خودروهای لوکسی که بیش از دلار در بازار ارزش پیدا می کند / تسهیل در واردات با حدف سقف دلاری در واردات خودرو

با قرار دادن سقف دلاری برای واردات خودرو، قیمت خودروهای کارکرده لوکس در بازار سر به فلک کشیده است و سودآوری بالا و رشد سرمایه گذاری در این بازار موجب شده که قیمت برندهای لوکس در بازار از رشد نرخ دلار نیز سبقت بگیرد و برندهای لوکس کارکرده بیش از دلار ارزش پیدا کنند!

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، از اولین روزهایی که واردات خودرو جدی تر شد حدود ۱۰ ماه می گذرد و همچنان عمده حضور وارداتی ها مختص به صفحات خبری است و کماکان اثری از خودروهای وارداتی در بازار وجود ندارد.

اما این روزها خبری که بیش از همه بازار خودروهای وارداتی را شوکه کرد اصلاحات تعرفه ای است که اخیرا توسط هیات وزیران دولت سیزدهم تصویب شد به طوری که بررسی تعرفه‌های تعیین‌شده برای ورود محصولات برندهای خارجی به بازار خودروی کشور از افزایش آن ها حکایت دارد در واقع این مصوبه این پیام را نیز به بازار مخابره کرد که قرار نیست خودروهای وارداتی با قیمت پایین عرضه شوند.

پیش تر سیاست گذار خودرویی با قرار دادن سقف دلاری و ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۰ هزار دلار اعلام کرده بود که در فصل جدید واردات خودرو به کشور، هدف واردات خودروهای اقتصادی و ارزان‌ قیمت برای رقابت پذیری و در دسترس بودن خودروی باکیفیت و تنظیم بازار خودرو است. بنابراین محصولاتی که وارد کشور می‌شوند باید توان رقابت با خودروهای داخلی را داشته باشند و از سوی دیگر به تنظیم بازار نیز کمک کنند.

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که با واردات خودروهای تا سقف قیمتی ۲۰ هزار دلار و یا پایین‌تر از آن با توجه به نرخ ارز و تصمیمات اخیر تعرفه ای می‌توانند اهداف مسوولان صنعتی و دولت را پوشش دهند؟ چرا بعد از چهار سال ممنوعیت واردات و در حالی‌ که قیمت خودروهای خارجی به دلیل رشد قیمت ارز بسیار بالاتر از مدل‌های داخلی از آب در می‌آید و با مصوبه اخیر تعرفه ای نیز دیگر واردات خطری برای خودروسازان کشور محسوب نمی‌شود همچنان سیاستگذار بر قانون سقف دلاری برای واردات خودرو اصرار دارد؟

متاسفانه قرار دادن سقف دلاری برای واردات خودرو، عملا موجب شده که حجم بالایی از خودروهای با کیفیت از برندهایی از جمله ب ام و، بنز، لکسوس، ولوو، پورشه و … از لیست محصولاتی که می‌توانست وارد شود خارج شده و همین موضوع به افزایش عجیب قیمت این خودروها در بازار دامن بزند.

تا جایی که با ادامه سیاست ممنوعیت واردات خودروهای با ارزش بیش از ۲۰ هزار دلار، بسیاری از این خودروها از قالب خودرو سواری خارج و به کالایی لوکس و سرمایه‌ای تبدیل شده است حتی عدم واردات این نوع از خودروها موجب شده که به دلیل سودآوری بالا در این بازار، ارزش خودروهای لوکس از دلار نیز بالاتر برود.

البته خودروهای لوکس و خاص در همه کشورهای دنیا فرصتی برای سرمایه‌گذاری است اما در کشور ما به دلیل عدم عرضه و ممنوعیت واردات برندهای لوکس این موضوع شدت بیشتری گرفته است در حالی که با برداشت سقف دلاری در واردات و آزادسازی واردات خودروهای لوکس ضمن اینکه همه متقاضیان بازار خودرو از امکان خرید مدل‌های روز خودروهای لوکس برخوردار می شوند بلکه این تصمیم موجب می شود فرصت خرید و رقابت در بازار خودروهای کارکرده لوکس نیز فراهم شود.

بررسی قیمت ها نشان می دهد در حال حاضر با توجه به قانون واردات و تعیین سقف دلاری و همچنین وضعیت تحریم‌های بین المللی، امکان واردات محصولاتی از برند های پورشه، لکسوس، ب ام و و انواع مدل‌های مرسدس بنز و ... وجود ندارد و این موضوع به افزایش قیمت روزافزون این خودروها در بازار منجر شده است.

همانطور که اشاره شد ممنوعیت واردات خودروهای لوکس موجب ارزشمند شدن این خودروها و سودآوری در این بازار شده است در واقع امروز افرادی که در بازار خودروهای کارکرده لوکس سرمایه گذاری می کنند سود خوبی را از این بازار کسب می کنند و بسیاری از آنها برای حفظ ارزش پول به بازار این دست خودروها وارد شدند چرا معتقدند با بالا و پایین شدن نرخ ارز و تغییر نرخ تورم نیز از ارزش این خودروها در بازار کم نمی شود.

حال در چنین شرایطی و با وجود تصمیم اخیر تعرفه ای دولت، انتظار می‌رفت با توجه به نوسانات بازار ارز و ضعف رقابت در بازار خودرو و سرمایه ای شدن بازار خودروهای وارداتی، سیاستگذار در راستای تسهیل واردات خودروهای لوکس نیز اقدام کرده و با حذف سقف دلاری در واردات، ضمن اینکه دست مصرف کننده را برای انتخاب بهتر بازتر می کرد بلکه با این تصمیم بر جریان کسب و کار خودروهای کارکرده لوکس نیز کمک می کرد و با ایجاد رقابت در بازار وارداتی ها، قیمت خودروهای لوکس نیز در بازار کاهش می یافت.

کد خبر 142782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha