بازتاب کمک دولت به صنعت خودرو در رسانه‌های داخلی

پرشین خودرو: حمایت دولت از صنعت خودروسازی و پرداخت 15 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش برای بهبود وضعیت تولید 2 خودروساز بزرگ کشور به موضوع مورد توجه رسانه های داخلی تبدیل شده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف ‌کنندگان و تولید‌کنندگان شامگاه شنبه در گفت ‌و گوی ویژه خبری شبکه 2 سیما از پرداخت 15 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش برای بهبود وضعیت تولید به 2 خودروساز بزرگ کشور خبر داد؛ هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو نیز در این برنامه گفت بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار از اول شهریور تا آخر دی سال جاری قراردادهای فروش ایران خودرو با افزایش 30 درصد خواهد بود و محمدرضا سروش مدیرعامل سایپا هم به آغاز فروش فوری خودروهای سایپا از یکشنبه 23 دیماه اشاره کرد.
مطالبی که از زبان فعالان حوزه صنعت خودرو در این گفت و گوی ویژه خبری از رسانه ملی پخش شد بازتاب گسترده ای در فضای رسانه ای کشور به همراه داشت و موضوع کمک 15 هزار میلیارد تومانی دولت به دو خودروساز بزرگ کشور واکنش های بسیاری را برانگیخت.
بررسی امروز(24 دیماه) روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی نشان می دهد که رسانه های منتسب به اصلاح طلبان تزریق 15 هزار میلیارد تومانی را اقدام دولت برای احیای خودروسازان دانسته و نوشتند که بازار خودرو ظاهرا با تصمیم جدید دولتی‌ ها قرار است به ثبات برسد؛ این رسانه ها همچنین به بررسی تاثیر افزایش عرضه در بازار خودرو پرداخته و هماهنگی عرضه و تولید را عامل تعادل در بازار خودرو دانسته اند.
رسانه های اصولگرا نیز کسب مجوز گران کردن محصولات دوشرکت خودروسازی همراه با کمک 15 هزار میلیارد تومانی دولت را آغاز روزگار خوش خودروسازان تعبیر و از نوسان قیمت ها در بازار خودرو و انتصابات سیاسی در شرکت های خودروسازی انتقاد کردند.

رسانه های اصلاح طلب
............................
** کمک 15 هزار میلیارد تومانی دولت به دو خودروساز بزرگ کشور
روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان'اما و اگر‌های قیمت ‌گذاری جاده مخصوصی‌ ها' نوشت: بازار خودرو ظاهرا با تصمیم جدید دولتی‌ ها قرار است به ثبات برسد؛ ثباتی که فعلا با افزایش قیمت داخلی ‌سازها تنش جدیدی را وارد بازار کرده است. در چند روز گذشته و بعد از اینکه رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از ابلاغ مجوز افزایش قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان خبر داد تا کنون ایران خودرو، سایپا و کرمان موتور پیشتازان افزایش قیمت شدندو رسما با گران کردن خودروهای تولیدی‌شان بازار را وارد فاز جدیدی از افزایش قیمت کرده‌اند که بنا به گفته مدیرانشان در بازه 6 ماه آینده موجب رسیدن حد تعادل قیمتی بین بازار و کارخانه شده و خودروسازان را به آرزوی دیرینه‌شان که همان قیمت‌گذاری در حاشیه بازار است، می‌رساند. ظاهرا این روزها خودروسازان در دور خوش‌بیاری هستند و برگ آس دولتی‌ها در زمین خودروسازان افتاده است. چرا که همزمان با مجوز افزایش قیمت سازمان حمایت که یکی از خواسته‌های این ماه‌های خودروسازان بود، دولت با اعطای تسهیلات ارزی و ریالی به خودروسازان نیز موافقت کرده و رسما خوش ‌بیاری جاده مخصوصی‌ ها مستدام شده است.

روزنامه مردم سالاری در مطلبی به تزریق 15 هزار میلیارد تومان برای احیای خودروسازان اشاره کرد و نوشت: بانک مرکزی بار دیگر برای احیای صنعت خودروسازی و قطعه سازی وارد میدان شد و حدود 15 هزار میلیارد تومان برای سرپا ماندن این صنعت هزینه خواهد کرد. این اقدام بانک مرکزی شبیه به اقدام این بانک در جبران خسارت موسسات غیر مجاز مالی اعتباری بوده است سال گذشته بیش از 10هزار میلیارد تومان از ذخایر بانک مرکزی در این راه خرج شد. البته دو خودروساز بزرگ کشور در چند مرحله اقدام به افزایش قیمت خودروهای تولیدی خود کرده‌اند که همین موضوع نیز ابهامات فراوانی را برای خریداران دارد. به اعتقاد کارشناسان این حوزه از صنعت صنعت خودروسازی وارد یک دور معیوب افتاده است به طوریکه هر چند وقت یکبار که گاهی اوقات به سالی دو مرتبه هم میرسد برای ادامه بقای صنعت خود اقدام به افزایش قیمت ها می کند در حالی که بعد از چند ماه یا نهایتا یکسال بعد از این افزایش قیمت ها باز هم ادامه تولید و عرضه خودرو به مردم منوط به رشد قیمت کارخانه ای خودروها یا کمک تسهیلاتی دولت و بانک مرکزی می‌شود و همین سیکل معیوب تکرار می‌شود.

** افزایش قیمت خودروهای داخلی
روزنامه ابتکار در مطلبی با عنوان ' بازار خودرو در شوک فرو رفت' نوشت: در ماه‌ های گذشته با افزایش قیمت خودرو، مردم شوک بی ‌سابقه‌ای را تجربه کردند به ‌گونه ‌ای که خرید ماشین برای افراد با درآمدهای معمولی تبدیل به رویا شد. این روند ادامه پیدا کرد و ما هر روز شاهد خبرهایی مبنی بر نوسان قیمت در بازار خودرو بودیم ...اما با توجه به تمام این مسائل سرانجام تکلیف قیمت محصولات خودروسازان در 22 دی ماه مشخص شد و این‌ بار بازار خرید و فروش خودرو از افزایش قیمت کارخانه‌ ها در شوک فرو رفت و به عقیده برخی از فعالان بازار در آستانه اعلام قیمت خودروهای داخلی بازار همچنان راکد باقی مانده است.
این روزنامه در ادامه نوشت: عده‌ای دیگر از فعالان شرایط را طور دیگری می‌بینند و معتقدند اگر تولید و عرضه در بازار افزایش یابد ما می‌ توانیم به مرور شاهد کاهش قیمت ‌ها در این حوزه باشیم. رضا ویسه، معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌ جمهوری از تاثیر افزایش عرضه در بازار خودرو به «ابتکار» گفت: با اعلام قیمت خودروهای داخلی اگر عرضه و تولید از طرف تولیدکنندگان افزایش یابد می ‌توانیم شاهد تعادل در بازار خودرو باشیم، اما اگر عرضه به سمت کاهش برود ما دوباره افزایش قیمت را در این بخش خواهیم داشت.

محمدرضا نجفی‌ منش رئیس انجمن قطعه ‌سازان در گفت ‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص افزایش 30 درصدی قیمت خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان گفت: این حرکت تاثیر چندانی بر روی نیازهای قطعه ‌سازان و خودروسازان نمی‌ گذارد و هنوز جوابگوی افزایش تورم نیست... در سال جاری پس از افزایش قیمت ارز، تورم مواد اولیه سه برابر شده است. قیمت کالاهایی همچون مس، چدن، آهن و محصولات پتروشیمی که همگی در داخل تولید می‌شوند تا 400 درصد افزایش قیمت داشت اما قطعه‌ سازان و خودروسازان در 9 ماه سال جاری اجازه کوچکترین افزایش قیمتی نداشته‌ اند و هر روز ضرر داده‌اند. اکنون بعد از این مدت فقط 30 درصد قیمت‌ ها افزایش پیدا کرده که این در مقایسه با افزایش قیمت مواد اولیه چیزی نیست.

سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس در گفت ‌و گو با ایسنا با اشاره به افزایش 30 تا 145 درصدی قیمت خودرو توسط ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو گفت: افزایش چند ده درصدی قیمت خودروهای پرتیراژ و کم تیراژ اقدامی غیر قابل قبول و دارای آثار تورمی و اقتصادی بسیار منفی است و اصلا نباید بار مالی خروج خودروسازان و قطعه‌سازان از بحران بر دوش مردم گذاشته شود... سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که متولی ایجاد تعادل بین مردم و تولیدکنندگان و صنعت‌گران است به جای عمل به این وظیفه خود، طرفِ خودروسازان را گرفت و در دو مرحله به افزایش قیمت خودروهای غیرپرتیراژ چراغ سبز نشان داد و بعد با تاخیر چند روزه با افزایش چند ده درصدی قیمت خودروهای پرتیراژ موافقت کرد.

بهرام شهریاری تحلیلگر مسائل حوزه صنعت خودرو در گفت و گو با فرارو گفت: موضوع این است که الان نمایندگان منظورشان از ساماندهی این است که قیمت‌ها را پایین بیاورند. مثلا اعلام می‌کنند که قیمت خودروی درون کارخانه 5 درصد زیر قیمت بازار باید باشد. خب اینگونه وضعیت عرضه و تقاضا را به هم می‌ریزند. زیرا در این وضعیت عرضه در بازار کاهش پیدا می‌کند و دوباره قیمت‌ها بالا می‌رود. این‌ها اصلا راهکار نیست. اگر واقعا نمایندگان و مسئولان دولتی قصد دارند وضعیت بازار را سامان دهند باید مشکلات صنعت خودرو را از ریشه حل کنند؛ نه اینکه صرفا برای یک سری ژست تبلیغاتی تصمیماتی اتخاذ کنند که تبعات آن بسیار زیاد است و به طور کلی بازار را برهم می‌ریزد.

 

خودروسازان

 


**پیش فروش خودرو
روزنامه ایران نوشت: روز گذشته با خبر پیش فروش خودروسازان، قیمت خودروها ثابت ماند و نوسان قیمت سراغ بازار خودرو نیامد. فعالان بازار خودرو معتقدند که با پیش فروش خودرو قیمت‌ها ثابت می‌ماند و افزایش قیمت شب عید سراغ بازار خودرو نمی‌آید. آنها خاطر نشان کردند که خودروسازان باید تمام تلاش خود را برای عرضه خودرو انجام دهند تا بازار از التهاب خارج شود.
روزنامه آفتاب یزد نوشت: قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو سرنجام از ابتدای هفته بین 30 تا 83 درصد افزایش یافت و فردای این اتفاق سایپا در فراخوانی اعلام کرد چندمحصول خود را با قیمت جدید، فروش فوری کرده است ایران خودرو نیز قرار است از امروز(دوشنبه) فروش اینترنتی محصولات خود با قیمت جدید را آغاز کند...خاطرنشان می شود بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، خودروسازان حق ندارند بیش از 20 درصد تولیداتشان را به فروش نقدی اختصاص دهند و 80 درصد باید به معوقات اختصاص یابد.

رسانه های اصولگرا
............................
** کمک 15 هزار میلیارد تومانی به دو خودروساز بزرگ کشور
روزنامه کیهان در مطلبی نوشت: خودروسازان پس از نوسانات ارزی مدعی شدند به خاطر مشکل واردات قطعه باید قیمت محصولات خود را درب کارخانه افزایش دهند. پس از ماه‌ها پیگیری، بالاخره دولت هم با خواسته آنها همراه شد و سرانجام مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد و پس از ایران خودرو، دو روز قبل هم سایپا و پارس خودرو هم لیست جدید قیمت محصولات خود را اعلام کردند که در میان آنها افزایش 86 درصدی برخی خودروها نیز به چشم می‌خورد.اما روز شنبه رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان از امتیاز جدید به خودروسازان رونمایی کرد و از پرداخت 15 هزار میلیارد تومانی به دو خودروساز بزرگ کشور به عنوان سرمایه در گردش و به بهانه بهبود وضعیت تولید خبر داد.

روزنامه وطن‌ امروز نوشت: سایپا و ایران‌خودرو قبل از عمل به تعهدات قبلی خود، دور جدید پیش‌فروش خودرو را آغاز کردند.خودروسازان آنقدر صبر کردند تا مجوز گرانی محصولات خود را بگیرند سپس فرآیند تحویل خودروهای ثبت‌نامی را آغاز کنند. در کنار این مجوز، دولت کمک 15 هزار میلیارد تومانی نیز به سایپا و ایران‌خودرو پرداخت کرد تا روزگار خوش خودروسازان آغاز شود.سایپا و ایران‌خودرو هنوز به تعهدات قبلی خود عمل نکرده‌اند اما دور جدید ثبت‌نام‌ها برای پیش‌فروش را آغاز کردند. شاید وضعیت تلخ خریداران خودرو را در کنار وضعیت اسفناک فعلی اقتصاد بتوان طبیعی تحلیل کرد اما این وضعیت ریشه در مدیریت افتضاح صنعت خودروسازی کشور دارد. وقتی خودروسازان با ذوق فراوان خبر از قراردادهای آنچنانی با پژو و رنوی فرانسه می‌دادند، به منتقدانی که نسبت به بی‌وفایی فرانسوی‌ها هشدار می‌دادند توجهی نمی‌کردند

**نوسان قیمت ها در بازار خودرو
روزنامه صبح نو در مطلبی با عنوان 'یکه‌تازی خودرو در جاده قیمت‌ها' نوشت: سردرگمی مردم در آشفته بازار خودرو هر روز بیشتر از قبل شده و در این میان سکوت مدیران خودروسازی‌ها هم به وخامت بازار دامن زده است. گویی به‌جز نظاره وضعیت موجود، راهکار دیگری نیست و فعلاً خودروسازها ترجیح می‌دهند با همدردی و توجیه، روزهای پر التهاب بازار خودرو را به شب برسانند. نوسان قیمت به موضوعی معمولی و عادی تبدیل شده است و نشانه ‌ای از ساماندهی وضعیت بازار دیده نمی‌شود. گویا نوک پیکان نمودار افزایش قیمت، قصد ثبات و آرامش ندارد.

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی ‌کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌ و گو با تسنیم با بیان اینکه سرانجام ایران خودرو مجوز افزایش قیمت انواع خودروهای زیر 45 میلیون تومانی خود را از دولت دریافت کرد اظهار داشت: اما متاسفانه حقوق مشتری در قیمت‌های جدید محصولات ایران خودرو نادیده گرفته شده است. وی با اشاره به اینکه این میزان افزایش قیمت برای خریداران خودرو سنگین بوده و حق مشتری نادیده گرفته شده است، افزود: دست‌های دلالان، عدم شفافیت مالی و رانت‌های داخلی می‌تواند تا حدودی در افزایش قیمت خودرو موثر باشد...به نظر بنده راهکار این است که فروشندگان پنج درصد زیر قیمت بازار، خودروها را به فروش برسانند که این خود می‌تواند به تدریج سبب ثبات بارز و کاهش قیمت برای مشتریان شود.

**انتصابات سیاسی در شرکت های خودروسازی
روزنامه کیهان نوشت:انتصاب افراد سیاسی در شرکت‌های خودروسازی علاوه بر حاکمیت مدیریت سیاسی بر بنگاه‌های اقتصادی کشور، جامعه را متحمل هزینه می‌کند که مردم بایستی هزینه آن را بپردازند. خودروسازان طی ماه‌های گذشته مدام از پایین بودن قیمت صحبت می‌کنند این در حالی است که متاسفانه بخشی از درآمد حاصل از فروش خودرو صرف حق جلسه، حقوق، پاداش سالیانه و ... همین افراد سیاسی می‌کند که در شرکت های تابعه خودروسازان منصوب شده‌اند. به نظر می‌رسد شرکت‌های خودروسازی به جای فشار بر مردم و افزایش قیمت خودرو، بایستی دست از انتصابات سیاسی خود بردارند تا هزینه‌های اداره خودروسازی کشور کاهش یابد.

کد خبر 108389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha