سهم 30 درصدی قطعات یدکی قاچاق در بازار فاجعه است /  15 قطعه یدکی دیگر شناسه ملی دریافت می کند

رئیس کمیته قطعات انجمن همگن قطعه سازی کشور معتقد است اگر چه با پیگیری و افزایش نظارت ها عرضه قطعات تقلبی و قاچاق در بازار کاهش یافته است اما همچنان حدود 30 درصد از قطعات یدکی موجود در بازار از طریق قاچاق و یا تولید زیر پله‌ای تامین می‌شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار قطعه یدکی هر ساله و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال با حجم بیشتری از تقاضا مواجه می شود اما این جریان در سال گذشته و با شیوع ویروس کورنا شرایط متفاوتی را در این بازار رقم زد و نه تنها تقاضای جدید را ایجاد نکرد بلکه با کاهش حجم تردد و مسافرت ها بر رکود بازار دامن زد.

اما بازار لوازم یدکی خودرو در سال جاری با مشکلات زیادی از جمله افزایش حجم قطعات قاچاق و همچنین رشد چشم گیر قیمت ها نیز روبرو گردید چنانچه کارشناسان کاهش عرضه و ضعف نظارت بر فروش انواع قطعات یدکی خودرو را عاملی جهت رشد بی‌رویه و فعالیت کارگاههای غیر مجاز را علت افزایش قطعات قاچاق و بی‌کیفیت و تقلبی در داخل توصیف می کنند.

سهم قطعات تقلبی و قاچاق در نیمه امسال از سوی قطعه سازان 60 درصد اعلام شد، شرایطی که به گفته رئیس کمیته قطعات انجمن همگن قطعه سازان به جهت بوروکراسی و سخت گیری‌های زیاد در تامین قطعات و مواد اولیه تولیدکنندگان و واردکنندگان، بستری را برای جولان فرصت طلبان در عرصه قطعات قاچاق و تولیدات زیر پله‌ای قطعات خودرو فراهم کرد تا سهم خود را از بازار قطعات یدکی افزایش دهند.

به نظر می رسد با پی گیری های صورت گرفته و اقدامات دستگاههای نظارتی این سهم قطعات تقلبی و قاچاق در بازار روند کاهشی داشته است.

بر این اساس احمد رضا رعنایی، رئیس کمیته قطعات انجمن همگن قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اعلام کرد: هم اکنون حدود 30 درصد از قطعات یدکی موجود در بازار از طریق قاچاق و یا تولید زیر پله‌ای و تقلبی تامین می‌شود اما همچنان این عدد رقم بزرگی و وجود این سهم از قطعات تقلبی و قاچاق در بازار لوازم یدکی فاجعه است.

 

احمدرضا رعنایی



وی با این حال معتقد است که با پی گیری های انجمن همگن قطعه سازان و اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا هم اکنون عرضه قطعات تقلبی و قاچاق در بازار قطعه یدکی کاهش یافته است با این حال همچنان برخی سوء استفاده ها از این مسیر وجود دارد.

وی در همین زمینه به برنامه ریزی وزارت صمت جهت شناسنامه‌دار کردن قطعات و جلوگیری از تولید و توزیع قطعات بی‌کیفیت و نامناسب اشاره و خاطر نشان کرد: بر این اساس همچنان اقدامات صورت گرفته به منظور نصب شناسه ملی و همکاری با شرکت شناسا به منظور ممانعت از عرضه و ورود قطعات تقلبی در بازار قطعه یدکی و مدیریت بازار ادامه دارد تا این سهم در بازار به صفر برسد.

عدم چشم اندازی روشن برای قطعه سازان در سال 1400

رئیس انجمن قطعه سازان استان مرکزی با تاکید بر اینکه تشخیص و اصالت سنجی قطعات اصل و تقلبی مستلزم شناسه دار شدن تمام قطعات یدکی خودرو است، اظهار داشت: تاکنون 17 قلم از قطعات خودرو شناسه ملی دریافت کردند و حدود 15 قطعه یدکی دیگر نیز در شرف بررسی کارشناسی و کسب شناسه ملی است.

رعنایی افزود: بر اساس آخرین تصمیمات وزارت صمت تمامی قطعات خودرو شناسه ملی و کد رهگیری دریافت خواهند کرد تا بواسطه نصب کد رهگیری بر بازار قطعه یدکی کنترل و نظارت دقیق تری شود اما متاسفانه این روند بسیار کند است.

وی در ادامه با توجه به افزایش نیاز بازار قطعه یدکی در روزهای پایانی سال به سهم قطعات داخلی در این بازار پرداخت و اظهار داشت: هم اکنون بیشترین قطعات یدکی موجود در بازار تولیدات داخلی است به طوری که هم اکنون سهم تولیدات داخلی از بازار قطعه یدکی حدود 85 درصد است که البته این سهم بسته به نوع خودروها متفاوت است.

عضو هبات مدیره انجمن همگن قطعه سازان کشور در پایان با توجه به تداوم مشکل مالی و افزایش میزان مطالبات قطعه سازان، چشم انداز این صنعت را در سال 1400 چندان روشن نداست و گفت: با وجود پی گیری ها و تلاش های صورت گرفته به منظور رفع موانع و مشکلات نقدینگی در این صنعت به نظر می رسد سال پیش رو برای قطعه سازان تفاوت چندانی به لحاط کاهش مشکلات و بهبود جریان تامین نقدینگی نداشته باشد و همین شرایط در سال جدید نیز ادامه یابد.
خبرنگار : زهرا حریری 

کد خبر 130471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha