مشکلات مزمن مرتبط با حمل­ و­نقل، با برقی سازی خودروها حل نخواهد شد!

گذار به حمل­ و­ نقل برقی یک عنصر اصلی استراتژی برای کاهش گرمایش جهانی و کاهش آلودگی است. اما تنها جایگزینی وسایل نقلیه موتوری احتراق داخلی با وسایل نقلیه برقی، مشکلات مزمن مرتبط با حمل­ و­نقل از قبیل ازدحام، ایمنی و دسترسی را حل نمی­ کند.

به گزارش پرشین خودرو، گزارش INRIX نشان می دهد که رانندگان امریکا به طور متوسط ۹۷ ساعت را بخاطر ترافیک اتلاف می­ کنند. ازدحام و شلوغی اغلب در وسایل نقلیه موتوری احتراق داخلی به دلیل عدم هماهنگی ساختار وسیله نقلیه با مدیریت ترافیک و احداث جاده، بیشتر است.

طی سال ۲۰۱۸، رانندگان در بوگوتا و کلمبیا، ۲۵۴ ساعت و رانندگان در مسکو ۲۱۰ ساعت را در ترافیک اتلاف کرده اند. اتلاف­ های بیشتر و اثرات زیست محیطی از ناکارآمدی­ های میان متصدیان حمل­ و­نقل در بسیاری از بازارها نشات می­ گیرند که منجر به تاخیر و استفاده ضعیف از ظرفیت حمل­ و­نقل می­ شوند.

اولویت­ های سیستم حمل­ و­نقل پایدار و فراگیر

اجتناب از سفرهای غیر ضروری یا غیر ضروری طولانی

اولین اولویت سیستم حمل­ و­نقل پایدار و فراگیر، کارآمدی سیستم است. این امر در درجه اول با پرهیز از سفرهای طولانی غیرضروری امکان­ پذیر است. در نواحی شهری، می­ توان با برنامه‌ریزی کاربری زمین که محله‌هایی با کاربری مختلف ایجاد می‌کند، سفر به محل کار، خرید یا سرگرمی را کاهش داد، که به نوعی توسعه اقتصاد محلی را نیز ارتقا می‌دهد. همچنین آنلاین انجام دادن فعالیت­ هایی مانند کار یا آموزش، که ناخواسته طی پاندمی کووید ۱۹ انجام شد، نیز رفت­ و­آمد، ازدحام و شلوغی را نیز کم می­ کند.

افزایش کارایی سفر با تشویق خریداران به جایگزینی انواع وسایل حمل­ و­نقل با یکدیگر

دومین اولویت سیستم حمل­ و­نقل پایدار و فراگیر، افزایش بازدهی سفر با جایگزینی انواع وسایل حمل­ و­نقل با یکدیگر در خریداران وسایل نقلیه است: از حالت انرژی­ بر مانند ماشین­ های شخصی به حالت حمل­ و­نقل غیرموتوری یا حمل­ و­نقل انبوه. ساکنان محلی فقط در صورتی از خودروهای شخصی صرف­ نظر می­ کنند که جایگزین­ های مناسب و مقرون­ به­ صرفه به راحتی در دسترس آنها باشد. پیاده­ روهای وسیع و ایمن و مسیرهای دوچرخه­ سواری، سفرهای غیرموتوری را برای مسافت­ های کوتاه­ تر تشویق می­ کند.

نمودار انتشار گازهای گلخانه ای

بهبود بازدهی وسایل نقلیه در همه حالت­ های حمل­ و­نقل

سومین اولویت سیستم حمل­ و­نقل پایدار و فراگیر، بهبود کارایی وسایل نقلیه در همه حالت­ های حمل­ و­نقل است. امروزه وسایل نقلیه موتوری احتراق داخلی در مصرف سوخت کارآمدتر شده­ اند، اما افراد بیشتری خودروهای بزرگ‌تری خریداری می‌کنند و این دستاوردها را خنثی می‌کنند. از آنجایی که برقی­ کردن زمان­ بر می­ باشد، اهداف اقلیمی بدون کارآمدتر کردن وسایل نقلیه موتوری احتراق داخلی قابل دستیابی نیستند. بر اساس سناریو پیش بینی آژانس بین‌المللی انرژی، چنین اقداماتی تا سال ۲۰۳۰ نسبت به برقی‌کردن وسایل نقلیه، مزایای انتشار گازهای گلخانه­ ای کمتری را به همراه دارد.

- میثم فخاریان پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی

کد خبر 144035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha