سهم راه آهن دربرنامه ششم  تنها 8 درصد است

پرشین خودرو: قائم مقام مدیر عامل راه آهن گفت: طی برنامه ششم سهم حمل و نقل مسافری به لحاظ کمی باید به 20 درصد برسد که متأسفانه هم اکنون، تنها 8 درصد است.

به گزارش  پرشین خودرو، به نقل از باشگاه خبرنگاران ، سهم راه آهن از رشد کمی در بخش مسافری تنها 8 درصد است / لوکس ترین واگن های دنیا در اختیار راه آهن ایران است راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در گردهمایی ایده های نوین در بخش ریلی مسافری، احمد خدایی قائم مقام مدیر عامل راه آهن با اشاره به اینکه سهم بخش مسافری در برنامه ششم توسعه در حوزه کمی باید 20 درصد باشد اظهار کرد: هم اکنون، بخش مسافری در حوزه کمی 8 درصد است و اتصال این عدد تا 20 درصد بسیار دشوار و زمان بر است به طوری که باید در طول پنج سال بخش مسافری در حوزه کمی به رشد 20 درصد برسد.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات اصلی در حوزه مسافری آن است که شاخص کمی به عنوان اهداف کلی در نظر گرفته شده و بخش کیفی کمی نادیده گرفته شده است تصریح کرد: یکی از رقیب های اصلی حوزه ریلی بخش جاده ای و سفرهای شخصی است به طوری که استفاده از خودروی شخصی نسبت به سایر سفرها سرعت بیشتری گرفته است.

قائم مقام مدیر عامل راه آهن با اشاره به اینکه برای ارتقای بخش کمی مسافر در حوزه ریلی باید بخش کیفی را در نظر بگیریم به طوری که مسافران برای استفاده از قطار ترغیب شوند یادآورشد: متأسفانه با توجه به ظرفیت موجود در میزان استقبال مسافران از حوزه ریلی مناسب نیست .

قائم مقام مدیر عامل راه آهن با بیان اینکه متأسفانه چندین دهه است که مسافران بسیاری از زمان خود را صرف منتظر شدن در ایستگاه ها می گذراند و این موضوع در تمام بخش های حمل و نقلی به شیوه سنتی در حال اجرا است.

خدایی با اشاره به اینکه خوشبختانه میزان معطلی مسافر در بخش ریلی نسبت به سایر بخش ها از جمله هوایی پایین تر است اما معطلی هم اکنون، یکی از موانع و دلایل عدم استقبال مسافران به شمار می رود افزود: بسیاری از کشورهای خارجی بزرگترین ایستگاه های خود را در حوزه ایستگاه ها متمرکز می کند ولی این موضوع در ایران صرف ساخت بخش هایی برای استراحت مسافران و انتظار کشیدن آن ها می شود.

قائم مقام مدیر عامل راه آهن با بیان اینکه بخش کیفی صرفا به نو کردن واگن ها منوط می شود گفت: واگن های بخش ریلی در ایران جزو بهترین و لوکس ترین واگن های موجود در دنیا محسوب می شود.

خدایی توضیح داد: برای رسیدن به رشد 20 درصدی در برنامه ششم فقط تکمیل واگن و یا افزایش ظرفیت نیست بلکه باید برای استفاده از قطارها تغییر رویه دهیم.

قائم مقام مدیر عامل راه آهن در ادامه به قطارهای حومه ای اشاره کرد و اضافه کرد: در ایران بهترین های واگن ها از جمله ریل باس برای این قطارها در نظر گرفته شده، درحالیکه در دنیا برای قطارهای حومه ای از واگن هایی مانند مترو استفاده می شود.

خدایی توضیح داد: متأسفانه تأمین ریل باس در ایران شامل هزینه های سنگینی می شود و بخش خصوصی و دولتی قادر به سرمایه گذاری برای تهیه ایرباس ها نیستند در نتیجه باید نگاه خود را تغییر دهیم.

وی تصریح کرد: طی سه سال گذشته بحث توسعه شبکه ریلی مطرح شده و خوشبختانه بسیاری از پروژه ها در مرحله بهره برداری قرار دارند و بسیاری از پروژه های برنامه ششم عملیاتی شده و در مرحله ایجاد ظرفیت ها نسبت به سایر بخش ها جلوتر هستیم.

این مقام مسوول تأکید کرد: باید در حوزه ریلی نگاه های خود را به زمان بندی و انتظار مسافران تغییر دهیم و این موضوع باید در راه آهن در اولویت قرار گیرد.

خدایی در ادامه به بخش های گردشگری ریلی اشاره کرد و گفت: در حوزه گردشگری به ویژه در مسیرهای کوتاه ظرفیت های بسیار بزرگی داریم که باید در دستور کار قرار گیرد و بخش ریلی تمرکز خود را در تور های گردشگری قرار دهد.

قائم مقام مدیر عامل راه آهن یادآور شد: خوشبختانه بخش ریلی و قطار، چند تور موفق در شهرهای بزرگ برگزار کرده که این موضوع می تواند در بخش اقتصادی نیز بسیار تأثیرگذار باشد.

خدایی یادآورشد: 20 قطار گردشگری به عنوان هتل متحرک در گذشته اقدام به جابه جایی مسافران اروپایی کرده که مورد استقبال بسیاری از گردشگران قرار گرفته است.

وی در پایان گفت: باید فاصله فکری بین بخش خصوصی و دولتی کاهش یابد و ارتقا حوزه حمل و نقلی تنها منوط به ارائه دادن سرویس های مناسب به مسافران باشد.
 

کد خبر 84932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha