قطعه سازان هیچ گاه موجب توقف خطوط تولید خودروسازان نمی شوند

پرشین خودرو : فقدان اهداف مشخص در همکاری و تعامل خودروساز و قطعه ساز موجب فرصت سوزی کلان در صنعت خودرو و قطعه سازی کشور شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از اتفاقاتی که از سال گذشته با دور جدید تحریم های صنعت خودرو برای جریان تولید و تامین قطعات خطوط تولید خودروسازان بوجود آمد موضوع داخلی سازی قطعات با تکنولوژی بالا و های تک بیش از همه مورد تاکید وزارت صمت قرار گرفت و همزمان با هدف معرفی قطعات مورد نیاز برای تولید و جذب قطعه سازان توانمند، نمایشگاههایی توسط خودروسازان برگزار شد که عملا با حمایت وزارت صنعت و شخص وزیر نهضت داخلی سازی در صنعت خودرو به راه افتاد.

داخلی سازی قطعات های تک هر چند در اوضاع فعلی صنعت خودرو نیاز مهمی برای خطوط تولید خودروسازان است و انجام تعهدات شرکتهاست اما به گفته یکی از فعالان بزرگ صنعت قطعه سازی، آغاز این حرکت در شرایطی که بیش از 160 هزار خودرو ناقص در کف کارخانجات تولیدی است، پاسخ گوی نیاز فوری خودروسازان نیست.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان با توجه به موضوع کسری قطعات خودروها و تاکید دولت و خودروسازان بر داخلی سازی، دستیابی به این شرایط را مستلزم سرمایه گذاری دولت در این زمینه دانسته و در همین زمینه به خبرنگار پرشین خودرو ، عنوان می کند : در صورت تامین سرمایه مورد نیاز قطعه سازان برای تولید قطعات های تک و همراهی دولت برای داخلی سازی قطعات خاص، تولید این قطعات حداقل 3 سال آینده عملیاتی خواهد شد.

 

رضا رضایی


رضا رضایی معتقد است: ورود به جریان تولید قطعات های تک نیازمند مذاکرات چند ماه برای دستیابی به تکنولوژی تولید و یا مشارکت با خارجی ها ست و در صورت روند مناسب این مراحل ، ساخت قالب ها حداقل 2 سال زمان نیاز دارد.


سرمایه گذاری برای تولید برخی از قطعات های تک غیر اقتصادی است

وی با توجه به آمار خودروهای ناقص در کف کارخانجات ، آمار کسری قطعات این خودروها را متفاوت اعلام کرد و گفت : در برخی از این خودروها کسری قطعه به یک یا دو قطعه مربوط می شود در حالی که در تعدادی از خودروها این کسری مربوط به چندین قطعه خاص مانند ECU ، ایربگ ، گیبرکس اتوماتیک و قطعات موتوری است.

رضایی همچنین با وجود اهمیت داخلی سازی قطعات در کشور معتقد است : با این حال در شرایط کنونی سرمایه گذاری برای تولید برخی از قطعات های تک اصلا اقتصادی نیست و به نظر می رسد واردات آنها با ارز حتی 16 هزار تومانی نیز هزینه کمتری را به همراه خواهد داشت.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان با تاکید بر اینکه باید کمیته تخصصی برای داخلی سازی قطعات های تک تشکیل شود ، افزود : باید کمیته ای با حضور افراد متخصص و توانمند از وزارت صمت و شرکتهای خودروسازی و قطعه سازی تشکیل و برای رفع مشکلات تولید و تامین قطعات برنامه ای کوتاه مدت و میان مدت را طراحی نمایند.


قطعه سازان هرگز در داخلی سازی قطعات کوتاهی نکردند

رضایی با اشاره به برخی اظهارات مطرح در خصوص کوتاهی قطعه سازان و فرصت سوزی صورت گرفته در تولید برخی قطعات ، یاد آور شد : قطعه ساز بر اساس سیاست ها و برنامه ریزی خودروسازان قطعات را تولید می کند و هر گز در این سالها در داخلی سازی قطعات کوتاهی نکرده اند.

وی با تاکید بر اینکه در تعامل مناسب قطعه ساز و خودروساز ، سیاست گذار خودروساز است ، اظهار داشت : بخش زیادی از وضع موجود در ساخت برخی از قطعات به عدم تعامل درست و منطقی خودروساز و قطعه ساز باز می گردد که چنین شرایطی را رقم زده است.


آنچه که فرصت سوزی کلان در صنعت خودرو را رقم زد

به گفته وی فقدان اهداف مشخص در همکاری و تعامل خودروساز و قطعه ساز موجب فرصت سوزی کلان در صنعت خودرو شد.

این فعال بزرگ قطعه سازی همچنین با رد برخی اظهارات در خصوص کوتاهی قطعه سازان در جریان ساخت قطعات ، گفت : قطعه ساز در جریان تولید وابسته به خودروساز و باید بر اساس سیاست خودروساز و سفارش گذاری شرکتها فرایند تولید را هدف گذاری و اجرایی نمایند.


انتخاب سلیقه ای زنجیره تامین خودروسازان، قطعه سازان توانمند را به حاشیه برد

رضایی همچنین به انتخاب سلیقه ای زنجیره تامین توسط خودروسازان اشاره کرد و گفت : در این سالها خودروسازان بر اساس جریان رقابت پذیری میان قطعه سازان عمل نکرده و متاسفانه قطعه سازان را سلیقه ای انتخاب کردند و این جریان باعث به حاشیه رفتن برخی قطعه سازان توانمند از چرخه تولید شده است.

علاوه بر موضوع افزایش خودروهای ناقص در کارخانجات ، موضوعی که در هفته های اخیر به دنبال افزایش قیمت خودرو و تاخیر در انجام تعهدات خودروسازان بیشتر مورد توجه رسانه ها قرار گرفت علت کسری قطعات خودروهای ناقص در شرکتها و عدم همراهی برخی از قطعه سازان است موضوعی که بنا به اظهارات رضایی ، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان طرح چنین اخباری صحت ندارد .

وی در همین راستا به خبرنگار پرشین خودرو گفت : به هیچ وجه چنین اخباری در خصوص دلایل کسری قطعات خودروهای در کف صحت ندارد چرا قطعه سازان هیچ گاه با انبار قطعات ، موجب توقف خطوط خودروسازان نمی شوند.

رضایی در پایان خاطر نشان کرد : در صورتی که دلایلی مبنی بر چنین اقدامی از سوی برخی قطعه سازان وجود دارد به جای مناقشه و ایجاد جنجال که به طور حتم به ضرر صنعت خودرو است باید از طریق قانون و ورود دستگاههای قضایی این جریان پی گیری شود.

کد خبر 114092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha