جریمه سنگین برای بیماران کرونا در مسافرت های نوروزی

معاون وزیر بهداشت درباره محدودیت‌های احتمالی در آستانه نوروز، گفت: اگر ببینیم که فرد مثبتی سفر کرده است، جرایم بسیار سنگینی برایش قائل می‌شویم و این اقدام در دستور کارمان است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، علیرضا رییسی درباره محدودیت‌های احتمالی در آستانه نوروز، گفت: یک واقعیت این است که یکسال است که مردم واقعا سخت‌گیری زیادی داشتند و مسافرت و تفریحی نداشتند. ما اینگونه پیش‌بینی کردیم که اگر بتوانیم یکسری تمهیداتی را بیندیشیم و پروتکل‌هایی رعایت شود خوب است. به عنوان مثال در هتل‌ها که واقعا به خوبی رعایت می‌کنند.

هم در بحث سرو غذا و هم اتاق‌ها طبق بررسی‌ها به خوبی عمل کردند. اگر افرادی که به سفر می‌روند، به هتل روند نه اینکه در چادر یا جای دیگر باشند یا با توری که کاملا تحت کنترل است مانند پرواز ۶۰ درصد و... و. روند، مناسب است. از طرفی یکی از اقداماتی که قرار است انجام دهیم، این است که اگر ببینیم که فرد مثبتی سفر کرده است، جرایم بسیار سنگینی برایش قائل می‌شویم و این اقدام در دستور کارمان است.

مسافرت به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع

وی ادامه داد: البته این موارد یک شرط هم دارد و آن این است که تا اسفند هیچ پیک یا شهر قرمزی نداشته باشیم. اگر خدایی نکرده این اتفاق بیفتد، تمام این بحث‌ها باطل است و ممنوع خواهد شد. ما در هیچ شهر قرمز و نارنجی اجازه مسافرت نمی‌دهیم، اما اگر شهرهای آبی ما همینگونه باقی بمانند، می‌توانیم بر اساس برخی پروتکل‌ها و توصیه‌ها اجازه سفر دهیم.

 

سفرهای نوروزی



به عنوان مثال کسی که می‌خواهد به جزیره قشم یا کیش رود، اولا به هیچ وجه نباید خودرو شخصی به آنجا ببرد. زیرا قابل کنترل نیست و دوم اینکه باید با توجه به ظرفیت هتل‌ها، یک ظرفیت خاصی برای هر منطقه انجام دهیم تا تورها بتوانند تقسیم بندی کنند و ناگهان همه را باهم در یک وقت محدود نبرند.

البته همه این‌ها به این بستگی دارد که وضعیت بیماری در شش هفته آینده چگونه باشد و بر اساس آن می‌تواند گشایشی اتفاق بیفتد. زیرا مردم هم از نظر روحی و روانی تحت فشار زیادی قرار دارند. یادتان باشد که فقط عید سال قبل نبود، بلکه سال ماقبل هم سیل داشتیم و بعد هم کرونا بود و امسال، سال سومی است که مردم در خانه مانده‌اند.

طرح "سلامت سفر" وزارت بهداشت برای نوروز

رییسی گفت: وزیر بهداشت در جلسه ستاد ملی طرحی به نام سلامت سفر ارائه دادند که طرح جامعی بود. همانطور که درباره جشنواره فجر گفتم که اگر امروز گزارش تخلفی به دستم برسد، قطعا آن را تا شب می‌بندم، درباره سفر هم همینطور است. اگر هتلی یا جای دیگری تخطی کند، آن را می‌بندیم. این وضعیت مربوط به سلامت مردم است و بسیار مهم است و از آن کوتاه نمی‌آییم و باید از آن پاسداری کنیم.

امکان رهگیری کرونا مثبتها حتی در سفر

وی افزود: در عین حال با کمک وزارت ارتباطات، نیروی انتظامی، آی تی و... این زیرساخت را فراهم کردیم و قادر هستیم که شمار تلفن، پلاک و کد ملی را با هم وصل کرده و از طرفی می توانیم فرد کرونا مثبتی را که دارد حرکت می‌کند، رهگیری کنیم، همه این موارد را به کار می‌گیریم و از طرفی خود هتل هم موظف است کارت ملی فرد مراجعه کننده را چک کند و با سامانه ما چک کند.

اکنون همه هتل‌ها به سامانه وزارت بهداشت متصل شوند و هیچکس نمی‌تواند وارد هتل شود، مگر اینکه کارت ملی‌اش چک شود. اگر فرد مثبت باشد، حق ورود به هتل را ندارد و در عین حال به این معنی است که نقض قرنطینه کرده و باید جریمه شود؛ بنابراین یا در همانجا قرنطینه می‌شود و یا بازگدانده می‌شود. سامانه به نیروی انتظامی هم وصل است. یعنی به محض اینکه کارت ملی فرد را چک می‌کنیم و نشان می‌دهد که مثبت است، پیامکی برای سامانه نیروی انتظامی هم می‌رود.

رییسی درباره الزام مسافران به انجام تست کرونا، گفت: اتفاقا این موضوع مطرح شد، در برخی استان‌ها و مناطق مانند جزایر، استاندار تصمیم گرفت که این اقدام را انجام دهد و با هزینه خود افراد تست بگیرند و اگر منفی هستند وارد شوند و اگر مثبت بودند، اجازه ورود داده نشود. البته این امکان برای کل کشور وجود ندارد، اما از قبل تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده می‌شود؛ اینکه افراد کنترل شده سفر کنند، در هتل استقرار داشته باشند و اگر مثبت بودند به سفر نروند و افراد با کد ملی و شماره پلاک ماشین چک شوند. ما قادر به ردیابی افراد کرونا مثبت هستیم.

کد خبر 129907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha