کد خبر 131559
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴
سامانه ای هوشمند برای کمک به خدمات امداد

جمعی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف موفق به ساخت سامانه‌ای شدند که بدون استفاده از هیچ سیگنال رادیویی و با اتکا به داده‌های اینرسی حرکت فرد، موقعیت او را تخمین می‌زند. این سامانه برای اولین بار در کشور تولید شده و در امداد و نجات و آتش نشانی کاربرد دارد.

به گزارش پرشین خودرو، یکی از استارت آپهای مستقر در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف و به سرپرستی دکتر امین رضایی‌زاده عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق این دانشگاه موفق به ساخت سامانه‌ای با عنوان " نفر" شدند.

این سامانه جهت تعیین موقعیت و ناوبری فرد استفاده می‌شود و با استفاده از داده‌های سنسورهای اینرسی مثل ژیروسکوپ و شتابسنج، در کنار الگوریتم پیشرفته "فیلتر کلمن"، موقعیت جغرافیایی فرد محاسبه و به اپلیکیشن موبایل از طریق بلوتوث ارسال می‌شود.

همچنین این سامانه با استفاده از هوش مصنوعی الگوی راه رفتنِ کاربر را می‌آموزد و به این طریق هویت او را بخاطر می‌سپارد. اینکار سبب افزایش دقت موقعیت‌یابی می‌شود.

این محصول دانش بنیان بدون استفاده از هیچ سیگنال رادیویی (نظیر GPS, WIFI و غیره) و صرفا با اتکا به داده های اینرسی حرکت فرد، موقعیت او را تخمین می‌زند. دقت این سامانه در حدود ۲٪ است. این سامانه به جلوی کمربند بسته می‌شود و می‌تواند در کاربردهای امداد و نجات و آتش نشانی استفاده شود. اطلاعات بیشتر از این سامانه در مجله IEEE به چاپ رسیده است.

به نقل از دانشگاه شریف، دکتر امین رضایی‌زاده، سرپرست این استارتاپ در خصوص سامانه طراحی شده گفت: این محصول در حد نمونه ساخته شده، موجود و آماده تجاری سازی برای کاربردهای مختلف است. این سامانه حاصل تلاش یکساله یک تیم ۶ نفره از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف است که نمونه داخلی ندارد و در مقایسه با نمونه‌های بسیار معدود خارجی از دقت و امکانات بسیار بالاتری برخوردار است.

کد خبر 131559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha