کاهش ریسک سرمایه گذاری در بازار خودرو / خریداران واقعی در بازار بی ثبات خودرو چه می کنند؟

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران با اشاره به تاثیر بی ثباتی بازار ارز در تداوم رکود و نوسان قیمت در بازار خودرو، معتقد است تا زمانی که قیمت ارز ثابت نشود، شرایط خرید و فروش خودرو در بازار راکد و قیمت ها نوسانی و همراه با حباب خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پرشین خورو، این روزها همزمان با روند صعودی قیمت دلار در بازار خودرو نیز معاملات متوقف شده و بسیاری از فروشندگان رقم‌های بالایی را برای فروش خودروها اعلام می‌کنند.

البته در چنین شرایطی خریداران نیز با مشاهده رقم های نجومی و گاها غیر منطقی از خرید خودرو منصرف شدند تا ثبات قیمتی در بازار خودرو حاکم شود.

از نگاه بسیاری از فعالان بازار و حتی فروشندگان خودرو افزایش قیمت دلار و کاهش عرضه خودروسازان مهمترین عامل رکود سنگین معاملات در بازار خودرو است جریانی که باعث شده نه کسی خودرو بخرد و نه حتی بفروشد.

اما به راستی نوسانات ارزی، در آیندۀ بازار خودرو چه تاثیری خواهد گذاشت و آیا می‌توان امید داشت که با تثبیت نرخ ارز در قیمت و کانالی مشخص باز هم معاملات خودرو در بازار از سر گرفته شود؟

اگر چه از نظر کارشناسان شرط تعادل و رونق در بازار خودرو، ثبات نرخ ارز است اما به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران، قیمت خودرو و به خصوص آینده قیمتی خودروهای پرفروش داخلی بیش از هر چیز وابسته به قیمت دلار است اما عدم توازن در بازار عرضه و تقاضا، عدم تحویل به موقع خودروها توسط شرکت‌های خودروسازی از جمله دلایل مهمی است که می تواند در صورت تغییر و همراستا با ثبات ارز، روزهای بهتری را در بازار خودرو رقم بزند.

سعید موتمنی در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو با توجه به آخرین وضعیت معاملات در بازار خودرو پس از نوسان‌های اخیر قیمت ارز، تاکید کرد: هنگامی که قیمت ارز دچار نوسان می‌شود، طبعا فروشندگان یا قیمت‌ فروش خودرو‌ها را افزایش می‌دهند و یا خودرویی برای فروش به بازار عرضه نمی‌کنند.

وی در عین حال معتقد است زمانی که کالایی سرمایه ای می شود هر گونه نوسان جرئی در اقتصاد و تحرکات سیاسی مثبت و منفی در بازار این کالا تاثیر گذار است.

وی به کاهش حضور سرمایه گذاران در بازار خودرو و از سویی غیر قابل پیش بینی بودن بازار خودرو اشاره کرد و گفت: اگر چه خریداران در اوج قیمت خرید نمی‌کند اما معمولا خریداران واقعی در صورت نیاز منتظر نوسانات بازار نمی مانند و خریدشان را انجام دهند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در ادامه با توجه به اعلام قیمت های غیر منطقی خودروها در برخی از سایت ها، میزان افزایش قیمت خودروهای داخلی نسبت به هفته گذشته را حدود 2 درصد عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بازار خودروهای مونتاژی نیز نسبت به هفته قبل حدود 5 تا 6 درصد افزایش قیمت داشته است.

تاثیر فک رهن در افت چشم گیر قیمت برخی خودروها در بازار

موتمنی با تاکید بر کاهش تقاضای سرمایه گذاری در بازار خودرو بیان کرد: در صورتی که نیاز بازار خودرو تامین شود شکاف قیمتی در بازار خودرو از بین رفته و با تعادل قیمت در بازار دیگر شاهد سوداگری و دلالی در بازار خودرو نخواهیم بود.

وی همچنین در خصوص تاثیر فک رهن سند خودرو از سوی خودروسازان و تاثیر آن بر بازار خودرو گفت: با این تصمیم و افزایش عرضه خودرو به بازار، قیمت برخی از خودروها با افت زیادی همراه شد به عنوان نمونه قیمت پژو پارس سال و پژو پارس TU5 ظرف دو سه روز 40 میلیون تومان کاهش یافت و به ترتیب از 310 و 370 میلیون به 270 و 330 میلیون تومان رسید در حالی که امروز با وجود نوسانات ارزی همچنان قیمت پژو پارس سال به قیمت قبل نرسیده است.

وی در پایان در خصوص عرضه خودروهای لوکس در بورس نیز گفت: مسئولان تصمیم گیر در این زمینه ابتدا باید تعریف خودرو لوکس را مطرح کنند تا مشخص شود که این طرح چه تاثیری در بازار خودرو خواهد داشت.
 

کد خبر 135731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha