کد خبر 46170
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۲
در مورد عملکرد تانک چه می دانید؟

پرشین خودرو: در مورد عملکرد تانک های نظامی چه می دانید؟

به گزارش «پرشین خودرو»، در دنیای پیچیده امروز بسیار پیش می آید که با وسیله ای آشنا باشیم، اما؛ نحوه عملکرد آن را ندانیم. یکی از این ابزارها تانک ها هستند.
اولین تانک ها از دهه 1900 و با آغاز جنگ جهانی اول در انگلستان تولید شدند و اکنون سال هاست که در تمام عملیات های نظامی و حتی مانورها حضور دارند. البته فناوری تولید و عملکرد انواع تانک ها در این زمان تغیراتی داشته، اما؛ می توان گفت که عملکرد کلی یکی بوده است.

علت ساخت تانک ها چه بوده است؟
در جنگ جهانی اول به دلیل نبود تجهیزات مناسب برای حمل سلاح ها و دیگر تسلیحات بسیاری از سربازان جان خود را از دست می دادند و این موضوع منجر به ساخت خودرویی با بدنه قوی و ضد گلوله شد، اما؛ به دلیل اینکه وجود لاستیک در خودروها مانع از حرکت آنها در گل و یا شرایط خاص دیگر می شود در ساخت تانک ها از نوار فولادی بزرگ (معروف به شنی) با چند محرک نیرو استفاده شد تا به راحتی بتواند از تمام موانع عبور کند.

موتور تانک کجا قرار گرفته و چگونه کار می کند؟
معمولا موتور تانک در قسمت انتهایی بدنه قرار گرفته (در برخی مدل های جدید موتور در قسمت جلو قرار گرفته است) و از طریق میله گاردن قدرت را به محور های حرکتی انتقال می دهد. تانک های اولیه از موتورهای سنگین تر و با قدرت و سرعت کمتری برخوردار بودند اما در تانک های جدید این مشکل برطرف شده و قدرت آنها به 1500 اسب بخار افزایش یافته است. تانک های امروزی از موتور توربین با انواع سوخت از بنزین تا سوخت هواپیما استفاده می کنند که از طریق گیربوکس معمولا 6 دنده تا سرعت 50 کیلومتر بر ساعت قدرت حرکت دارند. در مدل M1 شتاب تانک از صفر تا 32 کیلومتر بر ساعت 7.2 ثانیه اعلام شده است.

تانک ها چگونه تغییر مسیر می دهند؟
تغییر مسیر در تانک ها به دلیل نبود لاستیک و سیستم فرمان به نظر پیچیده می رسد، اما؛ در حقیقت از یک فرمول بسیار ساده استفاده می شود. دو محور در دو طرف تانک قابلیت عملکرد به طور مستقل را دارند، بنابراین برای تغییر مسیر کافی است یکی از این محورها بر خلاف جهت محور دیگری حرکت کند. در حال حرکت نیز اگر یکی از محورها با سرعت کمتری نسبت به دیگری حرکت کند تغییر مسیر در حرکت تانک حاصل می شود.

قسمت آتش بار و برجک تانک چگونه حرکت می کند؟
تقریبا روی تمام تانک ها قسمتی برای پرتاب موشک و سلاح های سنگین دیگر وجود دارد. این قسمت برجک یا تورت (Turret) نامیده می شود. این قسمت روی ریلی قرار گرفته که به سربازان اجازه می دهد بدون توجه به مسیر حرکت تانک قسمت آتشبار را به اطراف حرکت دهند، حتی امکان بالا و پایین بردن این قسمت نیز برای نشانه گیری دقیق تر فراهم شده است. به دلیل اینکه این قسمت از بدنه اصلی مجزا طراحی شده، حرکت آن تداخلی با حرکت بدنه اصلی یا زره تانک ندارد.
این در حالی است که بسته به نیاز انواع و مدل های مختلف سلاح های سنگین و سبک روی تانک ها نسب می شوند.

زره تانک چقدر ضخامت دارد؟
زره تانک از ورق فولادی ساخته شده است. این زره ممکن است در جلو تانک بیش از 12 سانتی متر ضخامت داشته باشد. نیمی از وزن تانک را زره تشکیل می‌دهد. برای کم کردن وزن، زره را در پهلوها و پشت تانک نازک تر می‌سازند. زرهی با این اندازه، تانک را در مقابل گلوله‌های کوچک محافظت می‌کند، ولی حتی زره ضخیم هم ممکن است با گلوله توپ‌های جدید سوراخ شوند.

منبع: موج

کد خبر 46170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha