متهم کردن قطعه سازان در پرونده ایربگ ها، بی انصافی است

یک فعال بزرگ در صنعت قطعه سازی کشور هر گونه ایراد اتهام به قطعه سازان در خصوص کیفیت ایربگ های تولیدی را قضاوت غیر کارشناسی، ناعادلانه و بی انصافی نسبت به این صنعت دانست.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه هنوز اطلاعات دقیق علت سانحه تصادف اخیر بهبهان -اهواز اعلام نشده است اما در اظهار نظری جدید با متهم کردن تولیدکنندگان ایربگ در کشور به نوعی پای شرکت های قطعه ساز نیز به این حادثه باز شده است.

بنا بر اعلام رئیس پلیس راهور ناجا در سانحه تصادف زنجیره‌ای خودروها در محور بهبهان - اهواز که پنج فوتی و ده‌ها مصدوم داشت، ایربگ هیچ‌یک از ده‌ها خودرو خسارت دیده بازنشده است اما با وجود اظهار نظر پلیس راهور در خصوص عملکرد ایربگ خودروها، همچنان علت دقیق و کارشناسی این حادثه اعلام نشده است.

ایربگ خودرو که پس از کمربند ایمنی از قطعاتی است که برای ایمنی سرنشیان جلو و عقب خودرو در دنیا اجباری است از سال 1970 در دنیا مورد استفاده محدود شرکتهای خودروساز قرار گرفت و در مراحل اولیه به عنوان آپشن لوکس بود اما از سال 1998 این قطعه ایمنی در آمریکا به عنون آپشن اجباری مطرح شد و اکنون در تمام کشورهای دنیا وجود ایربگ همانند کمربند ایمنی برای خودروها قانونی شده است در حالی که هم اکنون در دنیا از حالت دو ایربگ برای سرنشینان جلو به ایربگ های جانبی سقفی و ایربگ زانو و حتی ایربگ عابر پیاده گسترش پیدا کرده است.

کاری که ایربگ قرار است انجام دهد به صفر رساندن حرکت سرنشین در حال حرکت به جلو در حین تصادف با کمترین جراحات است این عملیات که باید در کمتر از چند ثانیه انجام و به اتمام برسد بر اساس تشخیص سنسورها و عوامل گوناگونی چون شدت ضربه، زاویه ضربه و نوع سانحه به واحد کنترل گر ارسال می شود تا ایربگ باز شود.

از این جهت با توجه به عوامل دخیل در عملکرد ایربگ به نظر می رسد در تصادف اخیر لازم است تا تمام این عوامل مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد و پس از آن سهم هر بخش و دستگاه مشخص شود.

با توجه به این حادثه و قرار دادن قطعه سازان در صف مقصران این تصادف، مدیرعامل یکی از شرکتهای بزرگ قطعه سازی کشور با رد هر گونه اتهام نسبت به کیفیت ایربگ های تولیدی در داخل گفت: متهم کردن قطعه سازان در خصوص کیفیت ایربگ های تولیدی قضاوتی نا عادلانه و بی انصافی است.


دیوار کوتاه قطعه سازان در کشور

رضا رضایی در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با ابراز تاسف از دیوار کوتاه قطعه سازان در مقصر نمودن آنها در حادثه اخیر ، تاکید کرد: اگر چه امکان خطا در هر فعالیتی را نمی توان رد کرد با این حال جامعه قطعه سازی کشور با وجود مشکلات زیادی که بر آنها تحمیل شده است همواره تلاش کرده تا قطعات با کیفیتی تولید کند گرچه که اختیار بسیاری از مواد اولیه داخلی و کیفیت محصولات پتروشیمی ها و مواد پلیمری و فولادی و ... برعهده شرکت های دولتی و یا خصولتی قرار دارد.

این قطعه ساز بزرگ کشور با توجه به اقدامات این شرکت در زمینه تولید ایربگ و وجود تجهیزات کامل برای تولید قطعات و سیستم های حفاظتی مانند قطعات برقی و ABS تاکید کرد: با وجود آمادگی تمامی تجهیزات به دلایلی تاکنون اقدام به تولید انبوه و تامین ایربگ در داخل نکردیم.

 

رضا رضایی


رضایی در جریان ایمنی خودرو در تصادفات به اهمیت استاندارد صندلی اشاره و خاطر نشان کرد: صندلی خودرو از جمله قطعات و ارکان مهم در ایمنی خودرو است و مانند ایربگ دارای استاندارد خاصی است و باید دارای تست کراش و تصادف باشد از این جهت باید ریل و سایر قطعات آن دارای استاندارد مشخصی باشد که متاسفانه در تولیدات داخلی استاندارد اجباری صندلی رعایت نمی شود.

وی در ادامه با اشاره به گزارش های متفاوت خودروسازان و پلیس در خصوص برخی دلایل تصادف زنجیره ای جاده بهبهان- اهواز گفت : بی انصافی است که در تصادف اخیر بدون بررسی دقیق کارشناسی، قطعه سازان را مقصر نشان می دهند و تلاش دارند با اتهام بی کیفیتی ایربگ های تولیدی، علت تصادف را به گردن قطعه سازان داخلی بیاندازند.


تست کیفیت ایربگ های داخلی مطابق با استانداردهای بین المللی است

به گفته این فعال صنعت قطعه سازی، چنانچه در این جریان بدون دلایل درست کارشناسی و منطقی، انگشت اتهام به سوی قطعه ساز خاصی نشانه رود باید فرصتی داده شود تا قطعه ساز نیز از حیثیت خودش دفاع و صیانت کند.

وی تصریح کرد: قطعه سازان بزرگی که امروز قطعه ایربگ را تولید می کنند دارای امکانات و آزمایشگاه های مجهز هستند و شرکت خود ما نیز امروز برخی از تست های شرکت های خودروساز را انجام می دهد و در حوزه تست کیفیت قطعات دارای استانداردهای بین المللی است.

این پیشکسوت صنعت قطعه سازی کشور تاکید کرد: به جرات می گویم این گونه قضاوت هایی که امروز در مورد کیفیت ایربگ های داخلی مطرح می شود بی انصافی است و باید این مساله در تصادف اخیر، بررسی و ثابت شود.

رضایی با اشاره به اینکه به عنوان یک قطعه ساز و تولید کننده داشبورد خودرو هر گونه عدم کیفیت ایربگ های داخلی را رد می کنم، اظهار داشت: علت شدت مصدومیت در این حادثه، باز نشدن ایربگ نیست چرا که در تولید داشبورد خودرو به طور رندوم تست ایربگ ها انجام می شود از این رو قویا از کیفیت ایربگ های تولیدی در داخل دفاع می کنم.

به گفته وی در بررسی کارشناسی که ایران خودرو انجام داده به این مساله تاکید شده است که در ایربگ های تولیدی در ایران شدت برخورد قسمت جلویی ایربگ به مانع موجب عملکرد ایربگ های سرنشینان جلو و راننده می شود.


ایربگ قطعه ای نیست که بی کیفیت تولید شود

وی در عین حال به وجود برخی قطعات بی کیفیت و زیر پله ای در کشور اشاره کرد و گفت : ایربگ قطعه ای نیست که به صورت زیر پله ای و بی کیفیت تولید شود و در خطوط تولید خودروساز مورد استفاده قرار گیرد.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان همگن در ادامه تصریح کرد: اگر چه معتقد به کیفیت بالای ایربگ های داخلی هستم اما چنانچه با لحاظ کردن شتاب و سرعت لازم در عملکرد ایربگ، نقصی در باز نشدن ایربگ صورت گرفته باشد بدون شک در این جریان ابتدا قطعه ساز مقصر است و پس از آن سازمان ملی استاندارد و خودروساز در این جریان باید پاسخ گو باشند.

رضایی در پایان با تاکید بر اهمیت ایجاد مرکز تست تصادف خودرو در کشور بیان کرد: ایجاد مرکزی برای تست کراش ( آزمون تصادف خودرو ) نیازمند سرمایه گذاری سنگینی است و با این وجود قطعه سازان در سالهای اخیر در تلاش بودند تا در قالب کنسرسیومی این مرکز را ایجاد کنند اما متاسفانه تحریم ها و خرید تجهیزات خاص و سرمایه گذاری بالا در این بخش تاکنون مانع از ایجا این مرکز شده است بنابراین با توجه به نیاز 100 درصدی کشور ضروری است تا دولت در این حوزه ورود کند و اقدام به ایجاد مرکزی برای آرمون تصادف خودرو کند.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 136529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha