نبود ساز و کار، پرونده ارز تخصیصی به قطعه سازان را بست!

با گذشته دو ماه از آغاز سال جاری، کماکان بانک مرکزی تکلیف ارز تخصیصی به صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور و ساز و کار تامین آن را مشخص نکرده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بر اساس جدید ترین تصمیمات قرارگاه حمایت از تولید، با هماهنگی و نظارت بانک مرکزی، واردات مواد اولیه کارخانه‌ها با اولویت مواد موجود در بنادر کشور، بدون انتقال ارز امکان‌پذیر خواهد شد اگر چه این تصمیم در جریان محدودیت های ارزی موجب موافقت بانک مرکزی با واردات مواد اولیه بدون انتقال ارز شده است اما به گفته قطعه سازان تاکنون هیچ امکانی برای تخصیص ارز صنعت خودرو و قطعه فراهم نشده است شرایطی که پیش بینی می شود در صورت تداوم آن و عدم تصمیم گیری سریع در تامین ارز قطعه سازان ، این صنعت را با چالش تولید و افزایش خودروهای ناقص در کف کارخانجات شود.

در همین زمینه یک عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با اشاره به مشکلات ارزی کل صنایع تولیدی در کشور عنوان کرد : متاسفانه خودروسازان و قطعه سازان نیز از این جریان مستثنی نیستند و با گذشت 2 ماه از سال تاکنون هیچ امکانی برای تخصیص ارز و تامین فطعات و مواد اولیه وارداتی فراهم نشده است.

سعید صبوری در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به موافقت بانک مرکزی با واردات مواد اولیه بدون انتقال ارز، این تصمیم را نوشدار پس از مرگ سهراب دانست و گفت: متاسفانه از اواخر سال 98 تاکنون ارز قطعه سازان تامین نشده و به رغم تصمیمات جدید بانک مرکزی تا این لحظه هیچ نوع ارزی چه آزاد، اشخاص، و یا حتی ارز حاصل از صادرات به این صنعت اختصاص داده نشده است.

 

سعید صبوری



سرنوشت نامعلوم ارز تخصیصی به قطعه سازان / برخی با کارشکنی کمر به نابودی تولید و صنعت در کشور بسته اند

وی با اشاره به اینکه برخی با کارشکنی کمر به نابودی تولید و صنعت در کشور بسته اند، تاکید کرد: با کمبود و محدودیت های ارزی در کشور ، بانک مرکزی اختصاص ارز به تمام بخش های تولیدی را متوقف کرده است این در حالی است که عدم تامین ارز بر روند فعالیت بسیاری از بخش های تولیدی از جمله خودروسازی و قطعه سازی تاثیر گذاشته است و در صورت تداوم این شرایط تولید خودرو با مشکل و توقف روبرو خواهد شد.

صبوری همچنین با توجه به تصمیم اخیر بانک مرکزی گفت : بانک مرکزی تاکنون به دلیل رشد تورم با واردات مواد اولیه بدون انتقال ارز مخالف بود در حالی که نرخ تورم بدون اجرای این تصمیم نیز در حال افزایش است.

به گفته این قطعه ساز اگر چه با هماهنگی و نظارت بانک مرکزی قرار است واردات مواد اولیه کارخانه‌ها، بدون انتقال ارز امکان‌پذیر شود اما کماکان عده ای در حال کارشکنی بوده و با چوب گذاشتند لای چرخ تولید بنا دارند تا تولید و صنعت در کشور را تعطیل کنند.

نبود ساز و کار مشخص برای تامین ارز قطعه سازان

صبوری همچنین به نقش دشمنان کشور و تلاش برای ضربه به تولید و صنعت در ایران اشاره و افزود: در چنین شرایطی باید بانک مرکزی و سایر دستگاهها مرتبط در جهت رفع موانع تولید با بخش های تولیدی همکاری کنند و ساز و کار مشخصی برای تامین ارز واحدهای تولیدی و قطعه سازی فراهم کنند.

وی در ادامه به تبعات تاخیر در تخصیص ارز قطعه سازان اشاره و با بیان اینکه ادامه روند تا یک ماه دیگر صنعت قطعه سازی را تعطیل می کند، تاکید کرد: چنانچه به سرعت ارز قطعه سازان و خودروسازان تامین نشود این صنعت با افت شدید تولید مواجه خواهد شد گرچه هم اکنون نیز تصمیم گیری در این خصوص دیر است و ظرف دو ماه آینده با سکته و توقف در تولید مواجه خواهیم شد.

عدم تامین ارز میلیاردها دلار مواد اولیه و قطعات را در گمرکات دپو کرد

به گفته وی هم اکنون به جهت عدم تامین ارز میلیاردها دلار مواد اولیه و قطعات در گمرکات دپو و اجاره ترخیص داده نمی شود و متاسفانه در این شرایط هر کس به فکر نجات جزیره خودش است و نجات کشور در اولویت مسئولان قرار ندارد.

 

مواد اولیه



عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان همگن با انتقاد از قوانین و تبصره هایی که هر روز دست و پای صنعت و تولید را می بندد، گفت: اگر ترامپ هم در تحریم ایران مواردی را ندیده است متاسفانه در داخل برخی ها از همان روزنه ها قصد ضربه به تولید را دارند و با ایجاد دست اندازها مانع از تحقق شعار جهش تولید می شوند.

صبوری در ادامه همچنین به موضوع عدم تخصیص ارز 4200 تومانی و توقف ارز نیمایی و برخی صحبت ها مبنی بر تخصیص مجدد ارز دولتی اشاره و با اشاره به گزارش دیوان محاسبات در خصوص ابهام در سرنوشت 4.8 میلیارد دلار ارز دولتی گفت: اگر چه مباحث زیادی در خصوص سرنوشت این ارز مطرح است اما اختصاص همین رقم 4 و نیم میلیارد دلار می توانست کفاف ارز دو سال خودروسازی و قطعه سازی را بدهد تا مواد و قطعات مورد نیاز را تامین و سالی یک میلیون و 200 تا 300 هزار خودرو تولید شود.

3 میلیارد دلار نیاز ارزی صنعت خودرو و قطعه به یکباره صفر نمی شود

وی در همین زمینه به کاهش 500 هزار دلار ارزبری در صنعت خودرو و قطعه سازی در نتیجه برگزاری میزهای ساخت داخل اشاره و اظهار داشت : اگرچه نهضت ساخت داخلی تا حدودی نیاز ارزی در صنعت خودرو و قطعه سازی را کاهش داده است اما این کاهش به تدریج رخ داده و به یکباره نمی توان 2.5 تا 3 میلیارد دلار کل نیاز ارزی این صنعت در سال را صفر کرد.

وی همچنین معتقد است عدم تخصیص ارز مورد نیاز برای واردات قطعات و مواد اولیه به طور خودکار فعالیت واحدهای قطعه سازان و روند داخلی سازی را به دنبال عدم گردش نقدینگی تعطیل خواهد کرد.

تصمیمات مقطعی برای بازار خودرو دوام نخواهد داشت

این فعال در صنعت قطعه سازی در ادامه به موضوع قیمت مواد اولیه داخلی و عرضه آن به نرخ جهانی اشاره کرد و گفت: چرا باید پتروشیمی ها و صنایع فولاد و مس 70 تا 80 درصد سود می کنند اما صنایع تکمیلی مثل صنعت خودرو که ناگزیر به خرید این مواد به نرخ جهانی هستند بواسطه قیمت گذاری دستوری و عدم افزایش منطقی قیمت ها متضرر شوند؟

صبوری در پایان به التهابات اخیر بازار خودرو و سیر صعودی قیمت ها در هفته های اخیر اشاره و خاطر نشان کرد : متاسفانه مسئولانی که برای قیمت خودرو تصمیم گیری می کنند تصمیماتشان مقطعی است و بدون شک دوام زیادی نخواهد داشت این در حالی در جهان قیمت خودرو آزاد است و بر این اساس نه تولیدکننده و نه مصرف کننده هیچ کدام از این جریان زیان نمی کنند اما در ایران به دلیل قیمت گذاری دستوری و اختلاف فاحش قیمت در بازار ، خودرو به کالای سرمایه ای تبدیل می شود رانت و فساد و بازار دلالی رونق می گیرد و طبعا نرخ ها نیز در چنین بازاری هر روز صعودی تر می شود.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 122889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha