تا ۲۰۴۰ تولید برقی‌ها از خودروهای احتراقی پیشی می‌گیرد / قیمت خودرو برقی ارزان‌تر از خودروهای بنزینی می‌شود

با توسعه خودروهای برقی در دنیا کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا سال ۲۰۴۰ میزان تولید خودروهای برقی از خودروهای احتراقی پیشی گرفته و با توسعه فناورانه و تولید انبوه خودروهای برقی، قیمت این خودروها در بازه‌ای ۱۰ ساله، کمتر از نمونه‌های بنزینی، گازی و حتی گازوئیلی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، امروزه برقی سازی خودروها به یکی از پایه‌های اساسی حمل و نقل پایدار در جهان مبدل شده است به طوری که به عقیده بسیاری از صاحب‌نظران، خودرو برقی نه یک محصول برای آینده بلکه محصولی برای نیاز امروز است.

در این ارتباط احمد تشکینی رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی معتقد است که امروز سه فراروند در دنیا موجب شده که حرکت به سمت خودرو برقی در ایران نیز ضروری شود.

از نگاه وی عامل اول در اهمیت این ضرورت، موضوع سرمایه گذاری برای تولید خودروهای برقی در دنیاست چرا که از سال ۲۰۱۷ به بعد سرمایه گذاری و تولید خودروهای برقی به شکل فزاینده‌ای در دنیا افزایش پیدا کرده است به طوری که برنامه‌ریزی‌ها نشان می‌دهد طی ۱۰ سال آینده شرکت‌های خودروسازی بالغ بر ۳۵۰ میلیارد دلار روی فناوری خودروهای برقی سرمایه گذاری خواهند کرد.

 فراروند دوم از دیدگاه کارشناسان چشم انداز توسعه خودروهای برقی در دنیا است. به گفته این مقام مسئول در حوزه پژوهش‌های بازرگانی، تا سال ۲۰۴۰ به طور ماکسیمم میزان تولید خودروهای برقی از خودروهای احتراقی پیشی خواهد گرفت، در واقع تا سال ۲۰۴۰ فناوری غالب بر صنعت خودروسازی دنیا، خودروهای برقی خواهند بود.

و اما فراروند آخر از نگاه تشکینی، روند صنعت و بازار کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در حوزه خودروهای برقی است. ارزیابی نشان می‌دهد که صنعت و بازار بسیاری از کشورهای توسعه یافته و حتی برخی از کشورهای در حال توسعه به شدت در حال گسترش و توسعه خودروهای برقی است.

طبق گزارش‌ها، وجود چنین روندی در توسعه خودروهای برقی در دنیا باعث می‌شود که در آینده نزدیک حتی تامین قطعات خودروهای احتراقی از زنجیره‌های تامین جهانی با دشواری و هزینه بالایی روبرو شوند.

اما در این زمینه مجید جلیلی مدیر گروه پژوهش‌های فناوری و نوآوری نیز با بیان اینکه امروزه سرمایه گذاری در حمل و نقل برقی در توسعه توان تولید و همچنین توسعه به کارگیری خودروهای برقی مورد توجه قرار گرفته، معتقد است امروز در کنار برخی کشورها نظیر چین و امریکا که هم در تولید و هم در به کارگیری خودروهای برقی سرمایه گذاری عمده‌ای داشته اند، برخی دیگر از کشورها در به کارگیری خودروهای برقی در کوتاه مدت متمرکز شدند برای نمونه می‌توان به کشور نروژ اشاره کرد که حداکثر تا سال ۲۰۲۵ میزبان خودروهای احتراقی با سوخت‌های فسیلی خواهد بود.

بر اساس این گزارش اگر چه از نگاه کارشناسان حرکت به سمت خودروهای برقی در ایران همسو با رشد تولید این خودروها در دنیا حرکتی ضروری است اما به نظر می‌رسد گرانی بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصدی این خودروها نسبت به نمونه مشابه احتراقی به مساله‌ای مهم برای توسعه این خودروها تبدیل شده است در حالی که بر اساس ارزیابی کارشناسان با توسعه فناورانه و تولید انبوه پیش‌بینی می‌شود قیمت این خودروها حداکثر طی بازه ۱۰ ساله ارزان تر از نمونه‌های بنزینی و گازی و گازوئیلی شود.

کد خبر 144776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha