کد خبر 69948
۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
تمام قطارهای باری و مسافری برنامه‌ای می‌شود

پرشین خودرو: معاون وزیر راه و شهرسازی: برای سال آینده هدف ما این است که همه قطارهای باری و مسافری برنامه‌ای شود تا مشخص باشد که در چه زمانی دقیقاً به مقصد می‌رسد.

به گزارش پرشین خودرو، سعید محمدزاده امروز در مراسم ورود 13 دستگاه واگن نو و بازسازی شده به ناوگان ریلی کشور توسط چهار شرکت مسافری اظهار داشت: در سال 92 سهم حمل‌ونقل ریلی در جابه‌جایی بار کشور به 8 درصد کاهش یافت در حالی که قرار بود به 30 درصد افزایش یابد.

محمدزاده گفت:‌ تعرفه‌ راه‌آهن در حوزه بار شدیداً کاهش یافت و سهم حمل‌ونقل ریلی در جابه‌جایی کالا به 12.5 درصد رسید در حالی که در حوزه مسافری حق دسترسی‌ها صفر است.
وی گفت: بند «ق» معروف که بعداً قانون دائمی ماده 12 شد مصوب کرده است که 7.5میلیارد دلار برای پروژه‌هایی که منجر به صرفه‌جویی سوخت می‌شود اختصاص یابد که شامل 35 سی‌سی به ازای هر تن کیلومتر و 20 سی‌سی به ازای هر نفر کیلومتر است.

مدیرعامل راه‌آهن با تأکید براینکه بخش مسافری ریلی نیازمند پشتیبانی جدی است، گفت: تلاش کرده‌ایم در مسیرهای پرترافیک زمان سیر قطارهای مسافری کاهش یابد به عنوان مثال در مسیر تهران - مشهد زمان سیر 2 ساعت کاهش یافت و با راه‌اندازی ATC و تراک‌بندی و ایجاد ایستگاه‌های مجازی زمان سیر اعزام قطارها را کاهش دادیم.

محمدزاده یادآور شد:‌ برای سال آینده هدف ما این است که همه قطارهای باری و مسافری برنامه‌ای شود تا مشخص باشد که در چه زمانی دقیقاً به مقصد می‌رسد.
وی گفت: در برنامه ششم تکلیف شده است که سهم حمل‌ونقل ریلی در جابه‌جایی بار که امروز12.5 درصد است به 30 درصد و در جابه‌جایی مسافر به 20 درصد افزایش یابد. همچنین مصوب شده است که سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی به مثابه سرمایه‌گذاری در مناطق محروم باشد یعنی معافیت مالیاتی و تسهیلات با نرخ سود 4 درصد داشته باشد.

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: در حوزه باری مصوب شد شرکت‌های ریلی مالیات بر ارزش افزوده نداشته باشند ضمن آنکه راه‌آهن موظف شده تا شرکت‌ قطارهای حومه‌ای را تشکیل دهد.
وی گفت: همچنین مقرر شده یک درصد از فروش نفت و گاز برای توسعه ریلی در نظر گرفته شود که این مصوبه در سال جاری محقق نشد.

مدیرعامل راه‌آهن افزود: مقام معظم رهبری نیز در تدوین سیاست‌های برنامه ششم در دو بند توجه خاص به حمل‌ونقل ریلی داشته‌اند ضمن آنکه حتماً توسعه ریلی باید مطالبه عمومی شود.
محمدزاده گفت: عمر ناوگان مسافری ریلی خیلی بالا است سه و نیم ماه پیش که مسئولیت مدیرعاملی راه‌آهن را پذیرفتم مجبور شدم حسب مقررات از تردد 350 دستگاه واگن با عمر 35 سال را جلوگیری کنم بنابراین تعداد واگن مسافری از 2200 دستگاه به حدود 1750 دستگاه رسید که اگر همین روند ادامه یابد سال آینده فقط 850 دستگاه واگن مسافری در ناوگان ریلی کشور خواهیم داشت و باید سریعاً شرکت لیزینگ ریلی را راه‌اندازی کنیم.

واحدمرکزی خبر

کد خبر 69948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha