ارائه طرحی نو برای نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل در کشور / انحصار خودروسازان در خدمات پس از فروش کامیون های دست دوم

در حالی خبرها حاکی از توافق جدید گمرک ایران و وزارت راه و شهرسازی برای ترخیص دو هزار دستگاه کامیون سه سال کارکرد از گمرکات دارد که به گفته یک مقام صنفی هیچ اتفاق جدیدی در این خصوص رخ نداده است. و بر اساس بند " ث " ماده 30 قانون احکام دائمی تکالیف دستگاهها در جریان نوسازی ناوگان حمل و نقل فرسوده مشخص است و جز هماهنگی بیشتر هیچ توافق جدیدی در این ارتباط حاصل نشده است .

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با گذشت بیش از یک سال از واردات کامیون های سه سال کارکرد و اختلاف نظرهایی که در رابطه با جریان ترخیص این کامیون های دپوشده در گمرکات وجود داشت، در نهایت با همکاری صورت گرفته بین گمرک ایران و وزارت راه و شهرسازی بر سر نحوه ترخیص این کامیون ها به نظر می رسد راهی برای سروسامان دادن به وضعیت این کامیون‌های وارداتی پیدا شده است.

از مدت‌ها پیش و طبق ماده 30 قانون احکام دائمی برنامه کشور، واردات کامیون‌های دست دوم به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل باری، مجاز بوده و بر این اساس سه گروه شامل تولیدکنندگان داخلی، واردکنندگان رسمی و شرکت‌های حمل و نقل می‌توانند نسبت به واردات کامیون‌های حداکثر سه سال کارکرد اقدام کنند.

با این حال با واردات کامیون های دست دوم اروپایی به گمرکات اختلافات بر سر نحوه ترخیص این کامیون ها و از سویی برخی مخالفت ها و سنگ ندازی ها در خصوص واردات این کامیون ها ، گره ترخیص کامیون های سه سال کارکرد را کور تر کرد.


توقف شماره گذاری کامیون های کارکرده با تعطیلی مراکز تعویض پلاک

در این میان وضعیت خدمات پس از فروش، عدم‌ همکاری خودروسازان، دریافت مبالغی به‌ عنوان هزینه خدمات و عدم‌ تعهد به ارائه خدمات هر چند از دیگر مسائل و موانع ترخیص این کامیون ها بود اما حال که خبرها نشان از همکاری بیشتر گمرک و سازمان راهداری بر سر چگونگی ترخیص این کامیون ها دارد انتظارات برای تسریع در ترخیص این کامیون ها بیشتر شده است. در همین ارتباط دبیر کانون انجمن های صنفی کامیون داران کشور گفت: از دو هزار کامیون ها سه سال کارکرده دپو در گمرکات تاکنون 300 دستگاه ترخیص و زیر 100 دستگاه پلاک شدند اما در دو هفته اخیر با بحرانی شدن وضعیت کرونا و تعطیلی مراکز پلاک گذاری این روند متوقف شده است.

در چنین شرایطی این سوال مطرح می شود که ناوگانی که از تردد 200 هزار دستگاه انواع خودروهای تجاری فرسوده رنج می‌برد، آیا با ورود و ترخیص دو هزار دستگاه کامیون کارکرده اروپایی مشکلاتش حل خواهد شد.


لزوم اراده ای محکم برای نوسازی ناوگان فرسوده در کشور / اظهارات غیر کارشناسی فرایند نوسازی را بهم ریخت

احمد کریمی دبیر کانون انجمن های صنفی کامیون داران کشور، با توجه به اهمیت ترخیص کامیون های دپو شده در گمرکات و هماهنگی های بیشتر دستگاهها در این ارتباط به خبرنگار پرشین خودرو گفت: در صورت ترخیص تمام دو هزار دستگاه کامیون دست دوم اروپایی، مشکلی از این ناوگان حل نمی شود بلکه مساله اساسی در این خصوص لزوم اراده محکم برای نوسازی نوگان فرسوده حمل و نقل در کشور است که باید وجود داشته باشد تا این مشکل حل شود.

به گفته وی تا زمانی که منافع بخشی به حاشیه نرود و منافع ملی مدنظر قرار نگیرد روند نوسازی ناوگان حمل و نقل فرسوده جاده ای به همین منوال خواهد بود.

کریمی، همچنین اظهارات غیر کارشناسی برخی مسئولان را مزید بر مشکلات و موانع موجود دانست و اظهار کرد: متاسفانه در کشوری که کامیون های بالای 70 سال همچنان در ناوگان تردد می کنند، رئیس کمیسیون صنایع مجلس واردات کامیون های سه سال کار کرد اروپایی را ورود خودروهای فرسوده اعلام می کند. اظهارات غیر کارشناسی که به نظر می رسد بدون اطلاع از شرایط فرسودگی ناوگان حمل و نقل بار و صرفا با فشار احتمالی وزارت صمت و شرکتهای خودروسازی و سایر بخش های مخالف این جریان مطرح می شود و کاملا این فرایند را بهم ریخته است.

 

کامیون های کارکرده وارداتی


انحصار خودروسازان در خدمات پس از فروش کامیون های دست دوم

دبیر کانون انجمن های صنفی کامیون داران کشور با این حال معتقد است که برای واردات کامیون های سه سال کارکرده اروپایی باید برنامه ریزی جدیدی صورت گیرد و چنانچه سازمان راهداری برای واردات و ترخیص این کامیون ها و نوسازی ناوگان فرسوده تلاش زیادی برای هماهنگی با دستگاههای مختلف داشته است اما متاسفانه نبود برنامه ریزی درست موجب شده که تاکنون طرح ورود کامیون های دست دوم خروجی خوبی را نداشته باشد.

کریمی با اشاره به اهمیت نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل و توقف بخش زیادی از کامیون های کارکرده وارداتی در گمرکات کشور، خواستار اختصاص تسهیلات دولت به خریداران و دارندگان ناوگان فرسوده شد و افزود: چنانچه دولت از محلی مبالغی را در قالب تسهیلات در اختیار خریداران و دارندگان ناوگان فرسوده قرار دهد به طور حتم ظرف حداقل پنج سال از محل تفاوت مصرف سوخت می تواند علاوه بر کسب سود، اصل پول را باز گرداند.

وی در ادامه از جریان خدمات پس از فروش کامیون های سه سال کارکرده اروپایی و انحصار شرکتهای خودروساز در این زمینه انتقاد کرد و اظهار داشت: متاسفانه شرکتهای خودروسازی که منافعشان در واردات کامیون های چینی است خدمات پس از فروش این کامیون های وارداتی را نیز بر عهده دارند در حالیکه همین شرکتها هم اکنون کامیون چینی را سه میلیارد تومان می فروشند در حالی که قیمت این کامیون های سه سال کارکرد زیر یک میلیارد تومان است و به طور حتم با واردات کامیون اروپایی به هیچ وجه کامیون چینی متقاضی نخواهد داشت.

این مقام صنفی در پایان پروژه نوسازی ناوگان فرسوده کشور را نیازمند طرحی نو و ترکیبی جدید در دستگاهها و نهاده های متولی در این بخش دانست و خاطر نشان کرد : چنانچه دولت جدید با همین نیروها بخواهد جریان نوسازی را اجرایی کند نتیجه ای حاصل نخواهد شد و باید روح تعهد که از نظام اداری کشور خارج شده با تحول به نظام اداری کشور بازگردد مسلما با تحول در نظام اداری و تغییر در ترکیب برخی دستگاهها شاهد اقدامات جدی و پر انگیزه در بسیاری از بخش ها و اجرای برنامه ها و تسریع در نوسازی ناوگان فرسوده در کشور خواهیم بود.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 133010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha