ترمز نوسازی مینی بوس های فرسوده کشیده شده است

پرشین خودرو: روز گذشته مدیرعامل یکی از شرکتهای تجاری ساز از آمادگی این شرکت برای بازسازی اتوبوس های فرسوده در صورت حمایت تسهیلاتی دولت خبر داد موضوعی که به گفته مدیرعامل اتحادیه مینی بوسرانی کشور در حد حرف بوده و به دلیل عدم عملی شدن حمایت های دولت نتیجه ای را در بر نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور اگر چه همواره جزء طرح های مورد نظر شهرداری ها در کلان شهرها و سازمان های حمل و نقل کشوری است اما بروز برخی مشکلات و نبود هماهنگی آنها با تولیدکنندگان داخلی مانع از انجام درست این طرح ها در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور شده است.


90 درصد ناوگان مینی بوسرانی کشور بالای 30 سال عمر دارد

بر اساس آخرین آمارها از 46 هزار دستگاه مینی بوس در کشور ، 90 درصد آنها بالای 30 سال عمر دارند این شرایط در حالی است که به رغم تعهدات دولت ماههاست به دلیل عدم تخصیص منابع مناسب و پرداخت تسهیلات بلاعوض روند نوسازی در ناوگان مینی بوسرانی در کشور متوقف شده است و هر روز با ادامه وضع فعلی بر آمار مینی بوس های فرسوده در ناوگان برون شهری افزوده می شود.


نوسازی 500 دستگاه مینی بوس فرسوده ظرف 2 سال!

طرح نوسازی مینی بوس های فرسوده در کشور سال 96 توسط یکی از شرکت های خودروساز داخلی کلید زده شد اما عدم انجام تعهدات این شرکت در تامین به موقع خودرو جایگزین ، موجب رها شدند طرح شد و عملا نتیجه قابل قبولی را به همراه نداشت این شرایط در حالی است که هم اکنون با گذشت بیش از 2 سال از آغاز طرح نوسازی مینی بوس های فرسوده و به رغم تعهد برخی از شرکتهای تجاری ساز داخلی، تنها 500 دستگاه از ناوگان مینی بوس فرسوده کشور ظرف این مدت از رده خارج و جایگزین شده است.

بازگشت دوباره تحریم های صنعت خودرو و تاثیر آن بر قطع همکاری شرکتهای خارجی و افت تولید شرکتهای خودروساز داخلی و از سویی افزایش ناگهانی نرخ دلار و ممنوعیت واردات خودرو همگی دست انداز بزرگی شدند تا از سال گذشته بسیاری از طرح های نوسازی در ناوگان حمل و نقل عمومی و بار و مسافر من جمله ناوگان مینی بوسرانی در کشور عملا متوقف شود. البته این اتفاقات و از سویی فرسودگی شدید ناوگان حمل و نقل همگانی در کشور مسئولان را بر آن داشت تا موضوع واردات خودروهای دست دوم را با هدف نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را در دستور کار قرار داده و با ارائه طرحی در کمیسیون زیر بنایی دولت موافقت این کمیسیون را نیز کسب کنند.


واردات دست دوم ها وعده ای که عملی نمی شود

حال با گذشت کمتر از 2 هفته از موافقت کمیسیون زیر بنایی دولت مبنی بر واردات خودروهای دست دوم جهت استفاده در ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور، روز گذشته مدیر عامل یکی از شرکتهای تجاری ساز ضمن انتقاد از اقدام غیر تخصصی و عجولانه دولت در ارائه چنین طرحی، خبر از آمادگی این شرکت جهت بازسازی اتوبوس های فرسوده در صورت حمایت تسهیلاتی دولت می دهد موضوعی که به گفته مدیرعامل اتحادیه مینی بوسرانی کشور در حد حرف بوده و به دلیل عدم عملی شدن حمایت های دولت نتیجه ای را در بر نخواهد داشت.

به گفته این مقام مسئول واردات اتوبوس ها و مینی بوس های دست دوم جز طرح ها و وعده هایی است که عملی نمی شود.

 

مینی بوس فرسوده



مدیرعامل اتحادیه مینی بوسرانی کشور با اشاره به فرسودگی بیش از 90 درصدی ناوگان مینی بوسرانی کشور عنوان کرد: علی رغم وعده های دولت تاکنون منابعی برای نوسازی ناوگان مینی بوسرانی در کشور دیده نشده است.

غلامرضا غضنفری در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت: نوسان قیمت خودرو، عدم انجام تعهدات بانک ها در ارائه تسهیلات و حمایت های مالی دولت ، ظرف یک سال گذشته مانع از اجرایی شدن تعهدات دولت و شرکتهای خودروساز در نوسازی و جایگزینی ناوگان فرسوده مینی بوسرانی در کشور شده است.

وی با اشاره به تعهد دولت در اختصاص تسهیلات بلاعوض جهت نوسازی ناوگان مینی بورسرانی در کشور گفت: دولت پیش از این اعلام کرده بود در نظر دارد به منظور نوسازی ناوگان مینی بوسرانی در کشور 50 درصد از قیمت خودرو را به صورت تسهیلات بلاعوض به متقاضیان پرداخت و 80 درصد از الباقی قیمت مینی بوس های جایگزین را در غالب تسهیلات تامین نماید که متاسفانه هیچ کدام از وعده های دولت محقق نشده است.

وی با اشاره به توقف عملی جریان نوسازی در ناوگان خودروهای سنگین اظهار داشت: در صورتی که سالیانه 3 تا 5 هزار دستگاه مینی بوس جدید جایگزین می گردید می توان به روند نوسازی در این بخش امید داشت در حالی که متاسفانه از سال گذشته و با ممنوعیت واردات و کاهش تولیدات شرکتها به طور کامل جریان نوسازی در این بخش متوقف شده است.

مدیرعامل اتحادیه مینی بوسرانی کشور تصریح کرد: از سال 97 با بازگشت تحریم خودروسازان و افت و توقف خطوط تولید برخی از تولیدات شرکتها ، بسیاری از تعهدات قبلی شرکتهای خودروساز عملی نشد به طوری که قرارداد 1000 دستگاهی یک خودروساز تجاری داخلی که در چند سال اخیر مرتب تمدید شده است در نهایت با واگذاری 300 دستگاه از تعهدات در سال گذشته، به طور ناقص اجرایی شد.

غضنفری با اشاره به افزایش 100 تا 200 درصدی قیمت انواع مینی بوس و ون در یک سال گذشته گفت: نوسازی 300 دستگاه مینی بوس هایی که در دو سال اخیر توسط ایران خودرو دیزل صورت گرفت در راستای قرارداد سازمان حمل و نقل با بانک کار آفرین امید و اختصاص تسهیلاتی به متقاضیان بود که موجب شد تا نوسازی جزئی در این بخش از ناوگان مینی بوسرانی صورت گیرد که متاسفانه به دلیل محدودیت در ارائه تسهیلات، از سال گذشته این فرایند نیز متوقف شده است.


تا زمانی که دولت در کنار متقاضیان نباشد نوسازی ناوگان مینی بوسرانی قابلیت اجرا ندارد

وی در پایان با اشاره به از ارائه برخی پیشنهادات و طرح ها از سوی مسئولان و مدیران شرکتهای خودروساز برای نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل همگانی در کشور خاطر نشان کرد: تا زمانی که دولت در کنار متقاضیان نوسازی نباشد و کمک بلاعوضی به دارندگان خودروهای فرسوده نکند به هیچ عنوان نوسازی و جایگزینی ناوگان فرسوده به خصوص مینی بوسرانی قابل اجرا نخواهد بود.

کد خبر 114357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha