خودرو سهند چه مشخصاتی دارد؟ (+ مشخصات فنی و تصاویر سهند پارس خودرو)

پس از انتشار تصاویر رسمی خودرو سهند، اطلاع از برخی مشخصات فنی سهند خالی از لطف نیست. سهند نام جدیدترین سدان پارس خودرو است که به‌ زودی راهی بازار می‌شود. این خودرو در اصل نسل جدید ساینا محسوب شده و بر روی پلتفرم X۲۰۰ توسعه یافته است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، گروه خودروسازی سایپا طی سال‌های اخیر فعالیت خود را افزایش داده است و این را می‌توان از گسترده‌تر کردن سبد محصولاتش دریافت. گروه سایپا در این مدت خودروهای مختلفی را معرفی کرده که از جمله آنها می‌توان به اطلس، آریا و... اشاره کرد. با معرفی ماشین سهند، سه گانه خودروهای سایپا تکمیل شد. در این مقاله به بررسی خودرو سهند می‌پردازیم و نگاهی به طراحی داخلی و خارجی، آپشن‌ها و مشخصات فنی ماشین سهند سایپا خواهیم داشت.

142786 - مشخصات ماشین سهند؛ بررسی خودرو سهند؛ معرفی ماشین سهند

معرفی ماشین سهند؛ فرزند جدید شرکت سایپا

حقیقت ناگفته‌ای درباره محصولاتی که بعد از پراید روانه بازار شده‌اند وجود دارد: سایپا همه خودروهای بعدی را به عنوان نسخه‌ای به قولاً بهسازی شده و پیشرفته از پراید طراحی و تولید می‌کند تا جایگزین‌هایی اقتصادی برای خودروهای کلاس بالاتر و گرانقیمت‌تر باشند. این امر درباره سهند نیز صدق می‌کند. در غیاب خودروهای وطنی دیگری مانند سمند، پژو ۴۰۵ و پرشیا، سایپا تصمیم داشت با معرفی ماشین سهند و امثالهم جای خودروهای داخلی را در بازار خالی نگذارد.

قرار بود معرفی ماشین سهند برای اولین بار در اولین دوره نمایشگاه تحول صنعت خودرو در تهران صورت بگیرد و خودرو به نمایش عموم درآید، اما این اتفاق رخ نداد. در همان زمان بود که برخی از عکس‌های این خودرو منتشر شد اما همچنان از مشخصات فنی و امکانات آن خبری نبود. بالاخره پس از چند ماه شرکت تابعه سایپا یعنی پارس خودرو که وظیفه تولید سهند را عهده دار است، تصاویر رسمی و اولین بررسی خودرو سهند را منتشر کرد.

مشخصات ظاهری ماشین سهند

142786 - مشخصات ماشین سهند؛ بررسی خودرو سهند؛ معرفی ماشین سهند

سهند اصولاً ورژن فیس لیفت شده خودرو سایناست و کمی دقیق‌تر که به تاریخچه این خودرو نگاه بیندازیم، متوجه دو مرتبه فیس لیفت قبلی می‌شویم. اما طراحی ماشین سهند سایپا نسبت به ساینا کاملا دگرگون شده و اکنون با خودرویی حدوداً به‌روزتر و زیباتر روبرو هستیم. این خودرو مانند خانواده کوییک، ساینا و تیبا بر روی پلتفرم X۲۰۰ سایپا توسعه یافته و به دلیل یکسان بودن پلتفرم‌ها، شکل سهند سایپا تا حدودی متفاوت از آب درآمده اما از نظر ابعاد و اندازه کاملا مشابه ساینا و تیباست.

بررسی طراحی خارجی خودرو سهند

142786 - مشخصات ماشین سهند؛ بررسی خودرو سهند؛ معرفی ماشین سهند

یکی از کامنت‌هایی که منتقدان هنگام بررسی خودرو سهند دادند، در ارتباط با اسکی رفتن پارس خودرو از دیزاین سدان‌های فولکس واگن در طراحی این خودرو و به ویژه نمای عقبی و چراغ‌های دوتکه بود. با این حال، استفاده از پلتفرم مشابه همچنان حس طراحی ایرانیزه شده‌ای برای سهند باقی گذاشته است.

در قسمت جلوی این خودرو از چراغ‌هایی کشیده و نسبتا باریک استفاده شده که گرافیک داخلی زیبایی دارند و با فرمی که به آنها داده شده ظاهر اسپرتی به خودرو بخشیده است. جلوپنجره نیز به صورت کشیده و متصل به چراغ‌ها طراحی شده و در قسمت حاشیه پایین میزبان یک نوار کرومی است.

خطوط تیز به کار رفته روی کاپوت، ظاهری نسبتاً تهاجمی به مشخصات ماشین سهند بخشیده‌اند. سپر خودرو با خطوط و حجم پردازی‌های مختلفی طراحی شده و در دو طرف آن چراغ‌های مخصوص روز داخل یک قاب بزرگ مشکی رنگ قرار دارد. 

در نمای جانبی تغییر خاصی نسبت به ساینا رخ نداده و همان ظاهر ساینا را شاهد هستیم اما آئینه‌های جانبی باز طراحی شده و خوشبختانه از آن فرم نامناسب آئینه‌های قبلی خبری نیست و یک طراحی زیبا و قابل قبول جایگزین نسخه قدیمی شده است. طرح رینگ‌ها نیز متفاوت شده و دستگیره درب‌های خودرو هم تغییر یافته‌اند.

142786 - مشخصات ماشین سهند؛ بررسی خودرو سهند؛ معرفی ماشین سهند

به بخش انتهایی خودرو می رسیم، جایی که سهند نسبت به نسل قبلی خود یعنی ساینا شاهد تغییراتی کم اما مثبت است. چراغ‌های عقب مانند جلو طراحی کشیده و نسبتا باریکی دارد که تا روی درب صندوق خودرو نیز کشیده شده‌ است. سپر خودرو حجیم طراحی شده اما از خطوط تند و تیز در طراحی آن خبری نیست. در کل این نما نسبت به ساینا ظاهر جذاب‌تری پیدا کرده است.

142786 - مشخصات ماشین سهند؛ بررسی خودرو سهند؛ معرفی ماشین سهند

طراحی داخلی سهند

طراحی داخل ماشین سهند نیز در مقایسه با ساینا و تیبا دستخوش تغییرات بسیاری شده است. بر روی داشبورد میانی ابتدا یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ تعبیه شده و زیر آن نیز دریچه‌های دایره‌ای شکل تهویه خودرو قرار گرفته‌ است. در قسمت انتهایی داشبورد نیز بخش تنظیمات سیستم تهویه مطبوع قرار دارد که به احتمال زیاد در نسخه‌های بعدی به حالت اتوماتیک هم مجهز خواهد شد. همچنین صفحه کیلومترشمار این خودرو طراحی جدید دارد و به صورت آنالوگ به همراه یک کامپیوتر سفری است.

142786 - مشخصات ماشین سهند؛ بررسی خودرو سهند؛ معرفی ماشین سهند

فرمان خودرو سهند به صورت D کات بوده و غربیلک آن نیز به صورت ۳ شاخه به همراه کلیدهای کنترلی طراحی شده است. فضای کابین با توجه به اینکه پلتفرم خودرو با ساینا، تیبا و کوییک مشترک است، مشابه با همین خودروها است و فضای نسبتا مناسبی دارد. همچنین کیفیت متریال به کار رفته در داشبورد و کابین هم نسبت به ساینا و تیبا ارتقا پیدا کرده و وضعیت نسبتا بهتری دارد. کنسول میانی در مقایسه با تیبا تغییرات زیادی را شاهد بوده و فاصله اهرم تعویض دنده تا صندلی بیشتر شده است. با این حال، فاصله محوری ۲.۴ متری همچنان مشابه با ساینا اجرا شده و تغییر ابعاد زیادی از این لحاظ مشاهده نمی‌کنیم.

متریال کابین سهند به صورت تریم دورنگ پیاده سازی شده و در مقایسه با خودروهای قبلی، از کیفیت بالاتری برخوردار است. البته احتمال می‌رود که این افزایش کیفیت کابین تنها در نسخه‌های گرانقیمت‌تر سهند اجرا شود و در تیپ‌های اقتصادی، همچنان همان کابین گرید متوسط میزبان سرنشینان باشد.

142786 - مشخصات ماشین سهند؛ بررسی خودرو سهند؛ معرفی ماشین سهند

مشخصات فنی سهند

مشخصات فنی سهند سایپا نسبت به ساینا و تیبا ارتقاء پیدا کرده و شبیه به دیگر خودروی جدید گروه سایپا یعنی اطلس است. البته این بدان معنا نیست که سایپا دست از سر موتور M۱۵ تیپیکالش برداشته باشد. با انجام یک سری تقویت‌ها و تلاش برای بهبود عملکرد، حالا موتور M۱۵GSI قولاً مگاموتور را زیر کاپوت داریم که با تغییراتی مانند افزوده شدن هدرز، سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVTi)، تغییراتی در شمع‌ها و تغییر سیستم تزریق سوخت، به این خودرو جان خواهد بخشید. پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی سهند، توانایی تولید حدود ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را داراست.

142786 - مشخصات ماشین سهند؛ بررسی خودرو سهند؛ معرفی ماشین سهند

این پیشرانه ارتقا یافته نسبت به M۱۵ معمولی عملکرد بهتری نیز دارد اما همچنان ۸ سوپاپ است و نمی‌توان انتظار داشت که شق القمری در مقایسه با عملکرد خودروهای نسل قبل مانند تیبا و ساینا رخ داده باشد. تغییرات این پیشرانه شامل برقی شدن دریچه گاز، تغییرات در سیستم پاشش سوخت و جرقه زنی و سرسیلندر متفاوت نسبت به نسخه قبلی است. همچنین جعبه دنده این خودرو هم از نوع ۵ سرعته دستی بوده که نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

با توجه به وزن ۱۲۲۰ کیلوگرمی، حتی تلاش‌هایی که برای افزایش قدرت موتوری مانند M۱۵ انجام شده‌اند نیز خنثی می‌شوند و تأثیر چندان سازنده‌ای روی افزایش سرعت، قدرت و شتاب در مشخصات ماشین سهند نمی‌گذارند. در بررسی خودرو سهند، گیربکس تکراری ۵ سرعته دستی مشاهده می‌شود که در نسخه‌های دیگر از خودروهای سایپا نیز به کار رفته است. البته پارس خودرو وعده داده که در نسخه اتومات سهند، از جعبه دنده ۶ سرعته بهره ببرد.

حجم باک ماشین سهند نیز تفاوت چندانی با ساینا ندارد و در گنجایش ۴۱ لیتر درجا می‌زند. در کاتالوگ سایپا مصرف سوخت ماشین سهند ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ادعا شده است، اما قطعاً در عمل شاهد مصرف سوختی بالاتر از این عدد خواهیم بود. طبق فرمایش کاتالوگ درباره مشخصات ماشین سهند، این خودرو پیرو استاندارد عدم آلایندگی یورو ۵ است و بنابراین برای عملکرد نیاز به بنزین باکیفیت خواهد داشت.

امکانات و تجهیزات سهند

142786 - مشخصات ماشین سهند؛ بررسی خودرو سهند؛ معرفی ماشین سهند

طبق زمزمه‌هایی که به گوش می‌رسد، سایپا خیال دارد سهند را در چندین تیپ طراحی و تولید کند که شامل نسخه‌های لو آپشن و فول خواهند شد. در ادامه می‌توانید جدول مشخصات ماشین سهند در تیپ‌های مختلف را مشاهده کنید.

142786 - مشخصات ماشین سهند؛ بررسی خودرو سهند؛ معرفی ماشین سهند

 امکانات و آپشن های سهند تا اطلاع ثانوی شامل ایربگ، سیستم ترمز ضدقفل و توزیع نیروی ترمز خواهند بود و این احتمال وجود دارد که در نسخه‌های فول آپشن، سنسور نقطه کور و کنترل پایداری را نیز به همراه داشته باشد.

سایر امکانات رفاهی و ایمنی سهند به احتمال زیاد شامل فرمان برقی، سیستم تهویه اتوماتیک، اتصال هوشمند خودرو، سیستم ورود و استارت بدون کلید، مالتی مدیا، کروز کنترل، سنسور نور، دوربین عقب، سنسور پارک، تریم داخلی چرم، سامانه GSI و سامانه پایش باد تایرها خواهد بود.

جدول مشخصات ماشین سهند

خطی بنزینی

نوع موتور خودرو

۱.۵ لیتر

حجم موتور

۴

تعداد سیلندر

۸

تعداد سوپاپ

طبیعی

تنفس موتور

۹۰ اسب‌بخار

قدرت موتور

۱۳۷ نیوتن‌متر

حداکثر گشتاور

دستی ۵ سرعته

جعبه دنده

دیفرانسیل جلو

محور محرک

۱۳ ثانیه

شتاب ۰ تا ۱۰۰

۱۷۲ کیلومتر بر ساعت

حداکثر سرعت

۷ لیتر در صد کیلومتر

مصرف سوخت

یورو ۵

استاندارد آلایندگی

هیدرولیک

فرمان

سدان کوچک

نوع طراحی بدنه

فولادی / آلومینیومی

نوع رینگ

۴۲۱۵ میلی‌متر

طول

۱۶۷۷ میلی‌متر

عرض

۱۴۸۵ میلی‌متر

ارتفاع

۲۴۱۰ میلی‌متر

فاصله محورها

۱۱۰۰ کیلوگرم

وزن خالص

۵ نفر

تعداد سرنشین

۳۷۰ لیتر

ظرفیت صندوق عقب

۴۱ لیتر

حجم مخزن سوخت

۱۴ اینچ

قطر رینگ

مزایا و معایب ماشین سهند

مزایا

معایب

طراحی زیباتر در مقایسه با خودروهای قبلی

استفاده از پلتفرم قدیمی

ادعای مصرف سوخت پایین

موتور ضعیف نسبت به هیکل خودرو

خدمات پس از فروش گسترده

کیفیت احتمالاً پایین کابین

احتمالاً قیمت پایین قطعات

رقبای سهند در بازار

فعلاً که خبری از ورود و معرفی ماشین سهند به بازار نیست، اما انتظار می‎رود که رقابت اصلی سهند با خودروهای ساینا S، اطلس، شاهین دستی و رانا باشد. البته با توجه به پلتفرم قوی‌تری که در رانای ایران خودرو به کار گرفته شده، پیش بینی می‌شود که در این میدان، سهند با وجود آپشن‌های ظاهراً فراوان حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد. شاید برای قشری که نه می‌خواهد سراغ ماشین‌های چینی برود و نه خودروهای کم کیفیت نسل‌های قبل، سهند انتخاب مناسبی واقع شود.

برنامه فروش سهند چطور است؟

طبق اظهارات محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، طرح پیش فروش سهند در فروردین ۱۴۰۳ برای متقاضیان ثبت نام خودرو سهند کلید زده شد. هنوز قیمت قطعی برای این خودرو اعلام نشده اما خریداران بایستی در مرحله اول، مبلغ ۲۲۴ میلیون تومان پیش پرداخت نمایند. طبق وعده‎های داده شده، انتظار می‌رود خودروهای متقاضیان نهایتاً تا مردادماه الی اسفندماه ۱۴۰۳ تحویل داده شوند. حدس می‌زنیم قیمت ماشین سهند کارخانه، چیزی بین قیمت فعلی شاهین و ساینا تعیین شود.

جمع بندی

تا سال ۱۴۰۳، سایپا پلتفرم و موتور قدیمی‌اش را بارها و هر مرتبه با جامه‌ای نو راهی بازار کرده است و این بار نوبت به معرفی ماشین سهند به عنوان یک خودروی جدید رسیده است. ظاهر زیباتر و آپشن‌هایی که در نگاه اول راضی کننده به نظر می‌رسند، شاید بتوانند متقاضیان این خودرو را امیدوار کنند.

در مقاله امروز کوشیدیم تا با بررسی خودرو سهند از نظر طراحی خارجی و داخلی، فنی و آپشن‌های اعلام شده، شناختی کلی از این ماشین برای شما ارائه دهیم.

پیش بینی شما درباره موفقیت این ماشین در بازار ایران چیست؟ آیا مایل هستید پشت فرمان سهند بنشینید؟ منتظر نظرات شما هستیم!

کد خبر 142786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha