کد خبر 125380
۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
ایمنی جاده‌ها مهمترین دغدغه مسئولان است

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده ای استان بوشهر گفت: عمر ناوگان حمل و نقل بار به ۸ سال رسیده و ناوگان مسافری نیز جوان‌ترین در کشور است.

به گزارش پرشین خودرو، سیدحمیدرضا علم عنوان کرد: در راستای روان‌سازی تردد و ترافیک در معابر بین شهری و روستایی، تجهیز محورهای ارتباطی به سامانه‌های هوشمند جاده ای یکی از اولویت‌های این مجموعه بوده که خوشبختانه در سطح کشور جزو استان‌های پیشگام از این نظر هستیم.

وی با اشاره به نصب دوربین‌های هوشمند افزود: ایمنی جاده‌ها به عنوان مهمترین دغدغه مردم و مسئولان است و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای طی سالیان اخیر تلاش‌های مستمری در این راستا دنبال کرده است. در محور ساحلی دیّر که تلفات آن بالا است، دوربین‌های جاده ای نصب شده و تلاش می‌شود این دوربین‌ها که شامل هشت سامانه هستند با کسب مجوز پلیس راهور، فعال شود.


این مسئول اظهار کرد: با نصب این دوربین‌ها به غیر از محور دیلم-بهبهان و سه راهی سیراف به جم که در برنامه امسال هستند، همه محورهای استان به سیستم هوشمند مجهز می شوند. به گفته وی، ۹۵ درصد محورهای شریانی استان به سامانه پیشرفته ثبت تخلف سرعت مجهز است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر گفت: با تلاش صورت گرفته بیش از ۵۷ دستگاه سامانه ثبت تخلف سرعت، ۱۷ سامانه نظارت تصویری، ۵۴ سامانه تردد شمار بر خط، ۳ دستگاه باسکول توزین در حال حرکت، ۸ دستگاه سامانه vms جاده ای در محورهای ارتباطی و شریانی و گلوگاه های ترافیکی استان نصب هستند که همین امر استان را در بین استانهای کشور پیشتاز نموده است.

سید حمیدرضا علم از تاثیر این سامانه ها بر رفتار ترافیکی رانندگان و کاهش سوانح و تلفات جاده ای و زمینه ارتقاء ایمنی در جاده ها خبر داد و گفت: با تجهیز محورهای ارتباطی استان، بسیاری از رفتارهای پرخطر رانندگان خصوصا سرعت غیرمجاز کاهش یافته، طوری که میانگین سرعت رانندگان تا ۴۰ درصد در محورهای دارای دوربین کاهش نشان می‌دهد.

 

ایمنی جاده‌ها


توسعه مجتمع‌های بین راهی

وی به تاثیر این سامانه ها در کاهش مرگ و میر جاده ای هم اشاره کرد و ادامه داد: در بعضی از محورهای خصوصا دو محور پرتردد «بوشهر- برازجان» و «بوشهر-گناوه» بعد از نصب دوربین تلفات رانندگان کاهش یافته است. دو سامانه نظارت تصویری و باسکول wim توزین در حال حرکت هم که در استان فعال هستند نقش بارزی در شناسایی رخدادهای طبیعی و ترافیکی و جلوگیری از تخلف حمل تُناژ اضافه به وسیله رانندگان خاطی داشته اند.

علم یادآور شد: طول کل راه‌های استان بوشهر چهار هزار و ۴۳۴ کیلومتر است که ۶۷۱ کیلومتر آن چهار خطه و بزرگراه، ۵۷۲ کیلومتر اصلی، ۸۴۵ کیلومتر فرعی و ۲ هزار و ۲۴۶ کیلومتر راه روستایی است. با پروژه های در دست اجرا، همه روستاهای بالای ۵۰ خانوار استان دارای راه آسفالت با کیفیت می شوند و تنها روستای سرچشمه باقی می ماند که بهسازی و آسفالت این محور در برنامه سال جاری است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر با اشاره به واگذاری مسئولیت راه های روستایی به این اداره کل از سال گذشته گفت: در جریان طرح ابرار هم ۲۸ کیلومتر آسفالت راه روستایی در دستور کار استان می باشد که تا پایان سال جاری اجرایی خواهد شد.

وی درباره توسعه مجتمع های بین راهی نیز گفت: اکنون ۱۸ مجتمع بین راهی با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال بهره برداری است که در هفته دولت امسال دو مجتمع در محور ساحلی بوشهر-گناوه و همچنین محور عسلویه-بندرعباس به بهره برداری می رسد.



بوشهر نیازمند پایانه حمل و نقل

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر همچنین به ضرورت ایجاد پایانه بزرگ حمل و نقل در مرکز استان اشاره کرد و افزود: یکی از اقداماتی که باید متناسب با توسعه بندر بوشهر در بخش حمل و نقل صورت بگیرد پایانه بزرگ حمل ونقل در محدوده طرح جدید بندر و جزیره نگین بوشهر است.

علم تصریح کرد: فرسودگی پایانه بار موجود بوشهر، مشکلات ترافیکی پایانه و عدم پاسخ گویی این پایانه با نیازهای روز، برنامه ریزی لازم را جهت ایجاد پایانه جدید برای شهرستان بوشهر ضروری کرده است. مقدمات لازم فراهم شده و با مساعدت استاندار محترم بوشهر قطعه زمین مناسبی در جوار خروجی دوم بوشهر تحویل متقاضیان و دست اندرکاران این طرح شده که امیدواریم با توجه به طرح مباحث مربوط به منطقه آزاد، این پایانه بار زودتر آغاز و بتواند نیازهای حمل و نقل بندر بوشهر را با رعایت مسائل زیست محیطی و ترافیکی برطرف کند.

این مسئول با اشاره به اینکه مشکلات نوبت دهی ناوگان حمل بار یکی از چالش های قدیمی بوده خاطرنشان کرد: با اجرای سامانه از پایانه تا بندر، عدالت در توزیع بار و جلوگیری از ورود رانندگان متخلف و متفرقه به صورت سامانه ای نظارت می شود.



مجموعه حمل‌و نقل در برابر کرونا

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای خریداری دستگاه خط‌کش جاده و اجرای آن توسط این سازمان به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها، افزایش استفاده از آسفالت‌های حفاظتی برای بالا بردن عمر آسفالت‌ها در راستای بالا بردن بهره‌وری دانست.

وی از فعال بودن ناوگان بار و مسافر با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به عنوان یکی از اقدامات برجسته مجموعه حمل و نقل در ایام کرونا دانست و تصریح کرد: اتوبوس های مسافری با رعایت پروتکل های بهداشتی و ضدعفونی پیش از سوار کردن مسافر، اقدام به فعالیت می کنند.

سیدحمیدرضا علم ارتقا شاخص های حمل و نقل و راهداری بوشهر در دولت های یازدهم و دوازهم (۹۲ تا ۹۸) گفت: بزرگراه‌ها از ۵۳۵ کیلومتر به ۹۷۱ کیلومتر رسیده، راه‌های اصلی از ۵۶۸ کیلومتر به ۶۰۸ کیلومتر، راه‌های روستایی از ۲ هزار ۱۶۵ کیلومتر به ۲۲۴۶ کیلومتر، روشنایی مسیر از ۹۲ کیلومتر به ۱۲۴ کیلومتر، شرکت‌های حمل و نقل کالا از ۱۱۵ به ۱۴۵ شرکت، افزایش شرکت‌های حوزه مسافر از ۲۴ به ۳۵ شرکت، مجتمع های خدمات رفاهی از ۸ به ۱۸ مجتمع، پل هوایی عابر از صفر به ۵ دستگاه، سامانه هوشمند جاده‌ای از ۵۶ به ۱۲۱ سامانه رسیده است.

این مسئول عنوان کرد: عمر ناوگان حمل و نقل بار به ۸ سال رسیده و ناوگان مسافری نیز جوان‌ترین در کشور می باشد.

منبع: ایسنا
 

کد خبر 125380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha