تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر بازار خودروهای لوکس

پرشین خودرو: گسترش شبکه‌های اجتماعی، افراد به ابزارهای جدید مجهز شده‌اند که می‌توانند ثروتمند بودن خود را به راحتی به نمایش بگذارند.

به گزارش پرشین خودرو، با توجه به امکاناتی که شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام در اختیار افراد قرار می‌دهد هر کسی می‌تواند خود را در کنار افراد معروف قرار دهد و این موضوع باعث شده است تا این فضاها روی بازار خودروها هم اثر‌گذار باشد مخصوصا خودروهای لوکس و قیمتی تحت تاثیر این نوع شبکه‌ها طرفداران جدید با نیت‌های جدید پیدا کرده‌اند که برای سازندگان این محصولات مفید است. تا پیش از این داشتن دندان طلا در جوامع مختلف نمادی از ثروتمند بودن بوده است مخصوصا وقتی دندان‌های جلو از جنس طلا می‌شده است.

افراد تلاش می‌کردند با نشان دادن دندان طلای خود اعلام کنند که به طبقه خاصی تعلق دارند. این روزها داشتن یک خودروی سوپر اسپورت در برخی مناطق عملکردی شبیه دندان طلا در گذشته را دارد. گرفتن عکس با دندان طلا مخصوصا دندان‌های جلو یا نمایش آن در روسیه از سوی ثروتمندان مرسوم بوده است.

دررابطه با خودروهای لوکس این موضوع به حدی در روسیه زیاد شده که صدای ولادیمیر پوتین را هم در آورده است و او با اشاره به ماجرای دندان طلا و خودروهای گران‌قیمت این نمایش و ترویج اشراف‌گرایی را مورد انتقاد قرار داده است. امکاناتی که شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده در حال اثر‌گذاری روی بازار خودروهای سوپر‌اسپورت است و برخی نظر‌سنجی‌ها و مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که یکی از دلایل عمده خرید سوپر‌اسپورت‌ها نمایش آنها به دیگران و فخر‌فروشی است و دلیل خرید قابلیت‌های خودرو نیست. این موضوع در روسیه که چنین رفتاری کمتر مرسوم است در حال افزایش پیدا کردن است و این تغییر نگاه مردم به خودروهای سوپر لوکس توجه‌ها را به خود جلب کرده است و باعث شده بالاترین مقام‌های این کشور هم نسبت به افزایش محبوبیت اکانت‌های اینستاگرام افراد ثروتمند که خودروهای گران‌قیمت خود را به نمایش می‌گذارند واکنش نشان داده و از تبعات اجتماعی آن نیز نگران باشند.

موضوعی که اهمیت دارد این است که داشتن یک مرسدس بنز ‌ای‌ام‌جی یا لامبورگینی آونتادور گناه یا جرم نیست اما در خیابان‌های نه چندان تمیز شهر‌های روسیه این موضوع عجیب به نظر می‌رسد. وضعیت اقتصادی در کشوری مانند روسیه که به دلیل کاهش قیمت نفت با کاهش درآمد‌های ارزی مواجه شده و از طرفی حرکت به سمت خودروهای لوکس و خرید آنها افزایش یافته و این موضوع واکنش مسوولان در بالاترین رده‌ها را به همراه داشته است. افزایش تمایل به خرید خودروهای لوکس و گران قیمت در برخی مناطق دنیا طبیعی به نظر می‌رسد چرا که شرایط اجتماعی و اقتصادی افراد جامعه پذیرای این موضوع است و در برخی نقاط دنیا استفاده تجملاتی از یک محصول لوکس و قیمتی خوشایند به نظر نمی‌رسد. در حال حاضر 20 میلیون روسی که 15 درصد از جمعیت این کشور را به خود اختصاص می‌دهد زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

استفاده از خودروهای لوکس به‌عنوان نماد ثروتمند بودن در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی پیدا کرده و پیش از این هم اثبات شده است که در هر شرایط اقتصادی خودروهای سوپر اسپورت و لوکس طرفدار و خریدار دارد و تغییر محسوسی در فروش این نوع خودروها در بحران‌های اقتصادی اتفاق نمی‌افتد.

در بسیاری از نقاط دنیا این موضوع با واکنش‌های تندی مواجه نمی‌شود چرا که افراد به دلیل شناخت و عشقی که به هنر طراحی و عملکرد بالای خودروها دارند به سراغ آنها می‌روند و صرفا دلیل خرید این نوع خودروها جنبه تجملاتی ندارد. سوپر اسپورت‌ها با اهداف ارائه راحتی و آسایش بیشتر طراحی می‌شوند و به عنوان اثری هنری و قابل تحسین در مهندسی در نظر گرفته می‌شوند که با قیمت‌های بسیار بالا طرفداران زیادی دارند.

لوکس‌سازان با توجه به فرهنگ حاکم بر این کشورها خودروهای لوکس و گران‌قیمت خود را عرضه می‌کنند و آنها دریافته‌اند که هر چه محصولاتشان از نظر طراحی و مشخصات فنی بالاتر باشد فروش بالاتری هم خواهند داشت.

یکی از مهم‌ترین‌ دلایل اعتراض به این موضوع از سوی مقامات دولتی را می‌توان خروج ارز از کشور دانست که در دوران کاهش قیمت نفت با چالش‌هایی همراه بوده است و دولت‌ها به دنبال روش‌های مختلف کاهش ارز از کشور هستند. لوکس‌سازان مطرح دنیا مانند پورشه و لامبورگینی و زیر‌مجموعه‌های مرسدس بنز به راحتی از این جو حاکم بر شبکه‌های اجتماعی در راستای فروش بیشتر استفاده کرده‌اند و با شناخت بازارهایی که چنین قابلیتی را دارد روی فروش بیشتر در این مناطق تمرکز می‌کنند.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر بازار خودروهای لوکس
تاثیر شبکه های اجتماعی بر بازار خودروهای لوکس
دنیای ماشین
کد خبر 68892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha