کد خبر 105908
۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱
حمل و نقل ریلی کشور 20 درصد رشد یافت

پرشین خودرو: معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی گفت : حمل و نقل ریلی کشور تا پایان ماه آبان سال جاری 20 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، سعید محمد زاده روز سه شنبه در حاشیه برگزاری بیست و دومین اجلاس مجمع منطقه ای راه آهن های خاورمیانه (UIC) افزود: شرکت راه ‌آهن جمهوری اسلامی سال گذشته موفق به حمل حدود 47 میلیون تُن بار و 24 میلیون و 500 هزار نفر مسافر شد.

وی با اشاره به اینکه توسعه حمل و نقل ریلی در دولت تدبیر و امید مورد توجه جدی قرار گرفته است، اظهارداشت : حمل و نقل ریلی کشور در چهار سال گذشته 50 درصد رشد داشته است.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ادامه داد: در دولت یازدهم در مجموع بیش از 600 کیلومتر راه آهن جدید به شبکه حمل و نقل ریلی کشور افزوده شد و یک هزار و 200 کیلومتر از خطوط راه آهن ، 2خطه شد.
به گفته وی در 6 سال گذشته 2 هزار کیلومتر راه آهن را نوسازی و بهسازی کردیم و آمادگی داریم که کمتر از یکسال آینده یک هزار کیلومتر راه آهن جدید ایجاد کنیم.
محمدزاده تصریح کرد : طی 2 سال گذشته ، سه هزار واگن باری توسط بخش خصوصی، حدود 200 لوکوموتیو و 200 واگن مسافربری به شبکه حمل و نقل ریلی کشور اضافه شد.
وی میزان کنونی مبادلات کالا از طریق حمل و نقل ریلی به کشورهای همسایه را 75 میلیون تُن اعلام کرد و گفت : توسعه شبکه حمل و نقل ریلی در شرق، شمال و غرب کشور به منظور مبادلات کالا و مسافر به کشورهای همسایه در برنامه های دولت قرار دارد.
وی تصریح کرد : در شرق کشور خط ریلی برای اتصال به افغانستان از خواف تا هرات بطول 207 کیلومتر را در دست احداث داریم که تکمیل و بهره برداری از آن زمینه انتقال کالا از کشورهای شرق آسیا به ایران و ترانزیت آن به ترکیه و اروپا را تسهیل می کند.
محمدزاده احداث خط ریلی رشت - آستارا به طول 163 کیلومتر را از دیگر طرح های مهم شرکت راه آهن بیان و اضافه کرد : خط ریلی قزوین به رشت آخرین مراحل تکمیلی خود را طی می کند و ایجاد خط ریلی رشت به آستارا موجب خواهد شد تا از طریق این خط ریلی شمال به جنوب کشور متصل شود.

 

قطار

 

وی بیان کرد : تکمیل این شبکه ریلی در شمال کشور، تاثیر بسزایی در ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه و روسیه به شهر آستارا جمهوری آذربایجان و سپس به داخل ایران دارد.
مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به اینکه طرح های ریلی خوبی در جنوب کشور اجرا شده است، ادامه داد: با بهره برداری از خط ریلی رشت - آستارا زمینه ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به کشورهای خلیج فارس و کشورهای همسایه غرب ایران فراهم می شود.
وی همچنین اتصال شبکه ریلی ایران به عراق را از دیگر برنامه های شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد و افزود: در این راستا مذاکرات خوبی بین مقامات دو کشور برای اتصال راه آهن ایران به عراق در غرب و جنوب کشور انجام شده است.
محمدزاده گفت : اتصال به شبکه ریلی عراق حائز اهمیت است زیرا می تواند خطوط ریلی کشورهای سوریه و اردن را به شبکه ایران متصل کند.
مدیرعامل شرکت راه آهن درباره قطار سریع السیر اصفهان - قم - تهران گفت: این طرح در دست اقدام است و امیدواریم تا چهار سال آینده مرحله اول آن را به بهره برداری برسانیم.
راه آهن ایران حدود 13 هزار کیلومتر خط، 25 هزار واگن باری، یکهزار و 900 واگن مسافری و 556 دستگاه لکوموتیو دارد.
شرکت راه ‌آهن جمهوری اسلامی ایران سال گذشته موفق به حمل حدود 47 میلیون تُن بار و 24 میلیون و 500 هزار نفر مسافر شد.
در برنامه پنج ساله ششم توسعه(از سال 95 تا 1400) افزایش سهم راه‌ آهن در حمل بار از 12‌درصد به 30 درصد و مسافر از هشت درصد به 20 درصد پیش بینی شده است.
بیست و دومین اجلاس مجمع منطقه ای راه آهن های خاورمیانه (UIC) با هدف توسعه همکاری کشورهای عضو، صبح دوشنبه در اصفهان آغاز شد و به مدت سه روز ادامه می یابد.
کشورهای ایران، ترکیه عراق، افغانستان، عربستان، سوریه، اردن، عمان، قطر و امارات عضو این مجمع هستند.

کد خبر 105908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha