی که تولید و شماره گذاری موتورسیکلت در کشور دچار مشکل شود بی شک قطعه سازان نیز به عنوان زیر مجموعه های این حوزه از صنعت با مشکل مواجه خواهند بود.

تولید تنها 70 هزار موتورسیکلت در سال 96
نایب‌ رئیس انجمن سازندگان قطعات موتورسیکلت و دوچرخه در ادامه به مقایسه روند تولید در صنعت موتورسیکلت در دو سال گذشته پرداخت و اظهار داشت : در سال گذشته به دلیل اشباع بازار و افت تقاضا، فقط 70 هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شد در حالی که در سال 95 این رقم حدود 800 هزار دستگاه بود که عمده این وضعیت ناشی از عدم انعطاف پذیری و سیستم بوروکراسی حاکم بر دستگاههای دولتی است که چنین شرایطی را بر جریان تولید در کشور ایجاد کرده است.

هیچ موتورسیکلت برقی در کشور تولید نمی شود
محمودان همچنین یکی از مشکلات موجود در صنعت موتورسیکلت را عدم وجود طرح توسعه ای در این صنعت عنوان کرد و یاد آورشد : بر خلاف آنچه که عنوان می شود تاکنون هیچ طرح توسعه ای در صنعت موتورسیکلت وجود نداشته و تمام طرح های توسعه ای که عنوان می شود متاسفانه منطبق با خواست و نیاز جامعه نبوده است به عنوان مثال همزمان با طرح تولید موتورسیکلت برقی، ممنوعیتی برای تولید موتورسیکلت های بنزینی ایجاد می شود در حالی که در دنیا سهم موتورسیکلت های برقی بیش از 10 درصد نیست.


به گفته وی، با وجود طرح های دولت در خصوص تولید موتورسیکلت های برقی، در حال حاضر هیچ موتورسیکلت برقی در کشور تولید نمی شود.

کد خبر 94347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha